Käyttäjän Puun takaa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,241 - 2,250 (kaikkiaan 3,385)
  • Puun takaa

Kolmekymmentä vuotta sitten, ennen näitä nykylaitteita, piti naapurin kanssa avata täysin tukossa ollut n. 300 m rajalinja.
    Linja oli saanut kymmenet vuodet kasvaa täyteen isoja tukkikuusia.
    Ajettiin rajapyykin taakse traktori ja jätettiin se käyntiin pitkät valot päällä.
    Äänestä sai ensin karkeampaa suuntaa ja alaoksia karsimalla alkoi valotkin vähitellen näkyä kuusikon läpi.
    Tehtiin sitten rajalle ajoura ja kumpikin sai melkoisen kasan myyntipuuta.

Puun takaa

Jessellä on näköjään tapa lukea tekstiä siten, että jättää jonkun sanan välistä pois.
    Kyllä minä kirjoitin, että ”on ollut pääelinkeino”.
    Minkä minä sille voin, että puuntuotannon tuloilla hankittu omaisuus tuottaa nykyään ison osan tuloistani.
    Samoin laskentatoimen yrittäjänä saan päivätyöstäni ihan kohtuullisen korvauksen.
    Ei näillä aamuilla viitsi työtä kovin paljoa talkoilla tehdä kun maksunkin saa.
    Vieläkö Jessellä on jokin asia epäselvä?
    Autan mielelläni, jos luetun ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia.

Puun takaa

Olen pahoillani, jos olen tuottanut Jesselle tai joillekin muille mielipahaa tällä palstalla.
    Suhteeni metsään on puhtaasti elinkeinollinen.
    En ole erityinen luontoihminen enkä metsästäkään, joten metsät ovat minulle pelkästään tuotantolaitos kuten vaikkapa tehdas.
    Olen kolmenkymmenen vuoden metsien omistusaikanani pyrkinyt mahdollisimman hyvään ja kestävään nettotuottoon.
    Tätä pidän aika luonnollisena, sillä kysymys on ollut pääelinkeinostani.
    Olen myös nähnyt kolme lamakautta 70-luvun öljykriisistä tämänpäiväiseen.
    Tämä on opettanut monipuolisuuden tärkeyteen myös puuntuotannossa. Koskaan ei pidä tuudittautua pelkästään yhden puulajin tai tuotantomuodon varaan.
    Tällä hetkellä puuntuotannon osuus on alle puolet kokonaistuloistani.

Puun takaa

Suomi putosi luottoriskilistalla
    Sijoitusyhtiö BlackRockin valtiontalouden tilaan perustuvassa ranking-listauksessa Suomi on tipahtanut kolme sijaa alaspäin. Naapurit Norja ja Ruotsi ovat priimusten joukossa Sveitsin ja Singaporen kanssa.
    Suomen akilleenkantapää on BlackRockin raportin mukaan sen haavoittuvuus ulkoisille talouden häiriöille, jotka ovat täysin sen oman hallinnan ulottumattomissa.
    Ulkoista riskiä tarkastellessa Suomi tippuu jonon hännille sijalle 44.
    Kaikkiaan listauksessa oli mukana 48 maata. Jumbosijoilla olivat Egypti, Venezuela ja pohjimmainen Kreikka.

Taloussanomat

Puun takaa

Olisiko syytä lisätä sinne myös pankin nimi tai logo.

Puun takaa

Pitää nyt Jesselle vielä muistuttaa, että ilmoittamani luvut perustuvat kirjanpitoon.
    Meilläpäin on ollut tapana kirjata kaikki metsätalouden(kin) tulot ja menot, -myös oman työn osuus. Muuten metsätalouden kannattavuudesta ei saa tarpeeksi tarkkaa käsitystä.
    Kun jokainen metsähehtaari on ostettu, niin tarkkuus on aika luonnollista.

Puun takaa

Kahtatoista eri puulajia on tullut kasvateltua ja myytyä.
    Visakoivun osuus kokonaismyynnistä on 5% luokkaa.
    Tavallisen kuusen osuus on ollut kokonaismyynnistä n.60%
    Joulukuusimyynti taas tuottaa nopeimmin aika hyvällä tuotot / kulut suhteella.
    Männyn osuus on n. 20%, koivun n.10%
    Loppu jakautuu muiden erikoispuiden kesken.

Puun takaa

Ennakkoraivauksen kustannusta voi pienentää huomattavasti, jos sen pystyy tekemään jo muutama vuosi ennen varsinaista hakkuuta.
    Maan kasvuvoima kohdistuu silloin kasvatettaviin runkoihin, ja
    samalla kaadetuista puista vapautuu lahotessaan hiilidioksiidia pystyssä olevien puiden kasvua kiihdyttämään.

Puun takaa

Jessellä on jälleen kerran oma h-valta-matematiikkansa.
    Vain toisten harjoittamassa metsätaloudessa on suuria kuluja, mutta omassa metsätaloudessaan ei juuri ollenkaan.
    Vain oma metsätaloutensa on merkittävää, mutta toisten harjoittama on näpertelyä.
    Olen kasvattanut ja myynyt uutta puuta parin miljoonan euron edestä ihan hyvällä tuotot/kulut-suhteella, mutta näpertelyähän se kaikki on ollut, vaikkakin olen siitä pikkuisen ylpeä.

Puun takaa

Todistat Jesse jälleen tietämättömyyttäsi.
    Visankasvattajat tekevät rahaa, h-haavankasvattajat motteja.
    Siinä on vissi ero!

Esillä 10 vastausta, 2,241 - 2,250 (kaikkiaan 3,385)