Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,581 - 1,590 (kaikkiaan 2,174)
  • Panu Panu

Metsän odotusarvoa ei voi verrata asuntojen hinnannousuun. Metsän odotusarvo perustuu puustoon kasvuun, jota tapahtuu noin 100 päivän ajan joka vuosi. Tietysti pieni riski tuhoista on olemassa mutta niihin voi varautua vakuutuksella jos haluaa. Asuntojen, osakkeiden, metsätilojen yms hinnannousu taas on spekulatiivista ja voi yhtä hyvin olla laskua.

Odotusarvon ideahan on nimenomaan huomioida vaihe, jossa kuidusta siirrytään tukkiin. Vanhemmalle metsälle ei lasketa odotusarvoa, ohje taisi olla alle 50v.

Panu Panu

Katsoin juuri tilaa, jossa yhden kuvion odotusarvokerroin oli 3,2, suurin mitä olen nähnyt.

Kun olin ostamassa ensimmäistä palstaani 2006 niin pitkään metsää omistanut kaverini ohjeisti, että tilasta kannattaa maksaa korkeintaan puolet puuston arvosta. Ei onnistunut silloinkaan, ehkä joskus jossain on onnistunut.

Panu Panu

Mulla ennätys raivaustarjouksessa on yli 600€/ha. Toinen iso toimija teki sen useamman satasen halvemmalla.

Panu Panu

Olen aina odotellut, että sellufirmat löisivät uudistuksen kaupan päälle tarjoukseen tms. mutta ikinä ei ole tullut mitään lisukkeita.

Panu Panu

Isojen toimijoiden hyvä puoli on se, että voi kerralla samasta paikasta tilata:

– Maanmuokkauksen

– Taimet

– Istutuksen

– Raivaukset

– Lannoitukset

Itsellä ei aika ja motivaatio yleensä riitä hakemaan pienyrittäjää jokaiseen eri hommaan. Isojakin toimijoita kannattaa tietysti kilpailuttaa. Tietysti jos on vaan yksi homma tehtävänä kuten raivaus niin voi kysellä yrittäjiltä suoraan. Tosin en ole kemeraakaan ikinä hakenut itse.

MHY:n hinta hieman myöhästyneelle varhaisperkaukselle oli viimeksi 390€/ha. Se myöhästyi vielä lisää kun tekivät sen vasta elokuussa kun piti tehdä alkukesästä. Kun kävin heinäkuussa katsomassa taimikkoa niin aikamoista viidakkoa oli ja tilanne oli pahentunut selvästi vuodessa, kyllä siinä hommia sai painaa.

Panu Panu

Edellisellä kierroksella kaksi neljästä teki tarjouksen, siksikin laitoin vähän useammalle nyt kun tuntuu niin laimeaa olevan kiinnostus.

Panu Panu

Alle 60€ tukin hinnalla mennään kesäpäätehakkuussa kilpailutuksen tuloksena. On se yli metsälehden tilaston hinnan, tosin alueet on siinä aika isoja.

Tässä kilpailutuksessa oli vain sahoja mukana. Nyt on uusi kierros menossa toiselle tilalle (kesäpäätehakkuu+harvennus) ja otin myös pari sellufirmaa mukaan. Katsotaan onko niillä tarjota muuta kuin pitkää tukin mittaa.

Panu Panu

4cm näyttää olevan kuiva oksa tuoreessa tarjouksessa. Kyllähän männyn oksa helposti kasvaa yli tuon ja tyvitukkiin voi jäädä paksu kuiva oksa törröttämään ja viemään muuten hyvän tukin kuituosastoon.

Panu Panu

Mänty täytynee silti kasvattaa tiheässä taimikossa paitsi ehkä karuimmilla mailla. Jalostus ei käsittääkseni ole vielä kyennyt mäntyjen taipumusta paksuoksaisuuteen kovin paljon suitsimaan.

Panu Panu

Metsälehden jutun mukaan maapohjan hiilivarasto on lähes täysin kivennäismaahan  ja humukseen sitoutunutta eli puiden ja juuriston kasvu siihen tuskin vaikuttaa.

Esillä 10 vastausta, 1,581 - 1,590 (kaikkiaan 2,174)