Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset
-
MHY Päijät-Häme ainakin osti koivutukkia vientiin hyvällä hinnalla. Itsekin keskustelin yhdestä päätehakkuusta heidän kanssaan mutta päädyttiin siihen, että annetaan kasvaa vielä.
Kiitos @Metsuri motokuski. @Visakallo en ole harvennuspuista saanut (enkä odottanut saavani) päätehakkuuhintaa vaikka ovat samassa kaupassa ja samalla kertaa hakataan. Toisinpäin eli päätehakkuusta harvennushinta tuskin kukaan kehtaisi edes ehdottaa.
Usein ohjeistetaan, että päätehakkuuta ja harvennusta ei kannata niputtaa samaan kauppaan. Omat leimikkoni ovat toistaiseksi olleet sen verran pieniä, että niputan aina niin paljon kuin pystyn.
Mikähän olisi sellainen mottimäärä, jonka jälkeen hinta ei enää nouse vai onko sellaista? Riittääkö 500m3 vai pitääkö olla 1000m3? Jouko Juurikkalan ohje (ja kirjan nimi) oli 500 mottia.
MHY:n kautta kilpailutuksen valttikortiksi jää siis katkontatilastot.
Asialliset hinnat Päijät-Hämeessä varsinkin ensiharvennuksella. Aiemmin mainitsemasi 30€ EH:ssa lienee mahdollisuuksien rajoissa.
Itselläni on yksi EH+kasvatusharvennus-kilpailutus edessä tänä keväänä, vähän pohjoisempana.
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin MHY:n kautta kilpailuttamalla menettää bonukset ja hintatakuun. Hintatakuu toimii toisinaan huonosti mutta on se kuitenkin tyhjää parempi.
Olenko ymmärtänyt oikein?
Itse artikkelin graafista näkyy, että päätehakkuuläpimitta ei ole käytännössä pudonnut. Koskisen mukaan näin olisi kuitenkin käynyt valtion ja rahastojen metsissä. Numeroita tai lähteitä hän ei esitä.
https://www.metsalehti.fi/lehti/artikkeli/loppuuko-paatehakkuiden-vapauden-aika
Eli ilmeisesti tämä kirjoitus:
https://www.metsalehti.fi/lehti/artikkeli/paakirjoitus-laki-lyhensi-kiertoaikaa
Tuossahan vaan kerrataan mitä on tapahtunut eikä ehdoteta paluuta läpimittarajoituksiin.
12V akkua ladataan ajoakusta eli se ei hyydy ellei sitten sähköauton suunnittelu ole aivan pielessä kuten joissain eurooppalaisissa ja kiinalaisissa saattaa olla.
Kyseessä ilmeisesti tämä big oilin äänenkannattaja Foxin juttu:
Kylmä akku latautuu hitaammin mutta akussa on lämmitys (ja jäähdytys) eli kyllä se lähtee lataamaan. Youtubesta löytyy näitä testejä jäätyneen akun lataamisesta.
Normaalistihan auto on latauksessa koko yön. Tien päällä sitten mennään pikalatureille ja silloin akku on ajamisesta lämmin.
Linkki? Minusta polttomoottoriautoja ei ole suunniteltu pakkaseen. Akku toimii vaikka minkälaisessa pakkasessa mutta palaminen voi olla nihkeämpää.