Keskustelut Metsänhoito 418 m3/ha – totta vai tarua?

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 62)
  • 418 m3/ha – totta vai tarua?

    Merkitty: 

    Katselin Upm -metsäsovellusta, kuvio 2,4 ha ja 1004 m3. Onko joku oikeasti hakannut tämmöistä kuusikkoa? Tuntuu kovasti yläkanttiin, en usko ko. laserkeilausaineiston tuloksiin. 300 kiintoakin ois kova juttu. Vaikka onhan puut isoja, jotain 30 cm rinnankorkeudelta…

  • pihkatappi pihkatappi

    Tukin hinta ja sen huutava tarve ovat hyvä syy myydä myös hiukan keskenkasvuisia. Voi olla että toisaalta sitä hyvää hintaa kannattaa odotellakin valmiin leimikon kanssa. Mutta jos viime vuonna jätti myymättä, vaikka ol jo motin puita 600 hehtaarilla, niin onko metsänomistajalla tarkoituksena harjoittaa metsätaloutta, vai harrastaa puiden kasvatusta.

    jees h-valta

    Kyllä ne täälläsuunnilla kuusikotkin sitten kasvaa vaatimattomasti. 250-300 mottia ha:lle ja ihmettelen vain kun männyllä tuppaa olemaan samaa vaivaa vaikka varmasti puun mitoissa olikin. Joissain kulmilla sitten on tasaisemman kasvun aloja.

    pihkatappi pihkatappi

    Ainakin Jyväskylän ympärillä mäkirinteissä on kuusikoita. Ja onhan noita muuallakin. Itselläkin oli aikoinaan keskenkasvuinen 70 vuotias kuusikko, missä se 400 mottia hehtaarille tuli päätehakkuussa. Tuossa avohakkuun tärkein syy yli 10 han aukko kuvion rajalla naapuritilalla, eli oisin kasvattanut muutoin vielä.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Olen uudistanut kuusikot kansaneläkeiässä,jolloin metsä antaa 250-400 mottia.Rahoilla olen ostanut lisäkasvua ja hakatut kuviot heti uudistettu kasvamaan uutta metsää.Hintahuiput kannattaa hyödyntää,myikö 75€ viime syksynä,vai nyt alle 70€ .Meillä ainakin metsän vanhetessa kuivaset lisääntyy ja ainahan jokunen pyllähtää nurin,jolloin hiljalleen metsäreikiintyy.Tykkään kasvavista elinvoimaisista metsistä,en niinkään puupankkikuvioita ,joita esitellä kylän puustoisempina,kuten joidenkin maanomistajien ajatuksen juoksu taitaa mennä.

    mulle

    Mullon ihan reippaasti yli 500 m3/ha

    Perintö metsissä, rinnan korkeudelta vähintään 40cm pitkiä, pitkiä, pitkiä kuusitukkipuita, tosin tyvi lahojakin saattaa olla ja myös mahdollisesti on.

    Hakkuukin voi mennä metsuri työksi, ellei Ponsse Copran leuat yllä aukeen.

    jees h-valta

    Kiri, kiri! Eikö enää enempää löydy? Tuntuu että laukka ei enää riitä, lujempaa vielä pitäisi valehdella. Ja sitten väitetään ettei 4000/ha tule mitään. Onpas outoa kun ei tarvita sentään mitään superjättipottikuusia vaan satakuntakin litraa alkaa tehdä samma här. Jos tuota kasvattaa edes puoletkin siitä kun näitä superjättipotteja ikää.

    Tolopainen

    Muistelen, miten 70-luvun alussa hakkasimme tielinjaa aika kohtalaiseen männikköön. Ostomies saapasteli paikalle ja totesi, että kertymää on n. 100 kiintoa hehtaarilta. Sehän oli siihen aikaan aika tyypillinen puumäärä hakkuukypsässä joskus harsitussa metsässä.

    mulle

    Täytynee sitten kannoilta käydä katsomassa näitä vuosien lustoja.

    Miten kasvo, minäkin vuonna ja miten kauan, olisiko satoja rehevällä maapohjalla?

    Visakallo Visakallo

    Missäpäin valtakuntaa tämä mullen leimikko sijaitsee? Siitähän tulee jo kunnon kasa latvusmassaakin, olet varmaan tehnyt myös siitä kaupat? Minä myyn tuommoisista kohteista kannotkin, mutta niitä ei joka puolella valtakuntaa osteta.

    Metsänmies

    jees h-valta:”Kiri, kiri! Eikö enää enempää löydy?”. Löytyy kyllä. Sodassa  Venäjän puolelle jääneessä Raivolan lehtikuusimetsässä on puuta parhaimmilla paikoilla lähes 2000 kiintokuutiota hehtaarilla. Kiteen Puhoksessa  on yli  150 vuotta vanha lehtikuusimetsä , jossa puuta on parhaimmilla paikoilla reilusti yli 1000 kiintoa. Kävin tuossa metsässä syksyllä. Suurin kuusi, minkä löysin oli rinnankorkeudelta ympärysmitaltaan 390 senttiä. Kuusta se on lehtikuusikin.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 62)