Käyttäjän suorittava porras kirjoittamat vastaukset
-
#”Hakkuusopimuksemme ovat ajalta jolloin apteerauksen suorittivat metsurit ja myyjät olivat mukana savotalla. Ne pitäisi nyt vihdoin unohtaa ja siirtyä 2000-luvulle.”#
Täysin samaa mieltä : )
Tänä päivänä puun pitää liikkua vikkelämmin. Isommilla leimikoilla on monesti pölliauto odottamassa puita jo varstolla , kun lähikuljetusta aloitellaan . Osoite puille on tiedeossa , olisi vain mitä kuljettaa.
Katselin leimikon vaihdon yhteydessä hakkuuohjeen tavaralajiluetteloa . Kahteen eri paikkaan (sahalle) on toimitettava tukkeja . Molemmilla asiakkaille on tukeille kolme eri laatuluokkaa , joilla luonnollisesti jokaisella omat eri pituus- ja läpimittaluokat . Lisäksi järein , sahalle ylisuuri tai hiukan vajaalaatuinen tukki kulkeutuu sorvattavaksi . Onneksi jälkimmäisellä on vain kaksi pituutta….ja onneksi ei ole pylväitä eikä pikkutukkeja .
Matriisi rakennetaan näiden eri tekijöiden ja vaatimusten yhteenvetona . Kuidullekin on parhaimmillaan kolme eri laatua.Kuljettajan ei kannata kovin paljon tekemisiään pohtia . Kaatosahauksen jälkeen vain syöttönappi pohjaan , niin kone hoitaa rungon jakamisen ja katkomisen automaattisesti . Viat on tietysti tuossa tohinassa (syöttönopeus 6m/s) yritettävä poimia pois ja kuormainta koetettava liikuttaa sen verran , että eri tavaralajit ja laadut tulevat omiin kasoihinsa . Vauhtia on yritettävä pitää yllä , kun ensimmäinen rekka lähti ja toisen valot näkyvät jo varstolla.
..eletään vuotta 2015..
Kuten edellä jo mainitsin , yksinkertaisin tapa olisi suora kuutioihin perustuva hinnoittelu . Parhaan tarjouksen tekijä korjaisi potin ja saisi korjata ja katkoa puut parhaalla mahdollisiella tavalla .
#”Eli olen sitä mieltä että jotenkin tuota puukauppaa pitäisi muuttaa, kun ostetaan leimikoita tietyillä yksikköhinnoilla ja sitten päätetään vasta hakkuun yhteydessä, paljonko noita eri yksiköitä nyt tässä tapauksessa otetaan. #”
Yksinkertaisin tapa olisi , että leimikosta tehtäisiin tarjous
kokonaiskuutiomäärä kertaa X euroa .
Paras tarjous voittaisi . Teollisuus saisi katkoa rungot parhaaksi katsomallaan tavalla . Valvonta helpottuisi tämän myötä rajoittuen korjuujälkien seurantaan .
Tämä onnistuu varmasti hienosti nykyisten valveutuneiden metsänomistajien kanssa face to face .
Neuvontaa eikä edunvalvontaa tarvita monien tällä palstalla esiintyvien nimimerkkien mielestä lainkaan . Nyt olisi mahdollisuus näyttää todellinen osaamisensa puukaupoissa ja
metsänkäsittelyssä .
Neuvontaorganisaatioista ei jatkossa ole edes apua , kun ne määrärahojen ja laiskan palvelujen kysynnän vuoksi supistuvat olemattomiin. Se , että onko jälkimmäinen asia hyvä , on kokonaan eri juttu.Vielä noista kirotuista matriiseista sen verran , että kauppaehdoissa esiintyvät mitat sisältyvät matriiseihin , mutta mittojen painotus vaihtelee kysynnän mukaan .
Rungon jakaminen eri tavaralajeiksi tulee perustua tarpeeseen , ei mieltymyksiin . Matriisit on rakennettu tuolta pohjalta =tarve . Jos katkonta ei osu sahauksen kannalta kohdalleen , tulos heikkenee ja maksukyky alenee samassa suhteessa .
Matriiseihin on hyväksytty jonkin verran heikommin sopivia dimensioita , mutta se on taatusti huomioitu määritettäessä kantohintaa .PS. Jos samaa kaadettua runkoa laitetaan jakamaan useampia henkilöitä , olen huomannut , että jakoperusteita on tasan yhtä
monta , kun jakomiehiäkin . Onneksi on vain yksi matriisi . 🙂#”Ja kyllä ne kaikki pituudet siellä moton matriisissa ovat, mutta ehdottaa tyveltä tiettyä pätkää, jolloin kolmen tukin puusta tulee esim. 2 tukkia jne ”#
On myös olemassa ehtoja , jotka määräävät tekemään tietyt dimensiot vain tyvestä tai toiset vain latvasta . Mariisissa toki näkyy kaikki mitat , mutta osa niistä on ns kiellettyjä mittoja . Jos niitä kuitenkin käytetään , ne rekisteröityvät sahalla vajaalaaduiksi .
Tuosta yhden rungon pilkkomisesta kolmeen osaan voin sanoa kokemuksesta sen verran , että parempi kaksi kunnon tukkia , kun ei ihan kolmea . Millinkin alitus tukkiläpimitasta viimeisen pölkyn kohdalla vie koko pöllin armotta kuitutavaralajiin .Edellä oli hyvä muistutus siitä , että matriisit ovat todellakin kompromissi , jossa on otettu huomioon sekä puun myyjän että sahan asiakkaiden tarpeet . Matriisi voisi periaatteessa olla vielä paljon tylympikin mo:n näkökulmasta . Rahaa olisi tahkottavissa huomattavasti enemmän pelkästään sahan asiakkaan tarpeita vastaavalla matriisilla . Tukin hinta on kuitenkin helpompi pitää perustellusti maltillisena , kun tehdän vähän tuotantoon heikommin sopivaa dimensiota metsänomistajien mieliksi .
##” Loppu palstan istuin moton kyyydissä ja alettiin tekemään sitten matriisin ohi ja kyllä sitä tukkia sitten tulikin.”##
Vai ,että matriisin ohi ? Jos puuta ei katkota tukkimatriisin edoilla , tukkipölkyt rekisteröityvät kuiduksi . Jos kuljettaja erehtyy jostakin syystä lisäämään matriisiin ylimääräisiä pituuksia , näillä mitoilla katkotut pöllit tulkitaan mitaltaan poikkeaviksi ja vajaalaatuun kuluviksi . Tämä menettely johtaa helposti liian suureen vajaalaadun määrään , josta seuraa yrittäjälle sakkoluonteinen taksan alennus .
Edelleenkään ei tunnu joillekin aukenevan se seikka , että puuta toimitetaan tilatussa muodossa ja määriä . Tätä puolta vahditaan
tehtaan päässä mustasukkaisesti. Kummasti puun myyjän mieli kuitenkin muuttuu tilanteessa , jossa haetaan kaupasta sahatavaraa . Pituudet pitää olla juuri eikä sinne päin . Hukkapätkistä ei makseta . Metsässä toimitaan myös niin , että sopimattomia mittoja vältetään . Asiakas määrää tahdin .Puukauppaa voi tehdä kernaasti toisellakin tapaa . Hankintana .
Siinä kauppamuodossa voi vapaasti säveltää mieleisensä katkonnan : )Noni ! Esim. jo käyttöohjekirjojen eka sivulla kerrotaan : Ei ylimääräisiä ihmisiä ohjaamoon ! Aiheeseen liittyvä tarra on kopin ikkunassa. Turvallisuusohje on yksi sertifioinnin ehdoista .
Viimeinen esimerkkisi osoitti varsin selvästi myös MIKSI ylimääräisiä henkilöitä ei saa olla ohjaamossa . Olisi varmasti ollut mieliinpainuva kokemus jos kuljettaja olisi isännän kanssa höpistessään kaatanut
puun vähän isommalle linjalle , sammuttanut pitäjästä sähköt ja molemmat isäntä ja kuljettaja koneesta poistuessaan siirtyneet tuonpuoleiseen sähköiskun saattelemana .…ja vielä ..turvaetäisyys koneeseen on 90 metriä .
Edelleen esim . UPM:n työmaalla on kieltotaulu koskien oleskelua työmaa-alueella.
Kun kone on käynnissä , on pysyttävä loitolla.Muistutan ”horjumatonta” , että metsänomistajalla ei ole juridista työnjohto-oikeutta metsässä työskenetelevien korjuuyritysten työntekijöiden suhteen . Asiat kuljettajan suuntaan hoidetaan ostotoimihenkilön tai korjuuesimiehen välityksellä .
…tosin on minuakin ja toista vuoroa tekevää ollut isäntä kopissa vahtimassa . Oli vain kova jopi , kun kone pyöri 24 tuntia vuorokaudessa sillä hetkellä : ) . Kyseisestä tapahtumasta on jo vuosia ja tänä päivänä turvallisuusohjeet kieltävät ylimääräiset henkiöt koneen ohjaamossa .
Tuo listojen esitteleminen toimistolla on hyvä tapa toimia .
Maallikko tarvitsee huomattavasti aikaa perehtyäkseen ja ymmärtääkseen , mitä tiedot tarkoittavat ja pitävät sisällään .
Koneenkuljettajalla ei ole aikaa tätä perehdytystä toteuttaa .
Väärinkäsitysten vaara on ilmeinen , jos asioihin ei perhdytä kunnolla .Muutama asia kuitenkin olisi viisasta tehdä jo ennen hakkuuta .
Ensiksikin raivata palsta . Sen jälkeen on helpompi suorittaa arviot
siitä , mitä ollaan myymässä ja toinen osapuoli ostamassa . Katkontataulukoiden ällistely on tarpeetonta , jos metsässä kasvaakin (ja hyvin usein kasvaa) huomattavsti vähemmän ja alempilaatusita tavaraa , kun vanha päivittämätön tai konttorityönä päivitetty mt-suunnitelma kertoo. Pahimmillaan suunnitelman järeä tukkikuusikko on
muuttunut hieskoivikoksi , josta tukkipuita saa hakemalla hakea.Kaiken huippuna odotusten suhteen huippuunsa viritetty metsänomistaja ei suostukaan tilannetta uskomaan . Näitä tarinoita sitten puidaan suurin otsikoin tiedotusvälineiden palstoilla . Yhteisenä nimittäjänä näissä tapauksissa on ostajan leimaminen epärehelliseksi . Valitettavasti ensimmäisen viestin esittäjä on aina vahvoilla riippumatta siitä onko viestin sisältö oikea . Asian oikaiseminen on pitempi prosessi . Epäilyksen siemen jää itämään helposti vahvojenkin perustelujen jälkeen.
Vai , että aikaansa edellä . Valitettavasti Jessen kohdalla on
todettava , että hän on vasta tulossa , mutta me muut olemme jo menossa : )
Esimerkkinä , että energiatouhut totaalisesti kivillä . Puukaupat saa jotenkuten tehtyä ,mutta tekijöitä vaan ei tahdo löytyä . Mies kantaa mieluummin niska punaisena ja selkä märkänä koiviriukuja lumisessa metsässä , kun raivaussahaa hyvän sään aikana : ) Tuo on minusta taantumuksellisuutta pahimmillaan . Minäkään , ”taantumukselinen” ja vanhoillinen , en ole kanniskellut pöllejä käsipelissä enää 30 vuoteen : ) No , toisaalta kukin ristinsä kantakoon .. tavallaan…Taisi mennä se kauppa sivu suun . Siksi siitä vielä kuittailee…
#”Mitä suorittava tekee siinä tapauksessa, jos maanomistaja kysyy kesken työmaan; ”paljonko jo on kertynyt motteja?””#
Varmistuttuani siitä , että kysyjä on sama , jonka nimi on kauppakirjan allekirjoituksena , pyydän ystävällisesti koppiin katsomaan koneen näytöltä . Jos en ole varma kysyjän taustoista vastaan , että onhan niitä … : )
Katkontamatriiseja en näytä . Se tieto kulkee konttorin kautta . Ei riitä valtuudet .Katkontamatriisit vaihtelevat eri tilanteissa ja metsissä . Asiaan riittämättömästi perehtyneiden käsissä ne aiheuttavat vain vahinkoa.
Jos vielä mennään katkonnan oikeellisuuteen , kuljettaja toimii niin , että valmistetaan tavaralajit tilatussa muodossa ja mitoissa . Yhtiö puolestaan esittää leimikot , joista kulloisetkin tarpeet täyttyvät parhaiten . Se , onko jonkun yhtiön katkonta parempi , kuin toisen , riippuu paljon enemmän puuston laadusta , kun katkontamatriisista .
Ns. isojen yhtiöiden katkontaa tunnutaan mieluusti arvosteltavan . On kuitenkin muistettava , että sitä hakataan , mistä on kysyntää .
Toisaalta valtaosa puusta jäisi heikon teknisen laadun puolesta hyödyntämättä kokonaan ilman näitä isoja laitoksia .Pienet toimijat ostavat vain parhaat leimikot , jossa MHY auliisti avustaa ja kehuu näiden katkonnan olevan parempaa . Asiat eivät valitettavasti ole näin simppeleitä.