Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,781 - 1,790 (kaikkiaan 2,251)
  • Panu Panu

Epäselväksi jäi onko myös upouusi lavettiauto ostettu koneiden siirtoon. Miten metsäkoneet muuten tankataan? Ajetaan lavetilla tankkauspisteeseen?

Panu Panu

Tuossa iässä pitää toteuttaa unelmia. Kaveri on kävellyt Ponsse-kauppaan ja lyönyt 800 000€ riihikuivaa pöytään: ”yksi moto ja yksi ajokone kiitos” koska hän voi.

Siinä on sitten hauska katsella naapurien ilmeitä kun laittaa omalla uudenkarhealla motolla puuta matalaksi!

Panu Panu

Eniten minua ihmetyttää, että Ponsse Cobra, joka on valikoiman pienimmästä päästä maksaa 500K€.

Panu Panu

Tuo on paras tähän asti kuulemani perustelu miksi lumessa ei kannattaisi raivata. Olen itsekin jossain määrin törmännyt samaan, jostain syystä toistaiseksi niin vähän etten vielä luovu lumessa raivaamisesta.

Panu Panu

”Kaikki tehdään kunhan maksaja löytyy” -asenne auttaa jo paljon. Siihen en vaan ole käytännössä törmännyt vaan enemmmänkin ”näin tehdään koska näin on tehty aina ennenkin”-asenteeseen. Luulisi, että juurikäävän kurissa pitäminen olisi metsäyhtiöidenkin etu mutta sensuuntaiseen ajatteluun en ole törmännyt.

Panu Panu

Mikäs muuten lumessa pelottaa raivaajia? Yhtiökin vetosi lumeen kun vaadin raivausta kylmällä kelillä. Itse olen raivannut lumessa paljonkin enkä vielä ole edes lumikenkiä hankkinut. Parhaimmillaan on ollut hankikanto.

Panu Panu

@Metsuri motokuski: viittasin raivauksiin. Suhtautumisesi juurikääpäriskiin raivauksissa on samanlainen kuin muillakin metsäammattilaisilla.

Panu Panu

– Hankintahakkuussa ureaa joka kannolle juurikäävän riskiaikaan

– Taimikonharvennusta ei tehdä eikä ennakkoraivausta juurikäävän riskiaikaan

– Varhaisperkaukseen olen ostopalveluna suostunut kesäaikaan, suosituksetkin toistaiseksi sanovat, että varhaisperkaus OK kesällä. Itse teen senkin kylmillä keleillä.

Ja koska on riskiaika?

– Lämpötila plussa puolella lumettomassa maassa (olen toistaiseksi tyytynyt alle +5C:een joka ainakin joskus oli suositus)

– Jos maassa on lumipeite niin kääpäitiöt eivät pääse sen läpi juurista ilmoille

Oman kokemukseni mukaan metsäammattilaisia juurikäävän torjunta ei kiinnosta ollenkaan vaan tehdään vain sen verran kuin laki vaatii. Esim. taimikonharvennuksia ja ennakkoraivauksia tehdään läpi vuoden. Jotenkin se kantokäsittely pitäisi saada toimimaan myös raivaussahoissa.

Panu Panu

Matti Kärkkäinen kirjoitti tämäntyyppisestä menetelmästä metsälehden kolumnissa joskus kesällä. Pienellä istutusmäärällä on helppoa käyttää taimitassuja vielä lisäksi.

Panu Panu

Tuskin siitä hirveitä hintoja saa mutta pari juttua kannattaa tsekata/sopia:

– Onko varastopaikka pyhitetty varastopaikaksi vai tuhoutuuko taimikkoa samalla?

– Jos puunajo tapahtuu muulloin kuin talvella niin pitää vaatia, että tieltä käsin ei tehdä pinoja. Tie korjataan vuokraajan piikkiin jos siihen tulee vaurioita.

– Pitää sopia, kuinka kauan puut saavat olla siinä. Noilla hinnoilla max puoli vuotta olettaen, että et itse tarvitsse varastopaikkaa.

Itselläni on kokemusta vain palstalle unohtuneesta risukasasta, josta sain 500€, se oli tässä vaiheessa jo alkanut maatumaan eikä myytävissä enää. Se ei ollut ihan tien varressa, joten ei vie varastopaikkaa.

Esillä 10 vastausta, 1,781 - 1,790 (kaikkiaan 2,251)