Keskustelut Tekniikka 200mm terä vastaan 225mm

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 194)
  • 200mm terä vastaan 225mm

    Merkitty: 

    Olen kuullut ja lukenutkin, että 200mm terä olisi parempi isommassa metsässä, mitä 225mm terä.? Minusta tuntuu että eikö set olisi toisinpäin parempi..225mm terä isompi läpimittaisessa ja pusikkoisessa taimikossa, ja varhaishoidoissa 200mm terä… hmmmm, täytynee kokeilla tänä kesänä pikku terää isommissa metsissä! Minkälaisia kokemuksia asiasta täällä foorumissa??

  • arto arto

    Kyllä 225 isoille on parempi. Jos koneessa kuutioita tarpeeksi.  200 taas varhaishoidoissa ketteryytensä ansiosta hyvä. samoin normitaimikoissa.

    Jätkä

    Isomman terän vapaa säde on vain n. 12 milliä pidempi, sillä ei ole merkitystä, jos puut ovat isoja. voimaa se isompi terä tarvitsee enemmän ja Tilhien kulmavaihteet kuuluvat menevän helposti isommalla terällä hajalle.

    Kuitenkin, jos jatkuvasti pitää sahata tyveltään yli kymmansenttisiäkin, niin ollaan raivurin kanssa väärällä työmaalla.

    Sinne pitää laittaa Jeessi pikku-Tilhin kanssa ja panna hänelle konttaushousut jalkaan.

    Syrjälä Jari

    Joko on Arto kokeillut 545fx autotunea? Itse olen vielä sahaillut normikaasari raivureilla, työkaverilla on mtronic raivuri, tankki loppuu aikasemmin mitä minun jonskeissa!

    arto arto

    Ei vielä omaa. Työkaverilla on mutta lyö taimia maahan.  Tulee kesän pälle mukaan. Itse harkinnut 555fx jos vaihtaisi sellaisen näky liikellä olevan 899e  siksi.

    mehtäukko

    Kyllä 555 fx :llä ja isommalla terällä on hyvä pölistellä. Ei lopu voima ja kunnon kehänopeus erottaa kannon suhahtamalla.

    Syrjälä Jari

    On kyllä hyvä tarjous 555fx:stä! Ite ostin toukokuun alussa jonskin 2256fc:n niin oli karvan auki tonnin hintaa vielä! On kyllä komia peli sahata, sitten varhaishoitoihin pienempi jonski 2245fc. Istutuksille huomenna

    Jätkä

    Totuushan tuossa terähommassa on, että kun jonkin aikaa sahailee 225:lla, niin ei siitä halua palata kaksataseen. jos sahana vielä on 555, niin saa sille vertaista hekea, vaan ei löydä.

    En tosin suosittele puisto-osaton trimmerisahaksi, on siihen hommaan liian kiihkeä peli.

    jees h-valta

    Mitäs sitä pikkuisilla kun laittaa heti kunnon sirkkelin terää vaan pyörimään. Iso on aina ISO ja sitä rataa. Onhan siinä egoa kun parin sentin riukuja niittää.

    metsä-masa metsä-masa

    Omilla ennakkoraivaus- ja varhaisperkaus kohteilla olen käyttänyt molempia. Stihl 460 / 200 mm- ja Stihl 490 / 225 mm teriä. Varhaisperkaus kohteilla on tullut tunne, että 225 mm terällä työ joutuisi sukkelammin, samalla työajalla.

    Ennakkoraivauksella Stihl 490 225 mm terällä on nopeampi, koska poistettava on keskimäärin paksumpaa. Varhaisperkauksella Stihl 460 225 mm terällä on ollut mielestäni erittäin hyvä.

    pihkatappi pihkatappi

    Ruotsista voi tilata rahteineen noin 780 euroon 555fx raivurin. Tiedä sitten takuuhuolloista, jääkö takuu ruotsiin.

    https://www.gplshop.fi/husqvarna-omakotiasujat/raivaussahat/husqvarna-555fx.php

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 194)