Käyttäjän suorittava porras kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 8,041 - 8,050 (kaikkiaan 9,152)
  • suorittava porras suorittava porras

    Kiitokset Metsälehteen . Odotellaan mielenkinnolla sitä juttua.
    Mikon kertomuksesta sain sellaisen kuvan , että kuusikon kasvatuksen ruotsalaisversio vetää Jessenkin hiljaiseksi , puhumattakaan veli Antonista .

    ..tuosta energiapuuhommasta vielä sen verran , että Suomessa paras energialeimikko on kuusikon päätehakkuuleimikko . Ruotsissa mennään reilusti meikäläisen tason yli , kun puuta on 1500 mottia hehtaarilla (metsikön ikä runsas 50v ) . Oksamassaa kertyy hirvittävä määrä ja kuituosuus vielä tämän jatkeeksi ! 🙂 …ja Jesse on tyytyväinen , kun saa naposteltua 25 mottia energiaraippoja hehtaarilta .

    suorittava porras suorittava porras

    lainaus:

    ”Toistasataa mottia tavaraa kasvaa siis edelleen ja kuten olen aiemminkin todennut koneen turhat siirtelyt ei maksa näköjään yhtään mitään koneyrittäjälle.”

    Tämä siirto tapahtui todennäköisesti yrittäjästä riippumattomista syistä . Mäntytukin katkonta on seis . Meillä viimeiset oli oltava pinolla 10.6 ja homma jatkuu heinäkuun puolivälin jälkeen . Ei ole ollut tavatonta sekään , että avohakkuun ”mäntyosasto ” on jätetty vastaavasa tilanteessa odottamaan syksyä . (toivottavasti siirtokustannus ei ole ”leivottu ” taksaan , ettei meniisi siirto kansan terveydelle …)

    Tuota suoraan avohakkuuseen pyrkimistä voisi vielä suositella erillisillä alle 2ha:n kuvioilla , joiden harvennushakkuuta varten jo pelkkä kaluston siirto muodostaa kohtuuttoman suuren kuluerän
    (= keskim yli 450 euroa /leimikko /koneketju ) .
    Varsinkin heikolle hoidolle jääneiden ensiharvennuskuvioiden puukertymä saattaa jäädä 20-30 kiintoon hehtaarillla . Tuollaista määrää ei ole järkevää ainakaan erikseen keräillä .

    suorittava porras suorittava porras

    Ei. Tilaa tarvitaan 0,5-1 m.

    suorittava porras suorittava porras

    Tälläkin palstalla on valitettu , että harvennetuissa metsissä on tuulituhoja . Joku on huolissaan ajourien metsän tuottoa vähentävästä vaikutuksesta . Taimikonhoito on kallista . Se on varmasti kallista , jos se tehdään vallinneen käytännön mukaisesti 10 vuotta liian myöhään ja työtä parsitaan ennakkoraivauksin ennen jokaista hakkuukertaa.
    Korjuuvauriot ja vaatimukset harvennusten ajoittamisesta talveksi aiheuttavat myös omat ongelmansa .

    Se , että hyvin tehdyllä taimikonhoidolla voidaan metsä kasvattaa koskemattomana suoraan päätehakkuuseen asti , vähentäisi metsään kohdistuneita kuluja ja vaivaa melkoisesti . Tuntuu omituiselta , jos metsän uudistamiseen ei haluta panostaa sen vuoksi , että siitä ei kenties itse koskaan hyödytä . Eihän taloakaan rakenneta huonolle perustalle sen vuoksi , että vain yksi sukupolvi sitä käyttää . Hyvään kasvuun saatettu metsä on mahdollista myydä pohjineen kohtuullisen kovaan hintaan , jos äkillinen likviditeettikapeikko yllättää . Raippaviidakkoa sitävastoin ei kukaan ota riesakseen edes ilmaiseksi.

    suorittava porras suorittava porras

    ”Oliko ”suorittava porras” tähän ruotsalaiseen tapaukseen joku linkki?”

    Eipä ole. Riikilän Mikko kertoi tapauksesta , kun soittelin hänelle erään juttuvinkin tiimoilta eilen . Asia on sen verran kiinnostava , että pyysin tekemään juttua siitä , kuinka kasvatustemppu on kokonaisuudessaan tehty . Moni asia helpottuisi , jos harvennukset kävisivät tarpeettomiksi , ainakin edes osittain . Metsäkin olisi ”rauhoitettuna” kymmeniä vuosia ja tästä huolimatta saataisiin aikanaan kelpo tili .
    PS. Ei kuulemma näkymän perusteella ollut ennakkoraivauksen tarvetta 🙂 Oli vain toista tuhatta runkoa yli motin puita hehtaarilla !

    suorittava porras suorittava porras

    Vastauksia Tanelille.
    Liian suuri tilannenopeus ei ole pois suljettu vaihtoehto . Ei myöskään se , että vastaantulija on ajautunut ennen kohtaamista kaarteessa liian ulos ja konekuski on joutunut korjaamaan voimakkaasti omaa ajolinjaansa . Kun säiliössä oleva polttoaine on kysisessä tilanteessa ruvennut hölskymään , menevät kokeneenkin kuskin pasmat sekaisin.
    Jätin tarkoituksella tapahtuman syyn avoimeksi ,koska onnettomuus on lähes aina useamman tekijän summa . Jokainen miettiköön tahoillaan , miten onnettomuusriskiä pienennetään.

    Tietyömaa oli todellakin merkitty asianmukaisesti 90cm sivultaan olevilla hakkuutyömaa kolmioilla . (vastaavia merkkejä näkee joskus tien reunassa vain ”postikorttikoossa” ) Urakkaa tekivät vuosikymmenien kokemuksen omaavat konemiehet , jotka ovat ahkerasti tien päällä myös kuljetusauton ohjaimissa . He nimenomaan kauhistelivat muiden tiellä liikkujien piittaamattomuutta . Vaikka väriä ja vilkkuvia valoja oli kuin
    tivolissa , eivät jarruvalot syttyneet . Vasta vilkut päällä puoliksi tiellä oleva lavetti sai hillittyä liikenteen vauhtia.

    Näillä avauksilla pyrin herättämään ajatuksia asenteista ja ennakoinnista . Varsin monta onnettomuutta voidaan välttää , kun osataan ennakoida tulevaa ja tiedostetaan tilanteisiin liittyvät riskit .
    Turvavälineisiinkään ei pidä luottaa liikaa ja niiden suojaukseen luottaen tehdä asioita huolettomammin .
    PS. Turvajalkineet pelastivat ukkovarpaani sahatessa .Niiden väri tosin vaihtui vahingon jälkeen mustasta punaiseen huomioväriin . Sen jälkeen ei ole tullut naarmuakaan.

    suorittava porras suorittava porras

    Joopa joo…

    Kuinkahan lienee itseään petkuttanut ruotsalainen isäntä (isännät) , kun on aikoinaan tehnyt taimien istutuksen runsaan 1000kpl /ha tiheyteen ja huolehtinut aktiivisesti taimien hyvinvoinnista ?
    Nyt vajaassa 60-vuotiaassa metsässä on kuutioita yli 1 000 m3 /ha!
    (Antonin luvutkin kalpenevat vertailussa :))

    Yhtään harvennusta ei ole tehty ja puut ovat karsiutuneet erinomaisesti . Eli tässä on metsän uudistamisessa tähdätty suoraan päätehakkuuseen ilman harvennusvaihtoehtoa .

    Muutama vuosi sitten Ruotsissa riehunut myrskykään ei ollut ko metsää vahingoittanut . Voisi olla kokeilun paikka meille suomalaisillekin . Taimet siis istutettaisiin harvempaan , mutta loppukasvatus tapahtuisi suosituksia tiheämmässä asennossa .

    PS. Toivottavasti Riikilän Mikko ja kumppanit laativat jutun Metsälehteen edellä mainitusta tapauksesta . Lyhyt selvitys tilanteesta mahtuisi tähänkin ketjuun .

    suorittava porras suorittava porras

    Edellä kerrottu tapaus herätti runsaasti keskustelua
    työporukassa .Myös muita tapauksia käsiteltiin . Kovasti ihmeteltiin autoilijoiden suhtautumista tiealueella työskenteleviin metsäkoneisiin. Varoitusmerkeistä ja huoltoajoneuvoissa olevista vilkkuvista valoista huolimatta harvat edes jarruttavat työmaan kohdalla .

    Vastikään tiealueella työskennelleet kokivat kauhunhetkiä erään pitäjien välisen päällystetyn tien perusparannuskohteella , jossa tielinjaa levitettiin ja puita korjattiin tieltä käsin . Liikenne jouduttiin välillä pysäyttämään ja tämä onnistui vain ajamalla koneenkuljetusalusta vilkut päällä osittain tien tukkeeksi . Käsimerkeistä ja huomioliiveistä ei ollut riittävää apua . Mikähän meihin autoilijoihin on mennyt , kun varoituksista ei välitetä.

    Muistuupa vielä mieleen tapaus muutaman vuoden takaa , kun metsäkone oli purettava kyydistä liittymän puuttuessa päällystetyllä tiellä keskellä 2km:n suoraa . ”Majakat ” päälle ja lavetin perä alas purkua varten . Silloin pamahti ! Henkilöauto tömähti lavetin perään ja kiukustunut peräänajaja alkoi syyttämään lavettikuskia . Siirtoauto oli ehtinyt olla paikallaan jo tovin , mutta siitä huolimatta kolaroitiin.

    Käräjäreissuhan siitä tuli . Vasta lakituvassa peräänajaja joutui myöntämään syyllisyytensä .
    Olisi turvallisuuden kannalta hyvä pitää mielessä , että kolaria kannattaa aina välttää riippumatta siitä onko oikeassa .

    suorittava porras suorittava porras

    Lainaus :

    ”Eikö merkitse mitään edes se, että hirvien pyyntilupakäytäntö ylläpitää samassa suhteessa hirviturmia kuin talvelle hirviä jätetään? Toisinsanoen, hirviporukat jo pyyntilupia hakiessaan määräävät vuotuisten hirvikolareiden ja niissä loukkaantuneiden määrän? ”

    Kun on kyse harrastuksesta , harrastetaan eikä tehdä pakkotyötä.
    Porukat metsästävät tällä hetkellä niin paljon/vähän , kun näkevät tarpeelliseksi tai kohtuullisella vaivalla pystyvät metsästämään .

    En jaksa ymmärtää ”luvattomuuden ” ylistystä , koska nimenomaan lupien määrää voimakkaasti lisäämällä hirvikanta leikattiin paikoin jopa olemattomiin . Joillakin alueilla talkoo on vielä kesken , kun kaikki metsästäjät eivät ole uskoneet seuduilla samoavan sellaista määrää hirvikarjaa , kun riistahallinnon tarjoamien lupien määrästä voi päätellä . Metsästäjät on kasvatettu noudattamaan kestävyysperiaatetta jahdeissaan . Väkisin ei viimeisiä otuksia lahdata.
    Tänä päivänä voi paikoin olla mahdollista sekin , että alueella ei ykisinkertaisesti ole tarpeeksi kynnelle kykeneviä metsästäjiä . Tähän vaivaan on vaikea löytää lääkkeitä autioituvalla maaseudulla. Kaikki halukkaat ovat jo remmissä.

    suorittava porras suorittava porras

    Nostetaanpa pintaan ja laajennetaan aihetta työmatkaan ja liikenteeseen

    Katselin jokin aika sitten lohdutonta näkyä kuvasta , jossa pikupin katto oli littaantunut lavan reunojen ja konepeiton tasolle . Kuin ihmeen kaupalla kuljettaja oli selvinnyt vähin vammoin ahtaaksi käyneessä kabiinissaan . Hänet oli tosin jouduttu ”rälläköimään” ulos ylösalaisin olleesta ajoneuvosta .

    Metsäkoneenkuljettaja oli palaamassa työmaalta polttoainesäiliö auton lavalla , kun vastaan tuli auto ja tie kävi syystä tai toisesta ahtaaksi . Autot ohittivat onnellisesti toisensa , mutta tilanteen jälkeisessä mutkassa tuli ongelmia . Pikuppi suistui ojaan , kimposi takaisin tielle ja pyörähti joitakin kertoja pituusakselinsa ympäri yllä kerrotuin seurauksin . Erityisen huolellisesti sidottu ”vanhanmallinen” polttoainesäiliö riistäytyi rytäkässä kiinnityksistään , teki pitkän juovan tiehen ja jäi köllöttelemään tien oheen . Pisaraakaan löpöä ei kutenkaan valunut tankista pois kiitos lujien rakenteiden . Nykymallisen direktiivit täyttävän muovisäiliön tilanne olisi ollut toinen . Palokunta olisi joutunut huolehtimaan öljyvahingosta muiden askareiden ohella .

    Tämä vain keskustelun jatkeeksi ja mietittäväksi , kuinka välttää onnettomuudet erikoisajoneuvojen ja raskaan liikeneteen kanssa….
    kaikissa tapauksissa ei ole niin hyvää tuuria , kun edellä .

Esillä 10 vastausta, 8,041 - 8,050 (kaikkiaan 9,152)