Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset
-
Paperitehtaalla nuo odotusajat on joissain tapauksissa laskettu siten että rekka odottaa usein muutaman tunnin, että saadaan lastata sitten uunituoreet rullat kyytiin, odotusajat on halpoja verrattuna siihen että kolleja joutuisi käsittelemään trukilla useampaan kertaan ja tehdä sitten jostain rulasta vielä sekundaa. Ja kun itäeurooppalainen kuski tulee pihaan, on lastaukseen usein vielä useampi päivä aikaa, voi vaan miettiä että mikä ero on poikien palkoissa verrattuna tehtaan sisäpuolella oleviin trukkimiehiin, omat eväät nillä vierailla on, muutenhan koko reissusta tulisi persnettoa kuskille.
Länsi-Suomessahan tämä on aiheuttanut jo koko EPV:n hankintaorganisaation alasajon. 400000 mottia korjasivat energiaputa viime vuonna, mutta nyt lopui koko homma. Laitokset käyttävät rannikolla kivihiiltä ja jätteitä. Samaan aikaan rakennetaan joka kunnassa tuulimyllyjä ja sinnehän sitä tukiaisia riittää.
Tämä nyt minun silmiini sattunut isompi uutinen aiheesta, ilmeistä on että sama kaiku on askelten muuallakin.
Puhutaan että puuhuolto pitäisi turvata jatkuvalla myynnillä ja sitten se puukauppatilanne on sotkettu erilaisilla helpotuksilla, joita ilman kolmasosa metsänomistajista ei myy kalikkaakaan. Ja tämä jatkuu, pitäisikö itsekin osallistua vain tuohon kultapossukerhoon ja myydä vain kun valtio tarjoaa porkkanaa, kepihän ei nyt tullut. Politikot sotkevat toimivat markkinta, oikeasti kyllä se vitonen motille hintaa lisää aukaisee puukauppaa ihan samallalailla kuin verohelpotukset.
Ei nuo maalaistollikat edes osaa aina laskea sitä rahaa, mutta jos on verohelpotus, niin silloin myydään. Olen jonkinverran ollut jutuissa tuolla sektorilla ja on se ihmeellistä.
Kuormainvaa’n kanssa nuo kertoimet vaihtuvat luovutusajankohdan mukaan. Tietysti on selvää että joka vaiheessa se prosentti pari merkitsee firman mittakaavassa paljon ja se otetaan.
Kyllä ne kelit täällä lännemmässäkin on ihan parasta a-luokkaa. Itse olen raivaillut vähän pehmeämpiä paikkoja, kun nyt siellä on kevyt kulkea. Vielä pitäisi pystykarsiakin, mutta tuo raivuusahan kantaminen on nyt niin helppoa tuolla hankalissa maastoissa että täytyy hankikanto hyödyntää siinä.
Ei tästä kyllä enää kelit parane, kymmenen astetta lämmintä ja hanki kestää vaikka polkupyörällä ajaisi. Mukava on tehdä taimikonperkuuta ja pystykarsia, eikä lopu keli kesken päivää.
Tuo on totta, kokonaismärän arvioiminen on helpompi homma. Mutta kun alkaa arvioimaan tukkiosan pituutta ja runkojen vikaisuuksia, niin ei sitä kyllä leimikosta etukäteen osaa sanoa tukkiprosenttia, valistunut arvaus voidaan tietysti heittää. Itse olen mitannut rinnankorkeusläpimittoja ja sitä kautta yrittänyt hahmottaa tukkisaantoja, aika paljon varmemmalta tuntuisi, jos olisi nähnyt usean vuoden ajan runkojen juoksevan mittarullien läpi.
Arvokkaissa puissa firma tekee hurjia voittoja. Muistan kun liiito-orava keskeytti hakkuun, tuli korjuuesimies palstalle ja vielä otettiin pari 24 metrin pylvästä. Hinta oli noin 10000 markkaa kappale firmalle ja isännälle tietysti noin 700 markkaa.
Aika isoihin virheisiin päästään tämänhetkisillä metsävaratiedoilla, joiden perusteella voi tehdä puukaupan vaikkapa kännykällä.