Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset
-
Ei kuolleet:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/99c4647f-4ea0-4371-849f-100e0a5e7e88
Käsittääkseni kirjanpainajat eivät jää kaarnan alle talveksi.
Jep, eli isojen ostajien kaikki puu on ”FSC-controlled”, joka tarkoittaa mm. että HCV-alueilta ei osteta. Kun GP tms. päättää että joku alue on HCV niin siinä ei puolueeton arviointi enää auta ja yhtiöt välttävät mieluummin (perusteettoman) mainehaitan kuin ostavat puuta.
Skannailen vanhoja taloon liittyviä papereita ja eteen tuli sähkösopimus vuodelta 1984. kWh-hinta on 27 penniä eli 4,5 senttiä. Tämä varmaan sisältää siirron, joten maltillista inflaatiota on ollut mutta ei paljon. Lisäksi sittemmin on keksitty sähkövero. Vuosiperusmaksu 390 markkaa.
Sähköautoilun innoikkaimpina asiantuntijoina tuntuvat aina esiintyvän ne, joilla ei ole sähköautoa. Itse en ainakaan normaalisti halua ajaa yli 300km ilman minkäänlaista taukoa. Kun laittaa auton pikalataukseen, käy kusella ja ottaa kahvin mukaan niin helposti tulee 100km lisää toimintamatkaa. Ruokatauolla tulee sitten ladattua melkein täyteen.
Itse en nykyisellään uskaltaisi kuusikossa JK:ta harjoittaa (kirjanpainajat ym.).
Pukkala vetoaa tutkimuksiin JK-korjuun tehokkuudesta mutta kuten yllä on todettu ainakaan vielä asia ei näy käytännössä. Eli JK-hakkuu on harvennus ja motolla on harvennustaksa. JK-kohteitakin on hyvin erilaisia, ainakin Janne Seppänen tuntuu kovasti aina kiroilevan kun joutuu JK-hakkuun tekemään.
827€/ha sis.alv lienee tuhkalannoituksen hinta. Itselläni viimeisin lannoitustilaus oli yhdeltä kolmesta suuresta viime kesäkuussa, 6,5ha lentolannoituksena 600kg/ha:
– Metsäsalpietari 509€/ha
– NP 540€/ha
Hinnat ALV0%. Sain tarjouksen vain tältä yhdeltä toimijalta, koska ala oli liian pieni. Vielä ei ole lannoitusta tehty.
Pieni EH ison aukon kyljessä ei luulisi häiritsevän ketään. Itselläni on monta kertaa ollut iso harvennus ja pieni aukko, jolloin harvennus on se pääkauppa ja aukko bonari.
Joka tapauksessa Pukkala ei puhunut tästä vaan ”hinta on molemmissa sama”.
Mitä ihmettä, miten Pukkala voi olla noin pihalla?
Sähköautolla matka-ajossa range putoaa ehkä 20% kesään verrattuna, pätkä-ajossa enemmän kun energiaa menee kabiinin ja akun lämmittämiseen.
Jos sähköt menevät laajemmin poikki niin olisin enemmän huolissani asuntojen lämmityksestä. Ei toimi maalämpökään ilman sähköä. Eikä bensapumppu eikä muuten vettäkään tule hanasta. Henkilöautoilu on se pienen huoli jos sähköä ei ole saatavilla mutta täydellä sähköauton akulla voi lämmittää taloa jonkin aikaa.
Polttonesteet muuttuvat tarvittaessa sähköksi aggregaateilla.
Samalla lailla niitä polttonesteiden varmuusvarastoja voidaan tuhota tai sabotoida kuin sähköntuotantoa ja infraa.
Sähköauton kanssa ei ikinä ole mitään ongelmia pakkasella.