Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,581 - 1,590 (kaikkiaan 2,080)
  • Panu Panu

    Löytyykö tuo sähköautoilijan mielipidekirjoitus maksuttomasta nettiversiosta? En löytänyt. Olisi mielenkiintoista nähdä esim. laskelma, jolla sähköauton lataamisesta saadaan 3-4 kertaa kalliimpaa kuin vastaavan polttomoottoriauton tankkaus.

    Matka-ajon latausinfran luotettavuus, kapasiteetti ja teho on tällä hetkellä kunnossa vain Teslan omilla superchargereilla. Jos tarkoitus on ajella pitempiä matkoja niin Tesla on edelleen ainoa toimiva vaihtoehto. Tämä tulee muuttumaan lähivuosina mutta toistaiseksi näin.

    Tällä hetkellä sähköauto sopii kaikkein parhaiten omakotiasujalle, koska silloin kotilataus on helppo järjestää. Rivi- ja paritaloissakin asia saadaan yleensä sovittua kun itse maksaa latauspisteensä ja sähköt. Kerrostalojenkin parkkipaikoilla on yleensä sähköpistoke joka parkkiruudussa mutta niiden osalta pitää varmistua, että systeemi kestää jatkuvaa käyttöä.

    Isojen kaupunkien keskustoihin sähköauton omistus tosiaan sopii tällä hetkellä huonoiten, jos auton joutuu parkkeeraamaan kadun varteen. Auto pitää silloin erikseen ladata esim kauppareissuilla markettien ilmaisissa latauspisteissä mutta on siitä ainakin yhtä paljon vaivaa kuin polttomoottoriauton tankkaamisesta.

    Panu Panu

    Ei se nyt ihan niin mene, että riippumatta pyyntihinnasta hinta nousee siitä selvästi. Olen voittanut tarjouskilpailun myös hintapyynnön alittavalla hinnalla.

    Panu Panu

    Koroista riippumatta maapohjasta saa käteistä kouraan kun sen myy. Myyjä ei maksa ostajalle eli sen arvo ei ole negatiivinen eikä lähelläkään nollaa edes.

    Panu Panu

    Uudistuskulun lisäksi lähtötilanteessa on sijoitettuna myös maapohjan arvo, jolle pitää myös saada tuottoa.

    Panu Panu

    Viitaten Lumme Energian artikkeliin, jota en ole lukenut pieni kommentti sähköauton latausajasta. Latureita tarvitaan kahdenlaisia:

    1. Kotiin matalatehoisia, ihan tavallinen suko-pistokekin riittää aika hyvin. Auto on normaalisti latauksessa vähintään koko yön, usein illankin.

    2. Tehokkaita latureita tien päällä lataukseen. Näiden teho on 50kW:sta ylöspäin. Tehokkaimmat maailmalla tällä hetkellä ovat 250-350kW, Suomessa 150-200kW. Useimmiten näillä ei ole tarkoituskaan ladata täyteen vaan kahvi- tai wc-tauolla latausta tulee yleensä riittävästi, jotta pääsee seuraavaan taukopaikkaan tai määränpäähän.

    Panu Panu

    Sähköntuotannon CO2-päästöt olivat Suomessa vuonna 2019 88g / kWh. Kwh:lla ajaa noin 5km. Päästöt ovat olleet laskussa jo pitkään samoin kuin sähkönkulutus. Sähköauton CO2-päästöt siis todennäköisesti laskevat myös auton omistamisen aikana.

    https://www.energiauutiset.fi/etusivu/paastot-jatkoivat-laskuaan.html

    Panu Panu

    Määräaikaiset suojelut on hauskoja, muutama kymmenen vuotta nyt menee metsässä muutenkin ilman toimenpiteitä. Paljonko tuosta 30v sopparista saa, koko puuston arvon? 🙂

    Panu Panu

    Mutta sellaisen väitteen olen kuullut, että korkovaatimuksen noustessa tulee jossain vaiheessa aina jatkuva kasvatus edullisimmaksi.

    Perustuisiko tämä nyt siihen, että jatkuvassa kasvatuksessa ei ole (mainosten mukaan) mitään kuluja tai ne ovat vähäiset. Samalla sujuvasti unohdetaan sitoutunut pääoma.

    Panu Panu

    Jos osassa tulee kahta-kolmea tukkia niin ymmärrän paremmin. Mutta jos ensiharvennuksessa jätetään tasainen laadukas puusto tasaisin välein niin aika tasaisesti se kehittyy.

    Panu Panu

    Tämä usein kuultu johtopäätös ei anna vaihtoehtoa avohakkuulle:

    ”Mitä korkeampaa tuottovaatimusta pääomalta edellytetään, sitä lyhyempiin kiertoaikoihin päädytään.”

    Mitä mieltä tästä? Tähän on ilmeisesti päädytty laskemalla kuidusta tukiksi hyppäys kovaksi tuotoksi ja sen jälkeen tuotto on siihen verrattuna heikkoa. Eli avohakkuu pitäisi tehdä kun kaikista/suurimmasta osasta puita saa yhden tukin.

    Tällaisessa laskelmassa saattaa unohtua uudistuskustannukset, jotka haukkaavat ison prosentin pienestä tuotosta. Lisäksi mitään hyppäystä arvossa ei oikeasti tapahdu tuossa kohdassa, koska tilan arvostuksessa käytetään odotusarvokertoimia.

    https://www.farmit.net/metsa/2005/10/11/arvokasvu-kertoo-paljonko-tukkimetsa-tienaa

     

Esillä 10 vastausta, 1,581 - 1,590 (kaikkiaan 2,080)