Puumarkkinat | Hintatakuulla palkitaan kanta-asiakkaita

Hinnantarkistusedulla metsänomistaja voi saada lisätiliä, jos puunhinnat nousevat syksyyn mennessä.

Hintatakuuta on usein mahdollista saada vielä toukokuussa solmitusta puukaupasta.

Koronaelvytys kiihdyttää maailmantaloutta. Puumarkkinoilla kysymys on, siirtyykö talouden kiihdytys myös puiden kantohintoihin loppuvuodesta.

Saman vuoden sisällä tapahtuvat hintahyppäykset ovat merkittäviä metsäyhtiöiden tarjoamien hinnantarkistusetujen eli hintatakuun näkökulmasta.

Ehdoissa on hieman eroa kolmen suuren metsäjätin välillä, mutta perusidea on sama: metsänomistaja solmii metsäyhtiön kanssa puukaupan joulu–toukokuun aikana. Jos puiden hinnat nousevat syys–lokakuuhun mennessä, metsänomistajalle maksetaan seuraavassa vuodenvaihteessa lisätiliä hinnannousun mukaisesti.

Hintakorotuksilla on myös ylärajat: lisätiliä voi saada esimerkiksi korkeintaan 10 prosenttia alkuperäisten puunhintojen päälle.

Vertailukohtana samankaltaiset hakkuut

Edun saamiseen on muutama ehto. Metsä Groupilla metsänomistajan on oltava sopimusasiakas.

”Sopimusasiakkaaksi pääseminen edellyttää metsänomistajalta sitä, että hän teettää vuosittain metsissään hoitotöitä tai hakkuita Metsä Groupilla”, kertoo Metsä Groupin puukauppapalveluista vastaava johtaja Juha Jumppanen.

Hinnantarkistuksen vertailukohtana eivät ole mitkä tahansa puukaupat, vaan esimerkiksi Metsä Groupilla yhtiön ostamat samankaltaiset hakkuukohteet saman kunnan alueella.

Hintatakuita myös kampanjoista

Metsäyhtiöt pyrkivät varmistamaan hintatakuulla tehtaiden tasaisen puunsaannin alkuvuodesta. Metsänomistajan kannalta hyöty on siinä, ettei alkuvuodesta solmitun puukaupan hintoja tarvitse jossitella syksyllä.

UPM myöntää hintatakuun kumppanuusasiakkaille.

”Puukaupat voi tehdä huoletta ilman puun hintakehityksen pohtimista. Varhain puukaupoiksi sovitut metsän hakkuutarpeet saadaan soviteltua hakkuuohjelmiin sujuvasti”, kertoo UPM:n puumarkkinapäällikkö Panu Kärkkäinen.

Stora Ensolla hintatakuu koskee vain avainasiakkaita, jotka tekevät yhtiön kanssa säännöllisesti puukauppoja suurella volyymilla. Heitä on noin 150.

”Säännönmukaisen, jatkuvan hinnantarkistuksen merkitys on pienentynyt aiemmasta. Sen sijaan nykyisin tehdään tiettyihin puukauppatilanteisiin sopivia hinnantarkistuskampanjoita”, kertoo Stora Enson osto- ja asiakkuusjohtaja Sami Honkanen.

Metsäyhtiöt voivat räätälöidä keväisen hintatakuukampanjan esimerkiksi pelkästään kesäkorjuukelpoisille harvennushakkuukohteille.

Myös menekille takuu

Metsä Groupin Jumppasen mukaan hintatakuun lisäksi puun menekkitakuu on osoittautunut tärkeäksi aktiivisille metsänomistajille, etenkin poikkeusolosuhteissa.

”Jos sattuu vaikka myrskytuho, sopimusasiakkaalla on varmuus siitä, että hänen puunsa ovat korjuulistan kärjessä. Esimerkiksi vuoden 2010 Asta-myrskyn yhteydessä saimme Itä-Suomesta sopimusasiakkailta hyvää palautetta puunkorjuusta.”

Puukauppa Puukauppa

Kuvat