Etusivu Keskustelut Tekniikka 550 xp

Tämä aihe sisältää 284 vastausta, 26 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi petep 2 kuukautta sitten.

284 vastausta (näytetään 1-10)
  • 550 xp

    Tagit: 

    Bongasin tuolta Facebookista 550 xp kokemuksen . Saha kolme vuotta vanha eikä ollut sahurin mukaan paljon sahattu. Sitten oli käynyt näin ..”550 xpg antautui mykäksi täyskaasulta rilinän kera”. Saha oli viety huoltoon ja syyksi todettiin että kiertokangen alapäästä laakeri pettänyt.

    Sitten oli annettu sellainen selitys että sahauskauden välissä kertyy kosteutta ja siinä olisi osasyy laakeririkkoon . Kuka ostaa tämän selityksen ?  Vai olisiko tälle joku järkevämpi teoria olemassa ? Ja tässä nyt ei koiteta mustamaalata mitään sahamerkkiä eikä mallia.

  • Jätkä

    Eipä esim talven yli ulkolämpötiloissa säilytetty moottori välttämättä ole seisoessaan paremmaksi kehittynyt, jos on saanut kosteutta esim ilmasta. Pitäisihän säilytyspaikan olla kuiva silloin, kun pidempään vain säilytetään.

    Toki moottorisaha on pakettina sellainen, että se kestää ulkoilmassa käytön ja yöpymiset, mutta iät ja ajat on esim venemoottorit syksyisin kehoitettu käyttämään ja sitten annetaan mielellään erikoisöljyä kaasuttimien kautta käyvään koneeseen, kunnes se tukehtuu siihen. keväällä poistetaan tulppa ja tuuletetaan moottori, uudet bensat tankkiin ja kone käyntiin.

    Koskee tietenkin kaiken merkkisiä ja mallisia moottoreita, mutta nimenomaa kaksitahtisia, joissa on kuula – ja neulalaakerit.

    Tolopainen

    Höpöhöpö neula ja kuulalaskerit eivät koskaan mene jumiin säilytyksen aikana. Pieni kosteus ei merkitse mitään. Vika on tietenkin heikossa kiinalaisessa teräksessä, ei nuo kinuskien laakerit paljon maksakaan.

    lastunraapija

    Katsoin sakemannien sahapalstan hakufunktioilla 550:n laakerivaurioista. Ei löydy mainintoja. Kyseessä lienee harvinaisempi juttu. Ehkä yksittäinen materiaalivirheinen laakerikuula syynä?

    petep

    Itse olisin ajatellut että lähdetään liikkeelle bensasta ja öljystä mitä on käytetty.Öljynä oli ollut husqvarna Ls +98.  Eikös täällä ole ollut nimenomaan monesti joku  huolissaan laakereiden voitelusta kun on keskusteltu mitä bensaa käytetään. Sahalla oli sahattu 151  tuntia.

    Jätkä

    Öljystä juurikin on kysymys. Kone pitäisi sammutta niin, että siellä on kestävä öljykalvo esim kuulan / neulan ja laakerin sisä – ulkokoolien väliin. Pienikin muutos tai hapettuma, aiheuttaa jo laakerin jyristämisen ja se on menoa kovilla kierroksilla.

    Kaikissa laakereissa voitelu kyllä riittää, jos on käytetty edes 2 prosenttista seosta. On avattu sahoja, joissa voitelun puute on aiheuttanut mäntä / sylinterivaurion, mutta laakerit ovat olleet täysin kunnossa.

    arto

    Liikaa öljyä ja vääränlaatuista käytetty seoksessa. Karstoitanut laakerin siksi pettänyt , säilytyksessä kuivunut kovaksi.

    petep

    Sitä samaa bensaa oli käytetty raivaussahassa millä 550 xp antautui.  14450 kierrosta oli ollut koneessa hajoamishetkellä. Voihan se olla että tuollainen laakerivamma kehittyy pitkällä aikavälillä eikä siihen ole ihan yhtä ja selvää selitystä. Ja minun tyhmällä päällä ajeteltuna  ennen laakereita menee mäntä  jos bensassa olisi sanomista.

    Keskustelun alussa sahuri mainitsi että seos on ollut  noin 2,7 % eli voisko oikeasti olla niin kuten Arto sanoi että liikaa öljyä ?

    Tolopainen

    Minulla on sahana myös Raket 420 jostain 80-luvulta, ei koskaan ole korjattu mitään. Lähtee aina käyntiin paremmin kuin nykysahat.

    Jätkä

    ”-Ja siinä on niin hyvä teräketjukin, että se on vielä alkuperäinen”!

    Jätkä

    arto:”-Liikaa öljyä ja vääränlaatuista käytetty seoksessa. Karstoitanut laakerin siksi pettänyt , säilytyksessä kuivunut kovaksi.”

    Hehheh! ”Hussessahan ei koskaan VOI olla mitään vikaa”!

284 vastausta (näytetään 1-10)