Keskustelut Tekniikka 550 xp

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 289)
  • 550 xp

    Merkitty: 

    Bongasin tuolta Facebookista 550 xp kokemuksen . Saha kolme vuotta vanha eikä ollut sahurin mukaan paljon sahattu. Sitten oli käynyt näin ..”550 xpg antautui mykäksi täyskaasulta rilinän kera”. Saha oli viety huoltoon ja syyksi todettiin että kiertokangen alapäästä laakeri pettänyt.

    Sitten oli annettu sellainen selitys että sahauskauden välissä kertyy kosteutta ja siinä olisi osasyy laakeririkkoon . Kuka ostaa tämän selityksen ?  Vai olisiko tälle joku järkevämpi teoria olemassa ? Ja tässä nyt ei koiteta mustamaalata mitään sahamerkkiä eikä mallia.

  • petep

    No sanotaan sitten niin että eikös laakereiden voitelumäärä kuitenkin muutu ? Mutta sinä olet sitä mieltä että liika öljy on vain laakereille ihan ok?

    Petkeles Petkeles

    Menneeköhän jo ihan pikkusen konneitten palvomiseks tuo touhu. Teinipoikana jakso meuhata nuista vehkeitten huipuntikkihuolloista, kunnes huomas että sillä ei oo vithunkaa väliä. Joskus se pasha vaan hajoaa vaikka ei ihmeemmin ois syytäkään. Tuolla sahausmäärällä syy toisaalta mahtaa olla hapettunu laakeri.

    Jätkä

    Kampikammiossa lämpötilat ovat niin matalat, että öljy ei siellä pala, eikä karstoitu.

    On avattu koneita, jotka ovat suoraan ajosta, eikä kammiossa ole edes märkää, vaikka siellä onkin lievästi öljyiset pinnat. Kiertokangen laakerit tarvitsevat maksimaalisen voitelun, siksi niille on tehty aukot ja reijät voiteluaineen tulla ja mennä, mutta se öljy ei tee pesää kampikammioon.

    Kylmässä varastossa koneeseen kondensoituu vettä, joka öljyn puutteen takia jopa ruostuttaa laakerien pintoja.

    petep

    Okei

    No olisiko  hyvä malli jos kylmässä varastossa säilyttää sahaa kuukausia niin käyttäisi sahan välillä lämpimäksi ?

    Jätkä

    Ei se ainakaan haitaksi olisi.

    arto arto

    Itse olen kunnostanut semmoisia sahoja joissa käynnistimestä vetäen ei moottori pyöri, niin jumissa laakerit. mustaa karstaa täynnä. uudet sisään taas pelittää . Itse säilytän kylmässä varastossa, en koskaan lämpimässä. Koska jos karstaa ja kuivaa niin tulee kovaa ainesta.

    Tolopainen

    Miten ne sahat toimii etelän mailla kun ei ole kylmiä varastoja huskeille. Kaikki koneet kannattaa säilyttää lämpimässä varastossa jos mahdollista. Lapiot ja rautakanget ulkovarastossa.

    Jätkä

    arton sahoissa on varmaankin kampiakselin laakerit olleet täynnä öljystä syntynyttä mustaa karstaa? (Hekoheko). Kampikammio ja kampiakseli laakereineen ei koskaan ainakaan kuumia sahatessa niin kuumaksi, että öljy palaisi karstaksi. (Tulipalo on eri juttu).

    Tuo mutkan laakeri – jos se ei ole särkyessään rikkonut mäntää ja sylinteriä, ei ole ihan mahdoton korjattava. Rungon joutuu halkaisemaan, mutta samassa touhussa tulee petilaakerit tilkkeineen uusittua, samoin kiertokangen ala- ja yläpään neulalaakerit.

    Ebay: sta tilaten voisi saada hassulla, samalla tulisi mäntä ja sylinterikin, jos niitä tarvitsee.

    Työtä siinä tietysti on, mutta näppärä kaveri tekee asennuksen muutamassa tunnissa, se on varmaa.

    petep

    400 € oli ollut hinta-arvio korjaamiselle ja saha jää korjaamatta kuulemma.

    Jätkä

    Aika halpa, etten sanoisi alakanttiin. Enpä taitaisi alkaa remontoimaan, tuollainen pitäisi oikeastaan mennä takuuseen, tuotevastuu yltää myös varsinaisen takuuajan yli melko pitkälle.

    Meillä on ollut jo vuosikymmenten ajan esim Raivurit kylmässä varastossa ja ne nyt ovat siellä kerrallaan ainakin puoli vuotta = talven yli, taikka itse asiassa ne otetaan käyttöön vasta elokuussa, ovat siis naulassa 9 kuukautta. Terä alaspäin roikkuu seinällä.

    Ei ole koneet tiltanneet.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 289)