Käyttäjän Puun takaa kirjoittamat vastaukset
-
Jos aikoo päätoimiseksi metsätilayrittäjäksi, pitää ensin kysyä itseltään, alanko puuntuottajaksi, keinottelijaksi, vaiko niiden yhdistelmäksi.
Puuntuottaminen ei ole kannattavaa, jos se ei ole mahdollisimman tehokasta. Siinä mielessä metsä ei poikkea mistään muusta tuotannonalasta.
Omalle työlle on aina laskettava palkka, sillä muuten pettää itseään, eikä silloin muullakaan talouslaskennalla ja käytettävällä korolla ole merkitystä.
Jos taas aikoo metsäkeinottelijaksi, pitää olla siihen sopiva luonne. Sääli kun on siinä pelissä sairautta.
Sopivalla yhdistelmällä taloudellinen tulos on paras, mutta se vaatii hyvää ammattiosaamista ja kylmähermoisuutta.Puun takaa 20.2.2014, 19:28Nyt on ainakin siitä hyvä, ettei metsänkäsittelylle juuri ole rajoituksia, eikä jatkossa tarvitse kuulua metsänhoitoyhdistykseenkään.
Vielä pari vuotta sitten sitä pidettiin metsänomistajan lähes saavuttamattomana taivaana.
Nyt ovat taivaan portit selällään ja kaikilla on hyvä olla, – vai onko?Puun takaa 20.2.2014, 17:59Kysyin taannoin saman kysymyksen Reimalta itseltään, mutta en saanut vastausta. Onko tämä nyt vastakysymys?
Puun takaa 18.2.2014, 21:59Kyllä minäkin olen ihmetellyt, miten kaukana todellisuus ja tutkimus voi metsäasioissakin joskus olla.
Paras mitä olen asian tiimoilta kysyessäni kuullut, oli että tutkimuksen tarkoitus ei olekaan tuottaa realitietoa vaan tutkimustietoa!
Eikös tämä Pekka Himanen taannoin kertoillut vähän samaan tapaan oman alansa tutkimustuloksista.Puun takaa 17.2.2014, 20:31Käytin tuota hiihtovertausta vain havainnollistamaan metsätaloutemme nykytilaa ja tulevaisuutta.
Jos homma ei meitä kiinnosta, toisia se näkyy kyllä kiinnostavan senkin edestä.
Tulevaisuudessakin hiihdetään kovasti ja harjoitetaan tehokasta metsätaloutta, mutta ei välttämättä tällä menolla Suomessa.Puun takaa 17.2.2014, 20:15Luonto-Liiton uskottavuus on sitten lopullisesti mennyttä, kun kovaan ääneen salametsästäjien tappamiksi julistetut kaksi pantasutta heräsivätkin henkiin.
Minun mielestäni tämä susien kanssa pelleily on jo mennyt aivan liian pitkälle.
Susien taporaha käyttöön ja pannat romukoppaan. Kaikki olisivat tyytyväisiä.Puun takaa 16.2.2014, 22:2090-luvun alussa sitä puunmyyntilakkoa kokeiltiin, mutta erittäin huonolla tuloksella. Puunhinta laski lakon jälkeen lisää vielä 30-50%.
Nyt laittavat loputkin tehtaat Suomesta kiinni jos eivät saa puita.
Maailma kun tulee erinomaisesti toimeen ilman Suomen puita ja puutuotteita.Puun takaa 16.2.2014, 19:52Valtion säästöohjelmat alkavat vaikuttaa myös metsäkeskuksiin niin, että maastokäynnit loppuvat lähes kokonaan.
Verottaja määrää metsänomistajille verot reilusti yläkanttiin, ja metsänomistajan on sen jälkeen omalla kustannuksellaan korjattava puuvaratiedot oikeiksi.
Systeemi oli samantapainen kun vielä 80-luvulla tehtiin metsien maapohjan veroluokituksia pinta-alaveroa varten. Minullakin meinasi useampi hehtaari hyvin karua kallioista aluetta muuttua MT:si ja jopa OMT:si!
Vaati tarkkuutta ja aktiivisuutta, että sai selkeätkin virheet oikaistuksi.
Toivottavasti olen nykyisen asian suhteen väärässä.Puun takaa 16.2.2014, 16:23Uudehko metsänomistaja on valitettavan oikeassa tuon metsän tulevan verottamisen suhteen.
Kaiken lisäksi metsänomistajat on laitettu itse tekemään tietojen päivittämistä ja vieläpä maksamaan siitä!Puun takaa 16.2.2014, 13:53Vaadittiin kuorossa metsänomistajille vapautta, mutta ei haluttu ajatella, että vastuutakin joutuu silloin itse ottamaan.
Näin se on joka elämänalalla, eikä metsä tee siinä poikkeusta.