Käyttäjän Perko kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,311 - 2,320 (kaikkiaan 2,510)
  • Perko

    Gla,  5.8. 20, 08.19  Kirjallisuudessa ( yo tutkijat) on sama selostus.  Sieltä muistan, että happamuuden kanssa pintaan kaivetut raskasmetallit lähtee liikkeelle, virtaavat vesistöön kirkkaana vetenä ja sakkautuvat saavuttuaan suolaveteen. Jotensakin noin se oli.

    Perko

    Gla, mustikoita on nyt ja on ollut ennenkin. Tapasin pari kesää sitten ukrainalaset ja thaimaalaiset pomijat metsästäni ämpärit oli mustikoita melkein täynnä. Paikallisetkin kerää hillaa, puolukkaa ja mustikkaa mailtani ja kehuvat helppoutta kun on monet kilomerit tehty autoteitä metsääni silti aina on jäänyt itselle, myös linnuille.    Niin, muun maan mustikat ovat aina olleet paremmat, myönnän.

    Se on totta etteivät linnut kunnioita tilusrajoja eikä järviäkään. Tuskin edes ymmärtävät onko maat jonkun omistuksessa.. eivät ne tiedä kenen! Se ei haittaa minua.

    Laitan tetrikuvan jos onnistuu. Se on vain kännykällä napattu mökin ikkunasta keväällä, sorry! Toisen tuoreen kuvan harsinnasta!

    Huolesi jengiytymisetäni on turha. Kuulun vain seurakuntaan ja siitäkin taidan irtaantua koska siunaus ei ylety metsänpuihin mutta niistä maksetaan veroa kirkolle silti.  Nyt on mentävä, soi puhelin!

    Perko

    Timppa laski myös!  Kysyppä häneltä.

     

    Perko

    Vaikka kaikki  on mennyt niin Timpan loppukiihdytys   hoitaa kaiken tappion ja hinnanlaskun.

    Perko

    Gla,  hyvä kun kysyit. Yli viis kevättä olen seurannut teerikukkoja soitimella, koppeloita kun on vaikea havaita.  Alun kahdesta kukosta oli tänä keväänä  kahdeksan paikalla useaan kertaan.  Tuosta mökkitien varresta pyrähtelee joskus koppeloitakin ilmaan.  20 vuotta sitten ei ollut havaintoja. Paikalliset erämiehet kertoi myös kanalintujen ja jopa metson palanneen. Seuralla on laskennassa   3000 ha .  Näillä puutteellisilla tiedoilla otaksun lintujen viihtyvän täällä.  Oliko selostuksesta apua? Kuviakin on mutta olen tosi laiska julkaisemaan.

    Mustikkapiirakka on nyt parasta metsästä!

    Perko

    Kiitoksia kuvien palautteesta ja ohjeistanne joista muutamat olivat jo ennutettavissa. Kuvat valitsin niin ettei naapureiden kartanot ja huvilat ole kuvissa taustalla.

    Vastaan joihinkin kommentteihin; Teerikanta on elpynyt, mustikoitakin on ja olen syönyt. Männikkö kuva on heikoimasta kulmasta kalliolta ja tulee parin vuoden kuluttua myös käsittelyyn. Kävin laskemassa kepin kanssa taimia, niitä on ra koivua 400- 2000, mä 200, ku 200 /ha ne riittää. Vapaa oli virhe ( ryssät vapautti kaupunkeja) . Parempi on sanoa, epämäärisen järjestelmän valta ja hallinto loppui niin olkoon nyt hallitsematon kasvu.

    Kerroitte paljon vertailusta ja eriomaisista saavutuksistanne. Metsä on moneen juttuun mainio yhteys esitellä ja kohentaa kykyjään.

    Perko

    Täällä ” metsänvartiana ” ollut on nyt hoitokodissa ja koivujakin voi jättää eikä muutama leppä haittaa päinvastoin. Olen oppinut hyödyntämään leppiä ( en ministeriä). Tuo lustoennätys ( kuva)  ei ole ainoa ja voin paljastaa, sekin syntyi vahingossa .  Toisen tehtävän takia jäi vuosiksi leppiä raivauttamatta ja niillä hehtaareilla   kasvu räjähti!   Huomasin, leppä se antaa vahvaa lannoitusta.  On se mainio  savustuksessakin..

    Perko

    A. J, tuo huolesi jk:n kuusettumisesta on kai  aiheellinen mutta voisko sitä hoitaa silloin kun  hakkuu on käynnissä 10 – 20 vuoden välein.  Samalla voi hävittää niitä ylimääräisiä näreitä vaikka kuitupinoon.   Pysyväisyys  mesänkäsittelymenettelmissä  ei tule sälylymään ja on melkein pakko parannella välineitä sääolojen ja maan kantavuuksien takia.

    Lähetin pari kuvaa joissa on luontainen jk meneillään, ne muodostuivat vahingossa!

    Perko

    You tube , iltaravit  Timppa kuuntele!.  katsoo googlee,  Itä-Suomen yo Kirsi-Maija Kontas  2013.    pasaalusta!  Palaillaan, nyt on mentävä.</

     

    Perko

    Juu, mie oon vielä hetken kuulolla. Nuo metsään liittyvät tutkimukset  ovat Metsäntutkimuslaitoksen  ja Lapin metsäammattilaisten näkemyksiä ..tekijä Kontas.  Muutaman kuvan voisin saada tuosta mökkitien varresta. Siihenkin on kehittynyt  mainio  vapaankasvun metsä.  Mhy,n ohjeistuksella  hävis ne joulukuusenkokoiset koivut ja muutkin taimet viime hakkuun tieltä.  Onneks uskoivat eikä tehneet aukkoa.

    Kasvut ja korjuut ovat eri asia.  Kolmessa vuodessa voi koulutta astronautin,  metsurin  ehkä  kestää viis ja koneita voi uusia  vuodessa mutta aukko kestää sen 70 v , kiusauksena 50 v.  Kauppatapaa muutetaan A4 lomakkeella!

Esillä 10 vastausta, 2,311 - 2,320 (kaikkiaan 2,510)