Komatsu 898 -kuormatraktori on kehitetty malliston edellisen ykkösen Komatsu 895:n perustalle. Uutuus päivittää Komatsun malliston järeän pään samalle tasolle kuin tärkeimmät kilpailijat Ponsse ja John Deere.
Komatsun uutukainen, kuten kilpailijansakin, on tarkoitettu ensisijaisesti puuplantaaseille, joissa kannattavuutta tavoitellaan suurella kantavuudella. Suuren vetovoiman ja perusmallin kahdeksan vetävän pyörän tuoman maastokelpoisuuden ansiosta koneelle löytynee savotoita myös pohjolan päätehakkuilta.
Kone on kaikilta ominaisuudeltaan iso. Sen painoksi ilmoitetaan 25 000 kiloa. Moottorina on Agcon uusinta tekniikkaa oleva, sylinteritilavuudeltaan 7,5-litrainen ja kuusisylinterinen dieselmoottori. Enimmillään kone voidaan varustaa 505 litran polttoainetankilla.
Tehoa moottori puhkuu 250 kilowattia, sen vääntömonmentti on vaatimattomat 1 450 newtonmetriä ja vetovoima 345 kilonewtonia. Kahdeksanpyöräisessä mallissa voimaa siirtää kaksi hydrostaattista moottoria. Isokin eukarankakuorma nousee näillä spekseillä jyrkkäänkin ylämäkeen.

Kantaa liki 30 kiintoa
Koneen kantavuus on sama kuin ilmoitettu paino, 25 tonnia. Enimmillään kone kantaa siis liki 30 kiintokuutiometriä puuta. Kuormatilaa voidaan hydraulisesti siirtyvin teleskooppipankoin mukauttaa kuljetustarpeiden mukaan. Kuormatila voidaan säätää jopa 7,2 metrin rankojen kuljettamiseen.
Vakiorenkailla kone on yli kolme metriä leveä. Sen pituus kuormatila lyhimmilleen säädettynä on 11 metriä.
Kuormaajaksi voidaan valita ulottuvuudeltaan 7,5–10-metrinen 165F- tai sitä vahvempi 205F-nosturi. Suurimman tarjolla olevan G88H-kouran leukojen väliin jäävä pinta-ala on 0,55 nelilömetriä, kourallinen kolmimetristä rankaa muodostaa näin yli puolentoista pinokuutiometrin taakan.
Komatsu 898 esiteltiin Ruotsissa tällä viikolla. Ensimmäiset esisarjan koneet valmistuvat syksyllä ja sarjatuotanto alkaa ensi vuoden kesällä. Kone tulee saataville myös Suomeen, mutta näin isojen koneiden markkinat jäänevät meillä vähäisiksi.
Komatsu 898
Kantavuus: 25 tonnia
Leveys: 3,16 metriä
Lastitilan poikkileikkaus: 6,9-8,6 neliömetriä
Paino: 25 tonnia
Moottori: 6-sylinterinen Agco-diesel
Sylinteritilavuus: 7,5 litraa
Moottoriteho: 250 kilowattia
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Haluatko kommentoida artikkelia? Voidaksesi kommentoida artikkelia sinun tulee kirjautua sisään.
Kirjaudu sisään