Käyttäjän Puuki kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,201 - 1,210 (kaikkiaan 13,756)
  • Puuki

Pintakasvillisuus on haitolla pienaukoissa ja  kun PPA lasketaan alle 11 m2/ha taimettumisen lisäämiseksi.

Keskikuutiomäärä ja -kasvu on ihan eri asioita. Laskutaitoa tosiaan tarvittaisiin.

Puuki

Monta kertaa olen tässä ketjussakin kertonut esimerkkejä ja kannattavuuslaskelmia todellisista tapauksista.   Mikään ei kuulosta kelpaavan eräille.

Puuki

Intomieliset jk:n kannattajat ei osaa laskea tai ei halua myöntää talouden eikä mh:n tosiasioita metsätaloudessa. Näin se on nähtävä.

Puuki

Höpöhöpö. On siinäkin logiikka !

Puuki

Kertymän kasvu ja avohakkuu tuo sen paremman hinnan. Keskimäärin 2-6 € motilta pystykaupassa korjuusta tuleva hintaero.

2-8 m pitkää kuusikkoa olen itsekin jättänyt pystyyn kokeeksi männikön ylispuuhakkuulla. Lisäksi piti täydennysistuttaa kuusia.

Puuki

Vertailussa ei välttämättä tarvi kuolettaa uudistuskuluja ollenkaan. Mutta riippuu ihan tapauksesta ja laskentatavasta milloin muuten ”saa uudistuskulut takasin”.

Puuki

Lähtötilanteessa hintaero tuleekin siitä kantohinnasta ja suuremmasta mottimäärästä jaksollisessa kasvatuksessa, jos vertaillaan samalla kohteella 2 eri menetelmää.  Jos laitat osan hinnasta uudistamiseen, sen korkotuotto on 0 sen jälkeen. ”Tuloa” on uusi metsän kasvu.  Pitää olla erityisen sopiva metsä , jos jk on parempi vaihtoehto kuin tasaikäinen.

Sen kasvueron pitää olla n. 20 %:n luokkaa 3%:n korkokannalla laskettuna. Se toteutuu  helposti uusilla taimilla.

Puuki

JK:n hypetyksen kokonaan ”harhauttamat” ei itse suostu laskemaan oikein toteutuneita tuloja ja menoja molemmissa kasvatustavoissa. Siksi oikeaa vertailua ei hyväksytä.

Puuki

Yhteiskuntarahastoilla (hoivarahasto) ja liikehuoneistorahastoilla on yleensä pitkät vuokrasopimukset (voimassa 5-10 vuotta) joten konkurssiin ne ei mene helposti.

Puuki

Jos halutaan laskea todellista tilannetta/kiertoaika, kaikki tulot ja menot ja niiden erotukset pitää ottaa huomioon korkoineen.

Esillä 10 vastausta, 1,201 - 1,210 (kaikkiaan 13,756)