Käyttäjän Perko kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 4,148)
  • Perko

    Kaivinkoneiden tuotanto on toinen kulutussatu Ukon kirjasta !  Käytännössä prof. Kärkkäinen  ei ole laskumerkeillä julkaissut  kehitystä pätkääkään.  Vai onko  näyttöä?

    Perko

    A J  , en huomannut  täällä siitä kommentointia.  On hyväksi kerrata uutistenarvoiset jutut  etenkin väärientietojen korjaukset. Matematiikkakin on kummallinen ; 1000%  kasvukin on nollasta startaten aukossa edelleen kotvasen nolla.  Verraten sitä nollatilannetta kohtalaiseen taimikkoon, nuorenpuuston  ja varjostavaan 190 tukkipuuhun  kasvu on ääretön!  Semmoinen jokakesäinen ikiliikkuja!!

    Perko

    Tänään yllytän sijoittamaan koivuun. Oikein makoisia koivuvastan tuoksuisia löylyjä ja hauskaa Juhannusta  keskustelun jokaiselle kumppanille!

    Perko

    Onko Ukko nähnyt paljaaksi hakatulta jälleen painajaisunia?  Nuokin ongelmat tulisi ottaa Metkan korvausten joukkoon, levoton vanhuus kaiken päälle.

    Perko

    MT   ”Tutkittua; Alikasvoskuusien paksuuskasvu oli 3–4 vuoden kuluttua poimintahakkuusta jopa 200–300 prosenttia suurempaa kuin hakkaamattomilla koealoilla.
    Valtapuiden paksuuskasvu lisääntyi samalla ajanjaksolla 50–100 prosenttia. Vaikka valtapuut kasvoivat enemmän, alikasvoskuusien suhteellinen kasvu oli suurempaa.”
    Poimintahakkuista uutta tietoa: alikasvoskuuset kasvavatkin odotettua nopeammin – Metsä – Maaseudun Tulevaisuus

    Ojitettujen turvemaiden hakkuista ällistyttävä tutkimustulos – Metsä – Maaseudun Tulevaisuus

    Perko

    Ei ole huomattu!

    Perko

    Samanlaiset markkinointitemput, jotka ovat pitkään olleet osa autokauppaa, ovat löytäneet tiensä myös puukaupoille. Nykyään metsäyhtiöt eivät enää keskitä ponnistelujaan pelkästään itse kauppaneuvotteluihin, vaan niillä on koko jälkimarkkinointikoneisto käynnissä – asiakkuuksien ylläpitämiseksi jaetaan lehtiä, lähetetään mainoksia ja tarjotaan erilaisia etuja. Tavoitteena on luoda pysyvä side metsänomistajaan.

    Takuuhinnat, bonukset ja jopa ”taimitakuut”  ovat tulleet osaksi puukaupan strategioita. Käytännössä useimmat ostajat tarjoavat samanlaisia ehtoja, eikä eroja yritysten välillä ole juuri näkyvissä. Tämä saa metsänomistajan usein pohtimaan: kuka oikeasti tarjoaa parhaan hinnan, ja kuinka paljon neuvotteluvaraa todella on?  Historiassa on esimerkkejä, joissa metsäkaupoissa on käytetty liiankin ovelia temppuja – hinnoittelun peittelyä vähennyksillä, lupauksia, joita ei ole pidetty, tai kilpailun epäselvää peliä. Joissain tapauksissa tällaiset keinot ovat johtaneet jopa oikeustoimiin.

    Metsänomistajan kannalta on hyvä ymmärtää, että kaikki markkinointihöpinä ja kikat eivät takaa todellista hyvää diiliä. Puun hinnan määrää lopulta kysyntä ja tarjonta, ei mainoslupaukset. Paras suojaus huijausta vastaan on tiedollinen valmius: markkinatilanteen seuraaminen, kilpailuttaminen ja selvien sopimusten tekeminen.

    Metsäteollisuus tarvitsee metsänomistajia, mutta se ei ole hyväntekeväisyysliike. Samalla metsänomistajien ei kannata jäädä odottamaan täydellistä hetkeä myydäkseen puunsa – markkinat ovat aina liikkeessä. Reilu kauppa syntyy silloin, kun molemmat osapuolet tietävät arvonsa ja osaavat neuvotella sen mukaisesti.   Paras kauppa on sellainen, jossa kumpikaan ei joudu häviäjäksi – ja jossa ei tarvitse turvautua kieroihin keinoihin.

    Kiertävät kauppiaat  voivat olla ihan kelpoporukkaa, IBM yhtiö aloitti  pölyimurimyynnillä ovelta ovelle, hankki hevosen jo kuukauden  ansioilla.  No  nykyisistä viemärin tarkistajista en tiedä. Katon tarkistaja  kävi viimeisenkerran!

     

    Perko

    Metsäteollisuuden jalostajille puun ostaminen on aina ollut kilpailu neuvottelutaitojen ja kovan kaupanteon alueella. Perinteisesti ostoprosessiin on liittynyt tietynlaista ”huijausta” – ei laitonta, vaan sellaista, jossa ostaja pyrkii maksamaan mahdollisimman vähän( takuulla, turvallista) ja myyjä saamaan mahdollisimman paljon. Tämän takia metsäteollisuuden ostajiksi koulutetaan ja valitaan taitavia neuvottelijoita, joiden tehtävä on tuottaa tulosta nimenomaan työnantajalleen, ei metsänomistajalle.

    Tämä asetelma luo luonnollisen jännitteen ostajan ja myyjän välille. Metsäyhtiöt tarvitsevat puuta jatkuvasti ja mahdollisimman edullisesti, kun taas metsänomistajan etuna on saada puustaan paras mahdollinen hinta. Ostajien ammattitaidon ja kauppataktiikoiden kehittyminen on johtanut siihen, että yksittäisellä metsänomistajalla on usein heikommat ”kortit” neuvottelupöydässä.

    Perko

    Sähkönsiirto on tehotonsysteemi maksaa huikeasti vaikka selviää ilman  pumppuja ja lastauksia!  Voisko verrata väylävirastoon!

    Perko

    Mielikuvamme aukkojen tuotosta saattaa olla vanhentunut  ( A J  )– se perustuu usein menneiden kiertoaikojen mittaustuloksiin. Nykyinen tilanne on kuitenkin muuttunut:

    Nykyilmasto vaatii sopeutumista ja vanhojen käsitysten uudistamista. Perinteinen ”tuottavuus” selluteollisuuden toimintatapoihin saattaa olla harhaanjohtavaa, jos se nojaa liikaa menneisiin kaavoihin. Metsäyritysten tulisi itse aktiivisesti rakentaa tuottavia taimikoita ja ennustaa myyntiin tulevien puiden hinnat ja tuotot tarkemmin.

    Avohakkuiden jälkeisissä kiertokulmissa näkyvät rästit eivät välttämättä kerro koko totuutta. Ne saattavat olla vain pinnallisia ”kiusauksia”, jotka eivät vastaa todellista kasvupotentiaalin tappioita. Kiinnostus  niistä  on olematon.
    Tulevaisuuden metsätalouden kannalta on tärkeää keskittyä ennakointiin ja kestävään kasvatukseen – ei vain tuttuihin, mutta mahdollisesti  vanhentuneisiin menetelmiin jopa kiellettyihin tapoihin.

    Tämä edellyttää sekä uudenlaista osaamista että rohkeutta haastaa vanhat toteutukset. Metsän puiden tuotto ei synny ”itsestään”, vaan se vaatii tietoisia valintoja koko kasvun ajalta myyntiin asti.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 4,148)