Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset
-
Kemeratuet jäävät nyky säännöillä saamatta kitkentäkoneen jäljestä, kun kantoja ei synny. Kemeraehdot eivät edistä kehitystä. Jos kemertuet lakkautetaan kokonaan, voisi kitkentää suositella ainakin sellaisille metsänomistajille, jotka eivät itse raivaussahaa käytä.
Missään ohjeissa ei ollut mainintaa että hakemukset voi tehdä vain vuodeksi eteenpäin. Kuitenkin Metsäkeskus muutti hakemukset kuluvalle vuodelle, vaikka hakija oli laittanut pitemmän aikajakson töiden toteutukselle. Ihan varmasti jää koko joukko suunnitelluista töistä ensivuodelle.
Miten haapojen kanssa kitkentä onnistuu, eikös siinä nouse havupuita mukana, kun koko juuri nostetaan ylös ja silti haapa vesoo jatkossakin.
Mutta tuohan se asian pihvi kuitenkin on, että kerralla saadaan taimikko kitkettyä niin että toista kertaa ei aina välttämättä tarvita.
Jos se haluttaisiinkin vain viranomaistyökaluksi, niin eihän niiden mottien tarvitsisi olla kohdillaan. Nyt uhrataan varmasti kymmeniä miljoonia siihen että tiloilta olisi mahdollisimman tarkat puustotiedot, palveluntarjoajia varten, siinä kuitenkaan onnistumatta.
Ei palvele minua tämä. 2 metsätilaa puuttuu palvelusta, olen ilmoittanut jo aikoja sitten. Kaikki valinnat kestävät minuutteja. Tietojen oikeallisuutta en viitsinyt tarkistella, kun toiminnot olivat niin hitaita.
Metsuri tekee varhaisperkausta kesimäärin hehtaarin päivässä, parhaina päivinä olen itsekin tehnyt 2 hehtaaria, eli tosi metsureilta menee sitten enempikin. Ja tuon miestyön tekemiseen ei tarvita samanlaista pääomaa, eikä yhtälaisia koneiden siirtoja. Taimien särkymien ei ole varmasti ongelma, jos rauhallisesti tehdään, mutta sitten ei jälkeä tule enempää kuin raivaussaha mieheltä. Niin että missä se pihvi on näissä taimikonhoidon koneellistamisissa, sekö se on että homma onkin mukamas helppo sisätyö?
Varmaan ne kehittää palvelun että satelliitista tutkitaan nurmen pituutta ja kun on selkeästi kasvanut, tulee Postilta tarjous nurmen leikkuusta.
Itse asiaan liittyen, puhutaan osin ilmeisesti Trestimasta. Sehän on ilmeisen hyvä väline leimikon kutioiden selvittämiseksi ennen kauppaa ja jonkinlainen arvaus sieltä tulee myös tukkiosuudesta. Kannattaa ehkä käyttää, jos on sellainen puhelin ja ei itse osaa kuutioida leimikkoa. Metsägroupilla on jonkinlainen sopimus Trestiman kanssa ja jäsenet saavat sitten ottaa leimikoista kuvat ennen puintia, ensiluokkaista toimintaa MG:lta. Tai niin, eihän tämä alkuperäistä juttuun taas vastaa ollenkaan, mutta kuitenkin metsäisempää asiaa.
Eppu epärehellinen perustaa metsäpalveluyrityksen, joka tarjoaa puukauppapalveluja. Eppu kahlaa palstoja läpi, missä on etämetsänomistaja (mieluummin iäkäs nainen) omistajana. Keilausdatan puustotietojen kanssa hän tarkistelee asioita ilmakuvalta ja ehkä jopa maastokäynnillä. Eppu tekee tarjouksia lähinnä silloin kun on arbitraassi mahdollisuus, eli hän tarjoaa ostoa kun Metsään.fi data on jolllain kuviolla vähintään 20% alakanttiin arvioitu ja työsarkaa riittää.
Hirveästi on ponnisteltu metsäpuolella sen eteen, että sinne syntyisi muutamia hassuja uusia työpaikkoja, jotka eivät tuo lisätuottoa metsänomistajalle, vaan vievät oman osuutensa siitä koko metsätalouden tulon perustasta, eli puun myyntitulosta. Sehän riittäisi että päätehakkuut ilmoitetaan Metsäkeskukselle ja sen jälkeen nämä aukeat – taimikko alat olisivat vaikkapa 30 vuotta palveluntarjoajien selattavissa, ilman virheellistä puuston määrä dataa.
Nyt kun tuolla on tuo virheellinen data ja etämetsänomistaja tekee jonkin toimijan kanssa puukaupat, tulee ostajalle mahdollisuus epärehellisyyteen lähes olemattomalla kiinnijäämis riskillä. Ja tämän keilausdatan virheellisyyden perusteella myydään taas uusia palveluita metsänomistajalle, että oikea data olisi kaupanteon tukena. Oikea palvelutalous koko yksityismetsätalous, jos ei asioita osaa itse tehdä ja haluaa asioiden menevän oikein, saa maksella joka välissä palveluista.
Joo, kahva oli täynnä havunneulasia yms. Ja sama se oli moottorikopan alla. Ja lukkosulassa on ÖLJYÄ ja sitä on helppo suihkuttaa.