Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset
-
Hyvä täsmennys. Mutta pystyykö niitä taimia ylispuiden poistossa jotenkin varomaan? Ylispuiden poistossa kertymä on pieni ja aina joutuu motollakin ajelemaan vähän matkaa seuraavalle puulle. Ajokone joutuu kiertämään laajan alan pienen puumäärän takia. Näiden asioiden ainakin pitäisi vaikuttaa hintaan.
Edellinen viestini taisi hävitä. Metsälaki ei sano taimien lukumäärästä mitään:
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19961093#L2P8
Nojoo jos jäätä pitkin tuodaan niin sitten ei keväällä tuoda.
Sinistyminen on hankintahakkaajan ongelma, jos hakkuu ja siten myös puunajo venyy keväälle. Kun tukit saadaan tien varteen ne voivat olla jo sinityneitä.
Hankintasopimuksessa sitoudutaan toimittamaan tietty määrä tiettyjä puutavaralajeja tien varteen sovittuun päivään mennessä. Käytännössä ainakaan isompi ostaja tuskin ryhtyy hankalaksi vaikka jäisi tekemättä kokonaan. Myös sopimuksen ylittävä määrä normaalisti ostetaan mutta en siihenkään 100% luottaisi.
Havutukissa sinistyminen on iso riski jos hakkuu venyy keväälle.
Olen samaa mieltä, että uhanalaisten lajien sukupuuttoon kuoleminen pitää pyrkiä estämään. Paljon on jo tehtykin, esim haapojen jättäminen pääasiassa säästöpuiksi.
Listalla on kovakuoriainen nimeltä Haavanjalosoukko. Sen nykytilasta kerrotaan, että haapojen jättäminen säästöpuiksi on viime vuosina parantanut tilannetta ja suurin osa tunnetuista esiintymisalueista on suojelualueiden ulkopuolella.
Mitä ovat ne 700 lajia, jotka ovat kuolemassa sukupuuttoon metsätalouden takia?
Ladattavilla hybrideillä pääsee tosiaan vain 30-50km akulla eikä koskaan tarvi ladata jos ei huvita. Kiihdytyksessä saatetaan ottaa polttomoottori käyttöön täydelläkin akulla. En tiedä miten päästöt näille mitataan mutta todennäköisesti tosiaan liian optimistisesti.
Biodiesel (Neste MY) on hyvä juttu ja käytänkin pelkästään sitä diesel-autossani. Se pienentää lähipäästöjäkin mutta ei poista niitä kuten sähköauto tekee. Tällä hetkellähän Neste vähentää myydyn biodieselin verran fossiilisiin polttoaineisiin sekoitettevasta biopolttoaineesta mikä mitätöi hyödyn. Mutta biodieselillä on varmasti tulevaisuutta varsinkin lentoliikenteessä.
Sähköauto kuluttaa noin 200Wh/km. 50kW pikalatauspisteillä on yleensä minuuttihinnoittelu 0,20€/min:
http://www.rechargeinfra.com/map/prices-finland/
Todellinen latausteho riippuu autosta ja akun varaustasosta. 40kW on alakanttiin mutta lasketaan sillä:
Tunnissa saa siis 40kWh 12€:lla. Sillä ajaa 200km eli 100km maksaa 6€. Tämä laskelma toimii Audi A8:n kokoisella ja superauton tehoisella Tesla Model S:llä. Perhe-dieselillä voinee päästä samaan hintaan, tosin selvästi isommalla käyttövoimaverolla. Pitää myös muistaa, että näitä kalliita pikalatauksia käytetään vain täydentämään kotona/määränpäässä tehtyä edullista latausta, jolla pääsee satoja kilometreja.