Käyttäjän Puun takaa kirjoittamat vastaukset
-
Suomen metsissä on tilanne, että vanhimmat metsät vanhenevat edelleen, koska niiden puita ei myydä.
Nuorempia talousmetsiä hoidetaan ja hakataan aktiivisemmin, mutta ne eivät pysty turvaamaan koko puuhuoltoa.
Voidaankin sanoa, että kirjanpainaja alkoi metsäteollisuuden lobbariksi.
Kaikki muut ovatkin tähän asti olleet aika passiivisia.Puun takaa 23.11.2013, 16:26Puun riittävyys on jo hyvän aikaa perustunut teollisuuden puunkäytön supistumiseen.
Energiapuukäyttö on jonkin verran tätä kompensoinut, mutta senkään tulevaisuus ei näytä kovin hyvältä.
Pitää muistaa, että kasvusäästöt eivät ole tällä hetkellä ostettavissa.
Enemmistö metsänomistajista kun ei aio myydä puuta millään hinnalla.Puun takaa 23.11.2013, 15:54Glalle:
Pääsääntöisesti juuri niin kuin sanoit.
Yritysverotusta koetetaan lisäksi kehittää omia pääomia suosivaan suuntaan, jotta velkaantuminen vähenisi ja taantumakestävyys paranisi.
Tästä on naapurimaissamme hyvät kokemukset.
Suomalaiset yritykset ovat keskimäärin liian velkaisia ja siten hyvin haavoittuvia.
Eihän nämä asiat kovin monimutkaisia ole, mutta totuutta ei vain monestikaan haluta katsoa silmiin.Puun takaa 23.11.2013, 15:44Tanelille:
Onko se väärin, jos koetan käyttää suomenkielen rikkautta kuvatakseni erilaisia tapoja omistaa metsää?
Kysymys ei todellakaan ole jaosta pienmetsänomistajiin ja suurmetsänomistajiin, vaan siihen ollaanko puuntuottajia vai jotain muuta.
Jos Suomessa aiotaan jatkaa ja uudistaa puunkäyttöön pohjautuvaa teollisuutta, jokainen meistä ymmärtää, ettei harrasteluonteinen metsätalous pysty turvaamaan raaka-ainehuoltoa.
Tehtyjen kyselyjen mukaan selvä enemmistö ilmoittaa metsänomistamisensa tavoitteeksi jonkun muun kuin puuntuotannon ja siitä saatavan rahan.
Tämä on kylmä totuus.
Ammattimaisesta puuntuotannosta on tehtävä riittävän houkutteleva elinkeino, jotta siihen saadaan jatkajia.
En ole itse mikään suurtilallinen, vaan jokaisen hehtaarin maltillisesti ostamalla ostanut.
En aio tilaani kasvattaa, koska parhaat paukut on jo käytetty, eli ikä alkaa painaa.
Itse siirryn aikanaan mullan alle, mutta metsät jäävät maan pinnalle.
Toivon, että jollakin olisi edes kohtuulliset edellytykset niitä hoitaa.Puun takaa 23.11.2013, 09:20Verouudistuksen yhtenä tärkeimpänä tavoitteena on metsätilojen sukupolvenvaihdosten helpottaminen.
Nythän on tilanne, jossa metsätiloja ei kohdella samoin kuin muita yrityksiä.
Myös yrityksen koon kasvattamista ei kohdella samoin kuin muilla aloilla.
Eihän tämä tietenkään mukavalta kuulosta, mutta totuus on, ettei puuhapalstametsätaloudella tämän maan puuteollisuuden raaka-ainehuoltoa turvata.Puun takaa 22.11.2013, 22:20Tämä on maa- ja metsätalousministeriön asettaman työryhmän hanke.
En minä tunne tarkempia yksityiskohtia, ainostaan sen mitä työryhmä on tähän mennessä raportoinut.
Suomen, Ruotsin ja Viron yritys- ja metsäverolait on viisain katsoa suoraan heidän lainsäädännöstään.
Minun on turha olla siinä välikätenä.
Mitä olen ruotsalaisia ja virolaisia kollegojani tavannut, he ovat olleet melko tyytyväisiä.
Mitä taas tulee Ruotsin ja Viron metsäteollisuuden menestykseen, joudumme täällä katsomaan heidän perävalojaan.Puun takaa 22.11.2013, 21:56Tuskin yritysverotuksen vaatiman tilinpäätöksen ja taseenkaan laatimisessa tulisi kenellekään suuria ongelmia.
Ainakaan tällä palstalla en muista kenenkään suuremmin valitelleen kirjanpito-ongelmista.Puun takaa 22.11.2013, 21:50Eihän siihen rajaa määriteltäisikään, vaan metsänomistaja saisi itse päättää verotustavastaan.
En ymmärrä, mitä vaikeutta tässä olisi täällä Suomessa, kun se on pelannut ihan hyvin Ruotsissa ja Virossakin.
Metsät ja ihmisetkin ovat melkolailla samanlaisia molemmissa naapurimaissamme kuin meilläkin.Puun takaa 22.11.2013, 20:54Ei kukaan sellaista harrastuksekseen osta.
Hän ilman muuta siirtyisi yritysverojärjestelmään.Puun takaa 22.11.2013, 20:29”Näyttää olevan merirosvous sallittua Jäämerelläkin. Ja venäläisten toimesta. Hehän kaappasivat hollantilaisen laivan törkeällä tavalla.”
Lähettäjä: Leevi Sytky
Kansainvälisen merioikeuden päätöksen mukaan Leevin väittämä ei pidä paikkaansa.
Merioikeus kylläkin vaatii Venäjää palauttamaan hollantilaisen laivan, mutta vain miljoonatakuita vastaan.