Käyttäjän Puuki kirjoittamat vastaukset
-
Pintakasvillisuus on haitolla pienaukoissa ja kun PPA lasketaan alle 11 m2/ha taimettumisen lisäämiseksi.
Keskikuutiomäärä ja -kasvu on ihan eri asioita. Laskutaitoa tosiaan tarvittaisiin.
Puuki 23.7.2023, 12:02Monta kertaa olen tässä ketjussakin kertonut esimerkkejä ja kannattavuuslaskelmia todellisista tapauksista. Mikään ei kuulosta kelpaavan eräille.
Puuki 23.7.2023, 11:05Intomieliset jk:n kannattajat ei osaa laskea tai ei halua myöntää talouden eikä mh:n tosiasioita metsätaloudessa. Näin se on nähtävä.
Puuki 22.7.2023, 17:26Höpöhöpö. On siinäkin logiikka !
Puuki 22.7.2023, 11:47Kertymän kasvu ja avohakkuu tuo sen paremman hinnan. Keskimäärin 2-6 € motilta pystykaupassa korjuusta tuleva hintaero.
2-8 m pitkää kuusikkoa olen itsekin jättänyt pystyyn kokeeksi männikön ylispuuhakkuulla. Lisäksi piti täydennysistuttaa kuusia.
Puuki 22.7.2023, 11:23Vertailussa ei välttämättä tarvi kuolettaa uudistuskuluja ollenkaan. Mutta riippuu ihan tapauksesta ja laskentatavasta milloin muuten ”saa uudistuskulut takasin”.
Puuki 22.7.2023, 10:54Lähtötilanteessa hintaero tuleekin siitä kantohinnasta ja suuremmasta mottimäärästä jaksollisessa kasvatuksessa, jos vertaillaan samalla kohteella 2 eri menetelmää. Jos laitat osan hinnasta uudistamiseen, sen korkotuotto on 0 sen jälkeen. ”Tuloa” on uusi metsän kasvu. Pitää olla erityisen sopiva metsä , jos jk on parempi vaihtoehto kuin tasaikäinen.
Sen kasvueron pitää olla n. 20 %:n luokkaa 3%:n korkokannalla laskettuna. Se toteutuu helposti uusilla taimilla.
Puuki 22.7.2023, 08:00JK:n hypetyksen kokonaan ”harhauttamat” ei itse suostu laskemaan oikein toteutuneita tuloja ja menoja molemmissa kasvatustavoissa. Siksi oikeaa vertailua ei hyväksytä.
Puuki 22.7.2023, 07:54Yhteiskuntarahastoilla (hoivarahasto) ja liikehuoneistorahastoilla on yleensä pitkät vuokrasopimukset (voimassa 5-10 vuotta) joten konkurssiin ne ei mene helposti.
Puuki 20.7.2023, 17:42Jos halutaan laskea todellista tilannetta/kiertoaika, kaikki tulot ja menot ja niiden erotukset pitää ottaa huomioon korkoineen.