Käyttäjän Scientist kirjoittamat vastaukset
-
Lainsäädännöllinen perusta asialla on vielä puutteellinen. Poliisihallitus on tehnyt muutama päivä sitten tutkimtapyynnön Antero Vartian Compensate yrityksestä. Rahankeräyslupa pitää kuulemma olla.
Ei kuulu laskea Suomen päästöksi, mutta niin tunnutaan tekevän nykyisten käytäntöjen mukaan. Sen sijaan Norjan öljy lasketään miltei kokonaan käyttäjämaan päästöksi. Suomen pitäisi olla jämäkämpi tällaisissa asioissa.
Poistuma on siis noin 93(78+15) milj mottia ja kasvu noin 110 milj mottia. Tällöin hiilinielu on noin 17 milj mottia.
Mitä mieltä Antero Vartian Compensate yrityksestä. Mistähän se hiilinielunsa hankkii ?
Kyllä ratkaisu on varmaan yksi bioCHP voimala ja runsas lmpöpumppujen käyttö. Lämpöpumppuihin sähkö on tuotettava CO2-vapaasti (tuuli, aurinko, vesi ja ydinvoima). Sähkö voidaan ostaa pääosin muualta, mutta lämpö on tuotettava paikallisesti. Myös orgaanisen jätteen poltto OK, jos muuta ei löydy. Kaupungin tulee supistaa kaukolämpö monopoliaan ja sallia taloyhtiöille nykyistä paremmin maalämpö- ja ilmalämpöpumput.
Nesteen ja koko maapallon kohdalla varmaan hyvä, mutta biopolttoaineuden ilmastohyödyt lasketaan käyttömaan hyväksi. Näin ainakin oletan, koska öljyn kohdalla on näin.
Kyllä Helenin on luovuttava kivihiilestä 2029 mennessä, laki on jo voimassa. Ja muutenkin uskon Helsingin pyrkivän eroon fossiilisista vaikka se mksaakin.
Eipäs keljuilla ja uhkailla virkamies ! Eipä mennyt hallitusennustelusikaan oikeaaan.
Suomen liikenne pääatöt ovat 13% kaikista päästöistä. Niistä vain vähän yli puolet 7% tulee henkilöautoista, loput kuljetuksista ja julkisesta liikenteestä. Pursiainen oli epätarkka puheissaan. Lentopolttoainetta ei veroteta ollenkaan, mutta EU:ssa on ehdotus sen verolle saattamisesta.
Kyllä en usko, että tulee suuria polttoaineen hinnan korotuksia, koska se olisi epäoikeudenmukaista. Jo nyt bensan hinnassa on veroa 60%. Todennäköisesti tulee jotakin veronalennuksia sähköautoille, kaasuautoille ja biodieselille jne. Suuret polttoaineen hinnan korotukset ovat ovat epäoikeudenmukaisia niille jotka eivät voi käyttää julkista liikennettä. Jos polttoaineveroja nostetaan olennaisesti, perussuomalaisten kannatus nousee 30% tasolle (Suomen keltaliivien liike).
Tässä EU:n susiprojektissa on sellainen valuvika, että maaseudun asukkaat oletetaan tietämättömiksi ja susi uhanalaiseksi. Sitä susi ei ole, vaan Suomen susikanta on yhteydessä koko laajaan Venäjän ja Siperian kantaan.
Luottamus puuttuu ekoeliitin ja tavallisten asukkaiden välillä. Sitä tässä varmaan yritetään saavuttaa, mutta tuskin siinä onnistutaan jos toisen osapuolen kantaa pidetään lähtökohtaisesti vääränä. Esim. metsästäjäliitto ei lähtenyt mukaan.
Vantaan lentokenttää on rkennettu ja kehitetty koko ajan nimenomaan kaukolennot mielesä valtion rahoilla ! Onko ollut järkevää ? SSAB/RAutaruukki kehittelee CO2 vapaata teräksen valmistusta 2040 mennessä. Tämä vaatii paljon CO2 vapaat energiaa. Masuunit tulevat kohta tiensä päähän. Neste on hyvä biopolttoaineiden sektorilla ja huoltovatmuuden kannalta ei voi ajaa alas.
Helpointa on Helenin muuttaminen CO2 vapaaksi, vaikka Helen tuntuu pyristelevän vastaan kaikin keinoin ja BIOS:n avulla.. Se voidaan tehdä lämoöpumppujen, CO2 vapaan energian (sähkö), ja biopolttoaineiden avulla. Tähän on tehty lukuisia ehdotuksia, mutteivat tunnu Helenille kelpaavan. Onko mukava poltella halpaa kivihiiltä ja maakaasua. Sähköähän Helenin ei välttämättä tarvitse tuottaa itse. Toki CHP-voimalat ovat järkeviä, kunhan polttoaine ei ole fossiilinen.