Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset
-
Kesähakkuissa kantokäsittelystä tulee pystykaupassa joillakin toimijoilla lasku ihan metsänomistajalle. Siirtoja metsäfirmat eivät ilmeisesti sopimus ketjuille maksa, metsänomistaja voi pyytää koneiden siirrosta laskun, kyllä siinä ainakin maine kasvaa.
Hankintapuita on ajanut useampi ajokone, joillakin siirtoa ei laskuteta, joskus ollut 70 euroa tai vähän yli ja paras 220 euroa 40 km siirtymästä. Jos puustoisen enskan tekee tienvarressa ajokonetyötä ajatellen ja siirrosta ei maksua mene, pääsee reilujen ihmisten maailmassa muutaman euron mottitaksaan. Mettägroupin taksoilla meillä paikallinen ajokone touhuaa, näissäkin suurta vaihtelua.
Meillä jatkuu hakkuu pohjoisen palstalla, oli kesken varmaan pari viikkoa. Kaksi kauppaa on jo kohta tehtynä tien varressa ja yksi on kesken ja yhtä en tiedä tekevätkö tänä talvena, vai onko jo kohta liikaa lunta. Kaikki menee kovaan tarpeeseen ja junat kulkee, virkamies voi rauhottua, kyllä me selvitään tämäkin talvi. Visakallon nollaraja lienee jossain kauempana, onkohan se tuolla ulkosaaristossa ja tuntureilla, korjuuolosuhteissa metsälappi tarjoaa usein pitkän routa jakson ja siksi kai Upmkin sinne palasi.
Äänekoskella käyttävät kuusta ja mäntyä sekaisin, ainakin omissa kaupoissa tänä vuonna ollut näin. Metsäpäässä ja tietysti hankinta nökkösten kanssa tienvarressakin autokuljetuksessa logistinen etu. Kemiin meni aikoinaan myös havukuitua sekakuormina, en tiedä käyttävätkö nykyisin. Se ei ole nykyään niin justiinsa tuon sellun kanssa, jos asiakas on kiinalainen.
Konsernin tulos on Metsäfibren, metsäboardin, metsätissuen, metsäwoodin ja puunhankinnan yhteenlaskettu tulos. Metsäboardin tuloksesta voi laskea 50% menevän muualle ja metsäfibrestä 25% muualle. Joka muualle kuuluva osuus on noin kolmasosa koko tuloksesta.
Metsäliitto lisäsi omistustaan Boardissa. Olisi joku muukin ostanut, mutta lakko loppui ja tulos oli kuitenkin markkinoille riittävä.
Minulla on jäänyt energiapuu kaupat ajatus tasolle, ei tarvi edes exceliä. Hintaa olen kysynyt ja kun kuidun hinta 20% parempi tienvarressa kuin karsitun rangan, aika nopeasti on asia mietitty, kun sitä kuitupuuta poistuma etupäässä on. Kuitenkin mahdollinen kuvio olisi taas ensi syksyksi ja avoimin mielin. Jos palstalla puutavaralajeja on vaikka 4, niin kyllä siitä tuolla metsässä on haastetta enempi kuin että niitä on 1, eli oma ajatus näistä kohteista lähinnä, kaikki energiaksi tai kaikki kuiduksi. Luulisin että suorittava porraskin olisi tyytyväisempi, kun leppä, haapa, koivu, mänty, kuusi poistuman voisi käsitellä samana tavaralajina.
Konsernin tuloksesta liki kolmasosa kuuluu tänä vuonna konsernin ulkopuolisille metsäfibren ja metsäboardin omistajille. Noin karkeasti, mutta eipä tuo puun kulkuun vaikuta.
Metsägroupin luvut tuolla visakallo esitti. Metsäboard tekee hieman pienempiä numeroita, mutta etumerkki on sama +. Metsäboardin tulos on alle 200 miljoonaa vuonna 2019. Epäselvä minulle, millä prosentilla Metsäboardin tulos on koko konsernin tuloksessa, eli omistusosuuden mukaan, vaiko 100%, vai joku muu? Niin ja samoin metsäfibren tulos, onko 50% konsernin tuloksessa, vai 100%, kuitenkin investointeja kehuttiin olleen 2 mrd, eli tuossa on jo kyllä oltava kaikki.
Metsägroupilla vuoden 2019 poistot yli 400 miljoonaa ja tämähän tästä kasvanee muutaman vuoden päästä. Kannattaa myös katsoa kassavirran kehitystä. Velkaa näkyy olevan reilu 300 miljoonaa, eli ei käytännössä ollenkaan. Kyllä meillä säästöpossu on kunnossa, jos sitä joku miettii.
Minusta tuo on ihan ok nyt, kun on yritys tai yrityksiä jotka keräävät ilmastoahdistuneilta rahaa ja tällä rahalla yritys maksaa metsänomistajalle puiden kasvattamisesta ilman hakkuita vaikka 40 vuotta. Valtion tuki tehottomuuden lisäämiseksi on typerää, mutta eipä tuossa mitään uutta. Minäkin kannatan yhtenäisiä isoja kansallispuistoja, eli vaikka Nuuksio esimerkkinä valtavan hieno alue.
Päästöjä pitäisi vähentää maapallon mittakaavassa, tämä rahanjako tai puuhastelu kotimaassa yleensäkään, ei vaikuta ilmastoon mitenkään. En oikein ymmärrä ideologiaa että pieni kansa täällä puuhastelu esimerkeillään muuttaisi kulutustottumuksia. Puuhastelu ei vaikuta muuhun kuin oman maan rahanjakoon ja talouden kurjistumiseen. Tietysti se omatunto kolkuttaa, kun lennetään lentokoneilla ja tuhotaan ilmakehää ja kompensaatio pitäisi saada valtion kukkarosta tähänkin vaivaan.
Ei kun se oli muistaakseni niin että auton kaatoa oli kokeiltu erilaisella alustalla ja tuolla kentällä auto luisti vähän karkuun. Se tuossa Pessisen lihasvoimassa on varmaan voimamiehiin erona että syvät lihakset on kunnossa. Pessinenhän kaataa autonkin selkälihaksilla. Varmasti on suureltaosin motivaatiosta ja henkisestä tilasta kiinni, että pystyy tuollaisiin suorituksiin.