Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset
-
Minulla todennäköisesti sijoitusten tuotto on enempi kuin tuleva eläke. Tykkään käydä keväthangilla pohjoisessa hiihtämässä. En halua omaa mökkiä tunturikeskuksista, mutta joka kevättalvi pari viikkoa hyvin varustellussa mökissä on minulle laatuaikaa. Meillä pari mökkiä on omasta takaa ja niiden pitäminenkään ei ole ilmaista. Kuhaa uistelen mieluusti ja kalastelen muuallakin, Lapin reissut sulan aikaankin ovat mielekkäitä. Jos vaimo haluaa joskus johonkin ulkomaille, voin lähteä matkaan. Raha ei tee onnelliseksi, mutta mahdollistaa mielekkäitä asioita. Mutta omien metsien hoitoa ja hankintahakkuita en mielelläni lopeta, sekin on laatuaikaa. Minä en kertakaikkiaan näe järkeväksi kerryttää maksimaalista eläkettä ja antaa näin omat rahat jonkun salkunhoitajan käyttöön.
Taistolaisuus taitaa olla trendikästä.
Mikä pakkomielle tuosta äkkirikastumisesta on tullut. En tunne ketään, joka kuvittelee osakkeilla rikastuvansa. Pörssi on sijoittamista varten ja sijoittamisella haetaan pääomille tuottoa. Kun laitat vaikka kymmenen vuoden aikana 100000 euroa pörssiin ja eläkkeellä nostelet joka vuosi vajaan 5000 euron osingot kotimaan matkailua varten, niin ei tuo ainakaan keneltäkään pois ole ja tällaisella suunnitelmalla ainakin pörssin heilunta on sitä virtuaalista tuottoa tai tappiota.
Sitä tuottojen valumista ulkomaille voi estää ostamalla kotimaisten yhtiöiden osakkeita. Tolopaisen puheilla osakesäästäminen ei ainakaan lisäänny, mitä hyötyä tuosta sinun apatiasta on, nouse jo sieltä pakkomyyntien painajaisista.
Ymmärrän, että jos ostaa 200 eurolla kerrallaan jotain osaketta, niin kaupankäyntikulu vuoden tuotoista voi olla jopa puolet.
MG ei ole pörssissä. MG on yhtäkuin osuuskunta Metsäliitto. Kuitenkin Metsäliiton eri toimialat on omia yhtiöitään, joista Metsäboard on pörssissä, Metsäfibre on ristiin omistettu 50,1% Metsäliitolla, 25% japanilaisilla ja 24,9% Metsäboardilla.
Kemijärven sellun puutoimitukset tulevat olemaan ainakin aluksi suurien toimijoiden toimituskauppaa. Teoriassa kaikkien etu olisi että nuo puuntoimittajat omistaisivat siivun tuosta sellutehtaasta. Taitaa kuitenkin olla että kiinalaisten kanssa ei kannata, arvatenkin osataan voitot kotiuttaa niin että vähemmistöomistajille ei jää mitään.
Joku viisas jo totesi, että nyt kun ympäristölupa on, sellutehtaan rakentaminen on 100% varma. Kun sisäpiiriläinen noin sanoo, pidän rakentamista melko todennäköisenä.
Puunhankinta tapahtuu sopimuksilla Metsähallituksen, isojen yhteismetsien ja metsänhoitoyhdistysten kanssa. Omaa puunhankinnan organisaatiota ei tarvita nökkösiä keräilemään.
Hautapaikka tai vastaava arkeologinen läydös ei estä puiden hakkuuta. Maanmuokkaus pitää jättää tekemättä, eikä tietysti muutenkaan voi maata mullistaa, metsäkoneenkin syytä kiertää. Mulla on epäselvää noiden hautapaikkojen suhteen, miten laaja alue ympäriltä pitää jättää käsittelemättä, vaihtelee varmaan tapauksittain. Tämmöinen tähti kun on tilalle karttaan piirretty, tilan arvo laskee, kun on epätietoisuutta mitä on hankkimassa.
Samoja olen Tolopaisen kanssa räknännyt. Jos harventaa vielä ennen päätehakkuuta, niin ottaa pois ne puut, jotka ei sahan ostajaa kiinnosta. Toki joskus voi olla liian hyvä tilaisuus yläharventaa, esim tukkien hinnat korkealla ja jäljelle jää huomattavaa arvokasvua tuottava puusto.
Kärsivällinen sijoittaja voi unohtaa salkkunsa pitkäksikin aikaa, mikä on järkevää. Toisaalta menestyksekkäästi reidaaviakin on jonkinverran. Jokin aika sitten katsoin Sharewillestä Upm keskustelua ja siinä etusivulla on myös vuoden aikana parhaiten tuottoja saaneiden ko osaketta omistavien salkun tuottoprosentit, paras oli yli 60%, indeksi on vuodessa kuitenkin laskenut, lienee käytetty viputuotteita.
Siinä se ero hintaryhmä1 ja 2 välillä karkeasti voisi ollakin, eli saako kohteelle kemeratuen.