Keskustelut Tekniikka 2t öljyt

Esillä 10 vastausta, 191 - 200 (kaikkiaan 216)
  • 2t öljyt

    Merkitty: 

    Ruotsalaissahojen valmistajat suosittelee esim, käytettäväksi seossuhdetta 2% sahattaessa oman valmistajan öljyillä. Jos käyttää muun valmistajan öljyä, niin 3% seossuhde. Oletteko huomanneet mitä eroja näisä öljyissä? Minusta esim teboil bike on synteettinen 2t öljy ja lowsmoke, mutta silti pitää laittaa 3% seos!

  • JTN

    Luokitteluissa ei ole eroa onko ilma- vai nestejäähy. Totta on että ilmajäähy käy kuumempana. Jos tähän haluaa vaikuttaa, kannattaa katsoa öljyn viskositeetti 100 asteessa. Leimahduspiste ei 2T-öljyissä kaikkea kerro koska viidesosa litrasta on liuotinta. Tämä taas edesauttaa öljyn ja polttoaineen sekoittumista. Sekoituskäytössä ilmajäähykoneessa ei ole myöskään pumpattavuudesta pakkasella mitään hyötyä vaan päinvastoin. Esim. monet kelkkaöljyt ovat tuorevoitelun takia pumpattavia vielä yli -40 asteessa.

    Ameriikan standardi API TC, API TC+ pätee sekä ilma- että nestejäähykoneisiin. API TD on perämoottorien standardi. Miten ne eroavat? Toinen Ameriikan standardi on perämoottorien NMMA TC-W3.

    Japanin standardit JASO FC, JASO FD, maasovelluksiin.

    ISO-L-EGC, ISO-L-EGD, standardit maasovelluksiin.

    En tiedä kotimaan markkinoilta tällä hetkellä kuin kaksi tuotetta jotka käyvät ristiin, perämoottoreihin ja maasovelluksiin. Nämä ovat:

    – Kendall 2T Marine

    https://static1.squarespace.com/static/60e6bdcb6578110820c41330/t/60f529c1ec5ad00cc0a5d569/1626679745754/moottoripyoraoljy_Kendall-Marine-2-cycle-motor-oil1.pdf

    – Mobil 2T Outboard

    https://www.mobil.com/fi-fi/passenger-vehicle-lube/pds/gl-xx-mobil-outboard-plus

    Perämoottoreissa on niin tehokas raakavesijäähdytys että myös lämpötilat männässä ja pytyssä ovat alhaisemmat. Standardien ero konkretisoituu tässä. Kuumina käyvissä ilmajäähyissä ja nestejäähyissä maalla tarvitaan öljyssä erilaista lisäaineistusta. Karsta muodostuu näistä lisäainejäämistä. Lisäaineita tarvitaan kuumiin tilanteisiin. Näitä ovat mm. boori, kalsium, sinkki jne. Perämoottoriöljyt taas eivät juuri karstaa koska niissä ei näitä lisäaineita tarvita samoissa määrin.

    Itse käytän sahoissani ja raivurissani maakäyttöön tarkoitettua mineraali- tai semisynteettistä öljyä. Siis näitä joita saa joka marketista ja huoltikselta. En synteettistäkään suorastaan hylji. Sekoitettaessa se on vaan täysin tarpeetonta. Mikäli sinulla on kone joka seisoo pitkään, suosittelen ehdottomasti mineraali- tai semisynt. öljyä ja pienkonebensaa.

    PS. Pienkonebensan käyttö koneessa joka on aiemmin syönyt viinabensaa, ei korjaa korppuuntuneita kalvoja eikä letkuja. Omat nykyiset sahat ovat saaneet pienkonebensaa alusta asti.

    Jätkä

    2T- perämoottorissa pitää käyttää perämoottorikäyttöön kahitettyjä öljyjä. Ei lämmön takia, vaan vesiin joutuvan öljyn takia.

    JTN

    Niin, niinhän minä tuossa sanoin. Oliko liian pitkä juttu luettavaksi? Lisäksi kerroin että tätä nykyä löytyy kaksi ns. hybridiöljyä joita voi käyttää sekä sahassa, kelkassa että perämoottorissa.

    Eipä nuo perämoottoriöljyt ole sen nopeammin biohajoavia kuin muukaan 2T-öljy tai ei ainakaan valmistajat siitä mitään kerro.

    Lisäaineistus on perämoottoriöljyssä erilainen ja nimenomaan viileämpänä käymisen johdosta. Jos et usko niin kyllä netistä tietoa löytyy jos aihe kiinnostaa.

    Tolopainen

    Pitää olla aika hölmö, jos vielä käyttää 2T perämoottoria. Nelitahti Honda on paljon parempi ja kestää veneessä yhtä kauan kuin omistajakin. Ei käryytä eikä tarvitse nykkiä käyntiin.

    Metsuri motokuski

    Kannattaa toki ajaa vanhat 2t moottorit loppuun. Miksi ostaa uutta moottoria jos vanhallakin vielä pääsee. Meillä on 2 t marineri ja hyvin on kalareissut hoitaneet jo vuodesta -90 jotain. Viime kesänä paloi vajaa 100 litraa bensaa ja uusin vesipumpun varmuuden vuoksi. Siinä on huollot mitä on tehty normaalien tulppien ja peräöljyn lisäksi. Ei ole tarvinnut nokkahihnaa vaihdattaa niin kuin olisi Hondan osalta täytynyt tehdä jo useamman kerran. Tyhmyyttä kai se että heittää toimivat laitteet purkaamoon ja ostaa uuden vain uutuuden vuoksi.

    Tolopainen

    Ei sitä Hondan nokkahihnaa kovin usein tarvitse vaihtaa, olen vaihtanut 15v välein.

    Metsuri motokuski

    Vaihtoväli taitaa olla 5 vuotta. Tietenkin sen voi vaihtaa miten haluaa mutta kai nuo vaihtovälit on tehty suositukseksi.

    Jätkä

    JTN:”En tiedä kotimaan markkinoilta tällä hetkellä kuin kaksi tuotetta jotka käyvät ristiin, perämoottoreihin ja maasovelluksiin. ”

    Tuossa on kaikki oleellinen – ilman löpinöitä.

    Tolopainen

    Mistä se 2t öljy tietää missä moottorissa sitä käytetään.

    Pavekka

    Jos nyt prutkuihin mennään niin mun mielestä 2t on kausikoneena hyvä. Ei ruostuvia venttiileitä, öljynvaihtoja jne. Ylimääräistä hinkkaamista. Ainakin pienemmissä teholuokissa.

    Miksi öljyt pitäisi olla ristiin sopivia? Ei tuo nyt iso logistiikka kysymys ole pitää sahoille,kelkoille ja prutkuille omaa purkkia. Ja ylimääräiset kulkijat poissa säilytyskaapilta.

    Tarkennuksena tuohon korppuuntumiskommenttiin että ihan suurinpiirtein samoin ne menee pienkonebensallakin jos ymmärsin kirjoituksen niin että jotain helpotusta olisi luvassa niiltä osin?  Ei ole, urbaani legendaa kun jotkut valmistajat käyttää kelvottomia materiaaleja ja ilmiselvästi tarkoituksella.

Esillä 10 vastausta, 191 - 200 (kaikkiaan 216)