Käyttäjän Puuki kirjoittamat vastaukset
-
25 € voisi olla mahdollisuuksien rajoissa, jos leimikosta lähtee myös pikkutukkia.
Mutta ei se ”pane vielä rahan äänellä” kovin kummoisesti, koska 30 vuoden kasvatuksella esim. 5 %:n laskentakorolla laskettuna niistä n. 95 l kuitupuista saisi paljon vähemmän kuin istutuspuiden kasvatuskulut olisi olleet.
Puuki 30.7.2017, 09:57Jos vielä päästöoikeusmaksut tulee voimaan, alkaa Suomi-niminen maa muistuttaa yhä ennemmän pohjolan Kongoa, jossa arvokkaat raaka-aineet käytetään kokonaan muiden kuin alkuperäisasukkaiden hyväksi. Kaivannaisteollisuudessahan niin on jo pitkälti käynytkin.
Puuki 28.7.2017, 09:28Sähkökäyttöisen auton co2-päästöt ovat valmistusvaiheessa yli 2 x suuremmat kuin vastaavan polttomoottorikäyttöisen (~ 13500 kg vs ~ 6500 kg) . Sitä eroa saa jonkin aikaa kuroa umpeen ; varsinkin jos sähkö tuotetaan fosiilisia hiiltä tai öljyä käyttävissä voimalaitoksissa. Akkuihin tarvittavan litiumin louhinta on lisäksi hankala asia s-autojen ympäristöystävällisyyden puolestapuhujille.
Autoilun co2-päästöistä puhuminen on vähän samanlaista kuin metsien päästöistä ja nieluista, kun ei oteta lukuun kerrannaisvaikutuksia, niin saadaan aikaan sopivalta näyttäviä lopputuloksia. Metsistä puhuttaessa ei huomioida esim. enemmän päästöjä aiheuttavien e-lähteiden korvaumista ja sähköautoja kehuttaessa unohdetaan valmistusaikaiset päästöt ja akkujen uusimistarve.
Puuki 28.7.2017, 08:56Jos on vaikka ½ m paksu puuseinä, niin sen U-arvo on jo paljon parempi kuin 20 cm mineraalivillan.
Koneellinen ilmanvaihto on hyvä jos se toimii oikein. Pullotalo saattaa kuitenkin kerätä hometta rakenteisiin, jos ilmansulkuihin jää tai tulee reikiä ja kosteutta kertyy rakenteen sisälle, vaikka ilmanvaihtokin pelaisi hyvin.
Monissa uusissakin rakennuksissa voi olla homeongelmia, jos rakennusaikaan jää kosteutta vääriin paikkoihin tai kosteussulut tulee huonosti tehtyä.
Puuki 27.7.2017, 09:46Joko on mä-tukin hinta yhtään noussut viime aikaisista, kun kelpasi niin hyvin ostajalle ?
Puuki 27.7.2017, 09:41Toimiva huolto on hyvä peruste valita sahamerkki valtamerkkien väliltä.
Täällä paikallinen huolto saksalaismerkillä on niin /c:stä, että ei juuri kannata sitä merkkiä ostaa. Kerran ostin uuden kevarin sieltä. Itse olisi muka pitänyt takuuaikana ottaa yhteyttä maahantuojaan ja sopia koneen vian korjauksesta. Arvatenkin sahojen huoltopalvelu olisi samaa tasoa.
Puuki 27.7.2017, 08:14Hiilidioksidipäästöistä maksetun auton päästömaksu pitäisi pystyä kuittaamaan lisäämällä sitä vastaavasti hiilensidontaa esim. istuttamalla puita ennen puuta kasvamattomalle alueelle.
Kun co2-päästöjä syntyy esim. omalla autolla 10000 km/a ajolla n. 2000 kg ja istutettu koivu ehtii kasvaa jo (mitatun)arvion mukaan 0 – 14 vuodessa keskimäärin liki 3 k-m³/ha/a , niin istutusalue sitoo hiilidioksidia keskimäärin n. 2500 kg /a 14 ensimmäisen kasvuvuoden joka vuosi. Suunnilleen saman ajan kuin voi olettaa auton pysyvän liikenteessä.
Hiiliveroa autosta menee n. 300 € /a, jonka voisin kuitata maksetuksi täysin dokumentoidulla puunkasvatustodistuksella ja sitoutumalla olemaan hakkaamatta koivikosta enempää puuta kuin mitä auton hiilipäästöjen korvaaminen on puun kasvua vaatinut. Tarvittavat hiiliveropuut tulisi tietysti upottaa esim. suohon, jotta hiili pysyisi oikeasti nieluna.
Puuki 26.7.2017, 11:39Se voi hyvinkin olla että ”muna onkin ollut ennen kuin kana tai päinvastoin”, mutta koska se ei vaikuta laskelmiin kun on kerran päätetty, että co2:a pitää nyt välttämättä vähentää, niin olisi hyvä saada mm. ne laskentaperusteet näkyville, jotta näkisi miten on päädytty erikoisiin lopputuloksiin.
Hakkuusäästöjä on syntynyt kun kasvu on lisääntynyt jostakin 60-luvulta lähtien (taisi olla vain 1 vuosi kun hakattiin enemmän 70-luvun alussa) enemmän kuin kestävä hakkuumäärä olisi ollut. Pääsyinä turvemaiden kasvunlisäykset, vajaatuottoisten alueiden metsittäminen, metsänhoito istutuksineen ja kasvuolojen paraneminen, jossa varmaan co2:n lisäkin ollut avuksi.
Lisäkasvun vähäisen käytön vuoksi maksuun tulevat päästömaksut kuulostaisi aprillipilalta ellei olisi tiedossa, että niitä on tosissaan ehdotettu.
Puuki 26.7.2017, 09:02Ei tässä ole mielikuvituksesta kysymys, kun itse aiemmin kerroit kiinnostuksestasi ostaa käytetty dieselauto, jos niiden hinnat laskee. Uudet dieselautot on niitä vähemmän saastuttavia ureasäiliöineen. Käytetyissä tämän päivän dieseleissä niitä ei vielä ole. Ne on niitä mahdollisia alennusmyyntimalleja.
Mutta samahan se on kuka ne loppuun ajaa, kuten sanoit itsekin.
Puuki 26.7.2017, 08:01Joko MG lopetti haapakuidun ostamisen, kun kuusen kasvatus on tulossa takaisin myös H-valtaan ?