Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset
-
Anneli, niinhän ne katkoo nytkin. Jos sahalla vaikka maksetaan 18 cm läpimittaisesta tukista 30% enempi, kuin 17cm läpimittaisesta, niin vaikuttaahan tuokin siihen apteerauksen painotukseen. Puun tukkiosuuden käyttö optimoidaan tarpeen ja saatavan hinnan mukaan. Kuitenkin metsänomistajalle on kauppakirjalla usein vain tukki ja kuitu sekä lupaus katkoa tukkiosa tarkoin tukeiksi. Hankinnallakin on joskus ollut noita taulukoita, miten paljon maksaa tietty pituus ja läpimitta, eli mottihinta kasvaa tukkipölkkyjen koon kasvaessa portaittain, no manuhakkuussa ei pää riitä optimoimaan kokonaisuutta, riittää kun latvatukin läpimitta on hiukan tukin minimin yli.
Se on kanssa merkillinen piirre tässä, kun katkontaa joku kritisoi, muutama nimimerkki alkaa kauhean puolustustaistelun, kuinka taimikonhoito tai joku muu on suurin syy. Vaikuttaahan ne katkontaan varmaan laiminlyönnit, mutta musta ei muutu valkoiseksi. Ja varmaan asialla ei suurta merkitystä moton kopissa ole, vähemmällä pääsee, kun leskirouvan lengot tyvet pui kuiduksi ja voihan se olla joskus ohjekin. Meillä ei ole stabiilit markkinat ja sellutehtaat haluavat raaka-aineensa niin halvalla kuin mahdollista, siksi näitä käräjöitä pidetään, motomiehen osaamattomuus ei oikeastaan edes kuulu tähän keskusteluun.
Pefc on se sosiaalisempi sertifikaatti ja fsc painottaa enempi luontoarvoja. Voihan tuo kääntyä fsc:n tappioksi jollain some kamppanjalla, mutta tuskinpa muut ihmiset kuin metsänomistajat näkevät tässä ongelmaa.
Mulla on varastossa 245rx. Moottori toimii, mutta kytkin ottaa kiinni tyhjäkäynnilläkin. Ei tuossa isoja ongelmia ollut, niitä kytkinjousia. Ei noita vanhoja viitti rassata enää, tosin ehkä joskus kunnostan tuosta trimmerin itelle.
Pahimmat paikat on pellon laidassa menevä hiekkatie, missä itäpuolelle nousee rinne, jossa puusto. Mulla oli taimikonhoito palsta vuosi sitten tuollaisessa, mereltä tuuli puhaltaa kuivalla ilmalla pölyn kauas ja terä tylsyy vielä 50 metrin päässä tiestä, kuusen oksat on kuorrutettu pölyllä.
Mikä taho kyseenalaistaisi fsc sertifikaatin järkevyyden eurooppalaisille asiakkaille eri maissa. Ongelma on kotimainen ja metsäyhtiöiden kannalta ihan ok. En ymmärrä miten tämä voisi ratketa kotimaisin voimin niin että joku uusi serti olisikin tuolla vessapaperin ostajalla parempi.
Niinpä, muokkaus, istutus ja oikea-aikaiset toimet kuitenkin luontoarvot huomioiden ja lannoituksen jälkeen lopulta suojelu. Ei järjen hiventäkään.
Latvakuusi kirjoitti tuolla toisessa fsc ketjussa, että Kiinaan voisi mennä tavaraa esim metsälapista. Nyt Suomen kaikki sellutehtaat ovat naimisissa fsc sertifikaatin kanssa. Uskon myös että Kiinan markkinoilla sertifikaatti on toistaiseksi merkityksetön. Siinä on puolensa, että jalostus ja tuotot jäävät kotimaisille firmoille, mutta tämä kotimaisuus tarkoittaa samalla sitä että fsc sertifikaatti määrää kohta mitä meidän kaikkien metsissä saa tehdä.
Ms200 on mun vakiovaruste ja sillä ojanvarsi pajut lähtee parhaiten.
Akku raivurin kun hankkii, kehtaa sahailla vaikka kesäyöllä asutusten lähellä. Itekin miettinyt että eräänä päivänä akku raivuri on hankittava, mutta en ala noita teatailemaan, pitää olla hyväksi todettu vehje.
Tolopainen on nyt hakoteillä. Tienvarressa rungoissa on usemmiten hiekkaa, jokainen leikkaus tylsyttää terää. Jotta saha jaksaa vääntää tuolla tylsyvällä terällä, siinä pitää olla tautia takana. Itse olen raivannut tienvarsia joskus moottorisahalla. Omissa metsissä, kun kaikki hoidot tekee suurinpiirtein ajallaan, 460 olisi oma valinta. Heinän niittoa en nykyisin tee raivaussahoilla ollenkaan, joskus tein työkseni ja bensat siinä kiehua porisi sekä yksi kytkinrumpu hajosi kappaleiksi, jonka jälkeen en ole niittänyt muuta kuin metsässä.