Käyttäjän Puun takaa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,051 - 2,060 (kaikkiaan 3,385)
  • Puun takaa

Kommentoin Jesselle, vaikka en tällä kertaa tainnut hänen synnintekijöiden listalla ollakaan.
    Tuosta muiden puulajien tuntemuksen tärkeydestä olen kyllä samaa mieltä, ja kehotan myös Jesseä kehittämään itseään tällä saralla.
    Maapohjon mukaanhan puulaji on viisainta valita, eikä suhdanteiden. Suhdanteita tulee ja menee, mutta maapohja ja sen kasvuominaisuudet pysyvät.
    Mitä taas tuohon uudistamisen helppouteen tulee, siinäkin kannattaa tutustua käytettävissä olevaan tietoon ja kokemukseen.
    Lehtipuun uudistuminen luontaisesti uudelleen ei ole aivan mutkaton juttu. Siinäkin pitää varautua työhön ja kuluihin ja jopa epäonnistumisiin.
    Samaan aikaan kun meille jokaiselle tulee vuosia lisää, alkaa oma työpanos ehtyä.
    Jos ei jaksakaan enää pitää esim. aitoja kunnossa, saattaa hirvet ottaa hakkuun jälkeisiä haapa-alueita vakituisiksi laitumiksseen. Tästäkin löytyy valitettavasti esimerkkejä.
    Metsänhoidossa ei ole oikopolkuja.
    Jos sellaisen on joskus löytävinään, se voi johtaakin takaisin lähtöpisteeseen.

Puun takaa

Minä olen puolestani ihmetellyt, mihin Jesse saa kadotettua h-haavikkonsa verraten korkeat perustamiskulut ja hirvenkyöräyskulut.
    Kuusikoissa taasen on hänen laskuoppinsa mukaan suorastaan järkyttävän suuret kulut ja työt.
    Aika paljon on vuosikymmenten mittaan kertynyt kirjanpitoa, joka ei tue tuota Jessen laskuoppia, mutta minullahan onkin vanhentuneet laskukaavat.

Puun takaa

Neliöt voi laskea joko kaavamaisesti tai käytännönläheisesti.
    Lasken alan, joka todellisuudessa jää pois puunkasvatukselta.
    Varastoitava puu, latvusmassa ja mahdollisesti kannotkin vaativat säilytystilan.
    Riittävän laaja ympyrä toimii tässäkin mielessä parhaiten.
    Mitä taas kääntöpaikan kantavuuteen tulee, ongelmia tulee juuri ”vekslaamisesta”. Ympyrässä tätä ei tarvitse tehdä, joten tiepohja kestää paremmin myös huonommalla kelillä.
    Rahahan näissä eniten ratkaisee.
    Oma kokemukseni on ollut, että ympyrä on edullisin rakentaa ja ylläpitää.
    Itselläni on myös jokunen t-mallinen kääntöpaikka, mutta uusia sellaisia en enää rakenna ja vanhatkin muuttuvat ympyröiksi myöhemmin.

Puun takaa

Kataisella ja Urpilaisella on parhaillaan erittäin vaikeita yhtälöitä ratkaistavana tuolla valtiontalouden puolella.
    Minun mielestäni Jessen kyvyt menevät hukkaan lvi-tiskin takana.
    Miehen paikka on laskentaryhmän johtajana valtiovarainministeriössä.

Puun takaa

Tekisitkö Jesse laskelman tuosta minun riippakuusikostakin.
    Ikä 23 vuotta.
    Hakattu 60 mottia kuitua ja energiapuuta.
    Pystyssä 354 mottia.
    rungot 197 litraa kpl
    1800 kpl / ha.
    Kasvu 37 mottia / ha / v
    Normaalit hoitokulut
    Ei lannoitettu
    Mikä siinä on päin pe…tä?
    Väärä puulaji tietysti, onko muuta?

Puun takaa

Energian tuonti on kaksinkertaistunut Suomessa 2000-luvun alusta.
    Kolmasosa kauppataseen vajeesta syntyy energiasta.
    Näin ei voi jatkua enää kauan.
    Käännös tapahtuu joko hallitiusti tai hallitsemattomasti.
    Kumpaa suomalaiset haluavat?

Puun takaa

Kääntöympyrän toinen puoli on osa tien pituutta, ja vain toinen puoli itse kääntöpaikkaa, eikö vain?

Puun takaa

Gla kirjoittaa asiaa.
    Jos nykyään kuusikko ei reilu parikymppisenä ala olla ensiharvennuksessa, on jotain pielessä.
    Yleensä hoito on tehty liian myöhään tai laiminlyöty.
    Myös maapohja saattaa olla väärä tai ravinnetalous ei ole tasapainossa.
    Jopa vesitaloudessa voi olla ongelmia, niin uskomattomalta kuin se nykyään tuntuukin.
    Ennen ihmiset saivat ojat aikaiseksi lapiolla, mutta nyt ei edes nykyaikaisilla kaivureilla.

Puun takaa

Niin kauan kuin meillä on tämä nykyinen viher-vasemmisto-hienostolainen edustus EU:ssa ja kotimaan ympäristöhallinnossa, tilanne on lähes toivoton.
    Uskon kuitenkin, että aika tulee muuttumaan, ja suomalaiset heräävät ajamaan omia etujaan.
    Suoranaista maanpetoksellista toimintaa ei tulla enää hyväksymään.
    Ensimmäisiä askelia tähän suuntaan on jo otettukin.

Puun takaa

Parasta on ollut, kun hylkäsin riittävän ajoissa hömppämetsätalouden ja valitsin parjatun tehometsätalouden.
    Päivääkään en ole katunut.

Esillä 10 vastausta, 2,051 - 2,060 (kaikkiaan 3,385)