Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,691 - 1,700 (kaikkiaan 2,174)
  • Panu Panu

Eräällä palstalla, jonka ostin oli tehty siemenpuu- tai suojuspuuhakkuu kuusia jättäen. Ostin palstan parikymmentä vuotta tästä. Aika paljon oli kuusia mennyt nurin mutta pystyssä olevat olivat komeita ja järeitä. Pohja oli osin MT, osin OMT ja sijainti Etelä-Suomi.

Silmiinpistävää oli, että kuusentaimia ei ollut juuri syntynyt. Kaikenlaista lehtipuuta kyllä oli, tosin vähän aukkoisesti. Voi olla, että sp-kuusia olisi pitänyt jättää tiheämmin ettei aluskasvillisuus lähde käsistä, tosin tuuli oli tässäkin tapauksessa vaikuttanut tiheyteen.

Panu Panu

Mun kokemuksen mukaan ainakin säästä/poista nauhojen väri vaihtelee alueittain, yleensä sinistä ja keltaista näihin tarkoituksiin.

Panu Panu

Ei pelkkä nuukuus vaan rahat voivat vaan olla niin tiukalla, että päätehakkuutulo menee velkojen maksuun. Tietysti tuossa tilanteessa pitäisi myydä tila mutta joillekin se voi olla liian iso kynnys jos tila on peritty.

Panu Panu

Paikallisella sahalla oli kerran voittavassa tarjouksessaan 14cm latvaläpimitta kuusitukille. Valitettavasti sittemmin saha paloi ja lopetti.

Panu Panu

Havupuun osalta en muista ikinä nähneeni alle 4 metrin tukkipituutta tarjouksessa. Huhujen mukaan joillakin sahoilla niitä lyhyempiäkin mittoja on käytössä.

Panu Panu

Mitäs puita siellä aukossa on, säästöpuuhaapoja?

Panu Panu

Kyllä se urea tuntuu jäät sulattavan aika hyvin talvella ulkorappusilta. Muutaman pakkasasteen ei pitäisi tuota 30% urealiuosta jäädyttää. 15 pakkasastetta kuitenkin jäädyttänee myös käävän ja lopettaa itiötuotannon.

Panu Panu

Tämän uutisen mukaan juurikäävän itiötuotanto jatkuu ainakin 2-3 viikkoa pakkasten alkamisen jälkeen:

”Kun lämpötila laskee pakkaselle, juurikäävän itiötuotanto vähenee ja loppuu lähes kokonaan 2–3 viikon viiveellä. Täysin varmasti itiötuotanto pysähtyy vasta, kun kääpä on jäässä tai lumen peittämä.”

Panu Panu

Aika vaikea kuvitella miksi joku myisi Storalle jos tukin latvaläpimitta on 2-3cm enemmän kuin toisella ostajalla. Tai ainakin pitää lyödä aivan erilainen kuidun ja tukin hinta tarjoukseen.

Panu Panu

@SamiK83: Kysyitkö noudattaako MHY itse tuota ohjetta?

Itse rakentelua vaikeuttaa se, että liuoksen pitäisi tulla terän alapinnalle tai terän läpi rei’istä kannolle. Luulisi, että tässä nyt joku näkisi bisnesmahdollisuuden ja alkaisi tekemään noita kantokäsittelylaitteita raivaussahoihin, mieluiten sahanvalmistajat itse.

Tällä hetkellä tilanne on se, että lähes kaikki taimikonharvennukset ja ennakkoraivaukset tehdään juurikääpäaikaan ilman kantokäsittelyä mikä ei lupaa hyvää tulevaisuuden lahotilanteelle.

Esillä 10 vastausta, 1,691 - 1,700 (kaikkiaan 2,174)