Käyttäjän Puun takaa kirjoittamat vastaukset
-
Jos olen oikein ymmärtänyt Jesse, et ole vielä kohdannut sutta luonnossa?
Kertomasi mukaan liikut melko ahkerasti metsissäsi, ja hirvikanta on siellä runsasta.
Missä ne Satakunnan sudet oikein luuraavat?Puun takaa 14.8.2013, 15:28Onko huonon kasvun syy varmasti syysistutuksessa?
En ole havainnut parinkymmenen vuoden aikana eroa syys- ja kevätistutuksien välillä.
Tänäkin kesänä pituuskasvut ovat lähes metrin luokkaa, parhaimmat ylikin.Puun takaa 14.8.2013, 12:56Paikoitellen on maat ja tiet alkaneet pehmitä jo aika pahasti.
Kelirikkoleimikoiden myyjät alkavat odotella ostotarjouksia…Puun takaa 14.8.2013, 11:37Jos luet lakiesityksen tekstin läpi, niin ymmärrät mitä tarkoitan.
Puun takaa 14.8.2013, 11:20”Jos puuntakunen käyttäisi koivua piiskausapuna aika jolloin e-puuharvennus stemmaisi kohdilleen putoaisi 5-10 vuotta aiemmaksi. Männyllä puhtaasti tuo hänen on jopa vielä aikainen eli aikapieniläpimittaista sieltäkin noukitaan.”
Jessellä on taipumusta tietää, vaikkei oikein tiedäkään.
Kysymys on kohdallani ollut karuista, vain männylle soveltuvista kivennäismaista.
Nuo muuttumat ovat taas aivan eri asia. Siellä koivut ja kuusetkin antavat parhaan kasvutuloksen.Puun takaa 14.8.2013, 10:0020-25 v.
Puun takaa 14.8.2013, 09:59Timppa kiteytti asiaa hyvin.
Kritiikkini ei koske keskenkasvuisen metsän hakkaamista aukoksi .
Ongelma onkin lakiluonnoksen mahdollistama uudistamisvelvoitteen vesittäminen.
Siinä ei ole merkitystä sillä, minkä ikäinen ja kokoinen puusto hakataan.Puun takaa 14.8.2013, 09:39Jesselle täytyy näitä männynkasvatusasioitakin selvittää useamman kerran, mutta kyllä se siitä varmasti vähitellen aukeaa!
Ensinnäkin, kerroin käyttäväni männyn kylvöön jalostetun- ja hyvälaatuisen metsikkösiemenen seosta.
Jalostetut yksilöt voittavat pituuskasvukilpailun ja erottuvat oksarakenteeltaan edukseen nuoresta kylvömänniköstä.
Siten matalammaksi jäävät yksilöt saavat jäädä kasvamaan energiapuuharvennukseen asti.
Varhaisperkauksessa ja taimikonhoidossa poistetaan kaikki lehtipuu, kuuset, räkämännyt ja liian lähellä toista puuta olevat männyt.
Näin menetellen jäljelle jää yli 4000 mäntyä hehtaarille.
Yli kymmenen vuoden ajan ensiharvennus on tehty energiapuuharvennuksena.
Ennen energiapuu-aikaa joutui vielä tekemään perinteistä ensiharvennusta edeltävän ennakkoraivauksen.Puun takaa 13.8.2013, 21:28Olenko minä neuvonut männyntaimia harvassa kasvattamaan?
Kyllä niitä se 4000-5000 kpl/ha on tähän asti ollut energiapuu- tai ensiharvennukseen asti. Kylvämällä olisikin aika vaikea pienempää taimimäärää hehtaarille tehdäkään.
Olen vain pitänyt männyntaimikot lehtipuusta vapaana, sillä niiden kasvattamisella männyn maaperällä ei tule lisäarvoa.
Ei tässä nyt pitäisi olla mitään ihmeellistä.
Samalla tavalla tekevät kaikki ammattimaiset puunkasvattajat.Puun takaa 13.8.2013, 21:15Hyvin harvoin olen täällä esittänyt pelkästään omia havaintojani puunkasvatuksesta.
Minulla on ollut onni ja mahdollisuus näiden vuosikymmenten aikana tehdä yhteistyötä ja vaihtaa kokemuksia mm. Metsäntutkimuslaitoksen ja useiden ammattimaisen puuntuottajien kanssa, eikä pidä unohtaa sitäkään, että olen ehtinyt tehdä riittävästi virheitä jotain niistä oppiakseni.