Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset
-
Mitäs tuommoisesta projektista jää käteen vai jääkö?
Noi lämpölaitokset esim. Kerava ei tunnu ostavan suoraan MO:lta vai ostaako?
MHY:llä on varmasti hyvä kanavat mutta ainakin täällä se ottaa 140-150€ heti kättelyssä jos alkaa hankintakauppoja niiden kautta järkkäämään vaikka olen jäsen. Vähän pelkään, että siinä vaiheessa kun rahat tulee tilille on muitakin kuluja kertynyt. Näin kävi kun tein viimeksi hankintakaupan MHY:n kautta 2007.
Kuka maksaa 28€ motti tien varresta? Sellufirmat näyttäisi maksavan 20€ pintaan, tosin aika pieniä määriä mulla.
Juurikääpäriskiä voi teoriassa olla mutta käytännössä pienen latvan uskaltanee katkaista Pohjois-Suomessa.
Onkos tuossa 28€ hinnassa jotain tukia mukana? Itse sain luokkaa 23€.
Seurailin moton työskentelyä vähän aikaa sitten. Monta kertaa kävi ison kuusen kanssa niin, että kantoon jäi 1-2 metriä korkea siivu tyven kyljestä. Ainakin osa noista tyvipölleistä päätyi kuitupinoon ilmeisesti tämän takia. Tässä oli tietä ja sähkölinjaa vieressä eli kuskin piti olla kaadon kanssa tarkkana, ehkä johtui jotenkin siitä.
Alkuperäiseen aiheeseen vastaten tämä on tietysti sopimuskysymys ja ilmeisesti Pölkyn kanssa tehty sopimus sanoo, että raakkeja voi tulla pitkin matkaa, ehkäpä vielä sahauksen jälkeenkin.
MO:n kannalta näiden jälkeenpäin tulevien raakkien valvonta on vaikeaa ja tosiaan herää kysymys motokuskin ammattitaidosta.
Tuollainen sopimusehto on yksi asia muiden joukossa mikä pitää huomioida tarjouksien kilpailutuksessa, jos kilpailua on.
Mulle ei muuten viimeksi maksettu hankintaraakista mitään, motivoi tekemään hyvää laatua. Jos siitä maksetaan edes kuidun hinta niin se motivoi tekemään huonolaatuista tukkia ja katsomaan miten käy.
Mielenkiintoista, että ammattimies (motokuski) tekee paljon enemmän raakkia kuin harrastelija (hankintahakkaaja, esim. minä).
Ja niitäkin tapauksia on, joissa hallintaoikeuden omistaja on myynyt kaiken aukoksi eikä ostaja ole asiaan puuttunut eikä sitä käsittääkseni mistään ole syytetty.