Kokeiltua: Laippa silkkaa terästä

Iggesundin moottorisahan laippa kestää, mutta painaa ja maksaa enemmän kuin normilaippa.

Iggesundin valmistamat moottorisahan laipat ovat umpiterästä, mikä lisää kestoa mutta myös painoa ja hintaa. (Kuvaaja: Mikko Riikilä)
Iggesundin valmistamat moottorisahan laipat ovat umpiterästä, mikä lisää kestoa mutta myös painoa ja hintaa. (Kuvaaja: Mikko Riikilä)

Ruotsalainen Iggesund tunnetaan ensisijaisesti hakkuukoneisiin tarkoitettujen terälaippojen valmistajana. Se on lajissaan Euroopan suurin.

Yritys valmistaa myös moottorisahojen terälaippoja. Mallistossa ei tosin ole Suomessa suosituimpia, pituudeltaan 13 tuuman (32,5 cm) laippoja, vaan laippojen pituus alkaa 15 tuumasta. Tällaisia laippoja käytetään yleensä sylinteritilavuudeltaan vähintään 60 kuutiosenttimetrin sahoissa.

Iggesundin laippoja saa sekä Stihleihin että muihin sahamerkkeihin sopivina.

Yleisimmin myydyistä terälaipoista poiketen Iggesundin laipat valmistetaan umpiteräksestä työstämällä. Tästä seuraa, että ne ovat lujia ja kestäviä. Laippa kestää, vaikka sitä käytettäisiin välillä vänkärin tuuraajana – mitä emme toki suosittele.

Umpiteräksinen laippa myös painaa tavallista enemmän. Kokeilemamme 15-tuumainen Iggesundin laippa painaa 890 grammaa. Saman mittainen Husqvarnan terälaippa painaa 737 grammaa.

Kahden viikon sahaamisen jälkeen teräslaipan alareunassa kärkipyörän takana ei ollut vielä merkkejä kulumisesta, joten laippaa ei tarvitse kääntää viikoittain.

Käytettävissä olleen sahausajan kuluessa ei saatu havaintoa, kuinka kauan laippa kestäisi. Oletus on, että tavallista pidempään. Hakkuukoneissa kestävien laippojen valmistaminen ei ole kaikkein helpoin juttu, joten Iggesundilta voinee odottaa myös lujia moottorisahan laippoja.

Olisiko Iggesundin teräslaippa moottorisahaan hyvä ostos? Uittokaluston verkkokaupassa sellainen maksaa 15-tuumaisena 47,90 euroa, Oregonin vastaavan saa 29,50 eurolla. Satunnaisessa käytössä normilaippa varmasti kestää riittävän pitkään. Laipan kesto on aina vähän tuurista kiinni, mutta luulen, että vajaan 20 euron lisähinta ei ole kohtuuton teräksisestä laatulaipasta.

Kommentit (3)

  1. Oregonin muutaman vuoden markkinoilla ollut laippa 15″ / 38cm on kokoajan toisessa 50 kuution sahassa, laippa painaa 500g.

    Jäykempi ja paljon kevyempi kuin husqvarnan metallinen vakiolaippa tai oregonin edellinen pitkään tehty laippa. Tälläisiä on pilkekoneissakin.

    Kestoon vaikuttaa uran kulutuskestävyys ja kärkipyörä, ketjun terävyys, voitelu.

  2. Oregonin laipoissa on tosi huonoja seassa.Uuden ketjun kun laittaa paikoilleen uuteen laippaan niin ketju menee vähän kallalleen ja se on huono juttu jos ei sahaa kaarevaa sahausta.
    Oregonin laippa koostuu kolmesta osasta ja kokoaminen tuomoisista pellin palasista on varmaan haastavaa, pienikin virhe niin ketju huomaa sen heti ja puoltaa, laippa ja ketju kuluu niin että kiertoliike lisääntyy kaiken aikaa. Vaihdoin merkkiä ja tuo ongelma jäi pois. Käytän eteenpäin vain mustia laippoja.

  3. Iggesundin laipoista on kuulunut hyvää. Saattaisi olla ostamisen arvoinen. Stihl ja Echo laippaa pidän ihan kelvollisina laippoina kokemuksesta. Kerran kokeilin Oregonin laippaa. Paskamaisesti puolsi ja vitutuksen noustessa heitin sen roskiin ja siirryin entisiin merkkeihin. Oregonilta tulee hyviäkin tuotteita kuten speedcut ketju. Ketju on yksi parhaista. Leikkaa nopeasti ja pehmeästi. En ymmärrä miksi Oregon ei tee laaduntarkkailua kauttaaltaan ja huolellisesti. Osa tuotteista tehdään vinkuintiassa ja osa Canadassa (speedcut). Laipat valmistetaan Kiinassa. Laipoista on tullut niin paljon sanomista että alkaisi jo olla pakko alkaa katsomaan sen laadun perään. Kuuleman mukaan speedcut laipat olisivat jo ihan tyydyttäviä ja ammattilaiset olisivat ruvenneet niitä käyttämään.

Tekniikka Tekniikka

Kuvat