Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset
-
Tämän uutisen mukaan juurikäävän itiötuotanto jatkuu ainakin 2-3 viikkoa pakkasten alkamisen jälkeen:
”Kun lämpötila laskee pakkaselle, juurikäävän itiötuotanto vähenee ja loppuu lähes kokonaan 2–3 viikon viiveellä. Täysin varmasti itiötuotanto pysähtyy vasta, kun kääpä on jäässä tai lumen peittämä.”
Aika vaikea kuvitella miksi joku myisi Storalle jos tukin latvaläpimitta on 2-3cm enemmän kuin toisella ostajalla. Tai ainakin pitää lyödä aivan erilainen kuidun ja tukin hinta tarjoukseen.
@SamiK83: Kysyitkö noudattaako MHY itse tuota ohjetta?
Itse rakentelua vaikeuttaa se, että liuoksen pitäisi tulla terän alapinnalle tai terän läpi rei’istä kannolle. Luulisi, että tässä nyt joku näkisi bisnesmahdollisuuden ja alkaisi tekemään noita kantokäsittelylaitteita raivaussahoihin, mieluiten sahanvalmistajat itse.
Tällä hetkellä tilanne on se, että lähes kaikki taimikonharvennukset ja ennakkoraivaukset tehdään juurikääpäaikaan ilman kantokäsittelyä mikä ei lupaa hyvää tulevaisuuden lahotilanteelle.
Timo Kujala on siinä oikeilla jäljillä, että (enää?) hän ei halua lokeroitua jatkuvan kasvatuksen harjoittajaksi vaan Nordnetin haastattelussa sanoi tekevänsä metsässä mitä tarvitsee tilanteen mukaan. Ainakin siemenpuuhakkuu ja äestys olivat nyt keinovalikoimissa mukana, ehkä jatkossa myös kylvö ja istutus.
Jatkuvassa kasvatuksessa on kiinnostavia elementtejä ja itse pyrin esim. aina jättämään alikasvosta. Toistaiseksi oman kokemukseni mukaan sitä ei synny riittävän tasaisesti eli ainakin täydennysistutusta tarvitaan ja lisäksi alikasvos tuppaa kärsimään pahasti hakkuissa. Mutta kokeilut jatkuu ja yritän poimia hyvät puolet kaikista menetelmistä. Parasta on itse katsoa mikä toimii ja mikä ei kun tutkimustuloksetkin näyttävät kovasti riippuvan tutkijasta.
Janne Seppänen kommentoi jatkuvan kasvatuksen hakkuuta konekuskin näkökulmasta viimeisimmällä videollaan. Pääkohdat kommenteista:
– Jatkuvan kasvatuksen hakkuun jälkeen ketuttaa aina koska metsä jää niin surkeaan kuntoon
– Jos pitäisi tehdä vain jatkuvan kasvatuksen hakkuita niin lopettaisi nämä hommat
Kyseessä on kuitenkin kokenut ja taitava motokuski. Ehkä tämä on muutosvastarintaa tai osaamattomuutta mutta ihan mielenkiintoista oli kuulla motokuskin näkökulma.
”Joku istuttaa reilun tonnin hehtaarikustannuksilla. Mikä siitä tekee järkevää verrattuna edellisiin?”
Vaihtoehtoina on kylvö ja luontainen uudistaminen. Näitä kannattaa toki harkita sopivalla maapohjalla. Rehevällä pohjalla kuitenkin istutus on yleensä taloudellisesti järkevin vaihtoehto koska luontaisesti tai kylvämällä kovin moni taimi ei heinikosta ym. selviä.
Epäselväksi jäi onko myös upouusi lavettiauto ostettu koneiden siirtoon. Miten metsäkoneet muuten tankataan? Ajetaan lavetilla tankkauspisteeseen?
Tuossa iässä pitää toteuttaa unelmia. Kaveri on kävellyt Ponsse-kauppaan ja lyönyt 800 000€ riihikuivaa pöytään: ”yksi moto ja yksi ajokone kiitos” koska hän voi.
Siinä on sitten hauska katsella naapurien ilmeitä kun laittaa omalla uudenkarhealla motolla puuta matalaksi!
Eniten minua ihmetyttää, että Ponsse Cobra, joka on valikoiman pienimmästä päästä maksaa 500K€.
Tuo on paras tähän asti kuulemani perustelu miksi lumessa ei kannattaisi raivata. Olen itsekin jossain määrin törmännyt samaan, jostain syystä toistaiseksi niin vähän etten vielä luovu lumessa raivaamisesta.