Keskustelut Tekniikka 550 xp

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 289)
  • 550 xp

    Merkitty: 

    Bongasin tuolta Facebookista 550 xp kokemuksen . Saha kolme vuotta vanha eikä ollut sahurin mukaan paljon sahattu. Sitten oli käynyt näin ..”550 xpg antautui mykäksi täyskaasulta rilinän kera”. Saha oli viety huoltoon ja syyksi todettiin että kiertokangen alapäästä laakeri pettänyt.

    Sitten oli annettu sellainen selitys että sahauskauden välissä kertyy kosteutta ja siinä olisi osasyy laakeririkkoon . Kuka ostaa tämän selityksen ?  Vai olisiko tälle joku järkevämpi teoria olemassa ? Ja tässä nyt ei koiteta mustamaalata mitään sahamerkkiä eikä mallia.

  • arto arto

    2.7% minusta liikaa, Hyvä öljy kyseessä. (laiha vie männän. rikas rikkoo alakerran) Jätkälle…jos osaat lukea sahassa on ollut vikaa.

    Jätkä

    Höpöhöpö arto. 2,7 % ei takuulla aiheuta laakerivikaa. Me teimme kerran vahingossa 200 litraa seosta, jossa oli hyvää 2 T- öljyä kaksinkertainen määrä. Mistään ei huomannut eroa, ei edes pakokaasuista.

    Liika öljy, varsinkin heikkolaatuinen palaa kiinni mäntään muodostaen siihen eristävän pinnan, eikä uusi seos pääse jäähdyttämään mäntää alapuolelta riittävästi. Kun lisäksi männän laki ja jopa sivut mustuvat karstasta, ei mäntä jäähdy, vaan ylikuumenee ja turpoaa = leipoo kiinni. Laakerit vai tykkäävät hyvästä voitelusta. Mäntään saattaa myös sulaa reikä liian lämpiämisen seurauksena.

    On melko tuoreita Huskuja, joissa on bensiinitankin välittömässä läheisyydessä tarra: 2,5 %. Minkähän takia?

    Tolopainen

    Jätkä muistat väärin siinä Huski 238:saa on vielä alkuperäinen ketju. Oli ääretön virhe ottaa tuo saha yhtenä päivänä metsään viimetalvena, meni ansiot nollille.

     

    Jätkä

    Voisitte muuten Guukkeloida: perämoottorin syyshuolto. Pätee kaikille kaksitahtimoottoreille.

    arto arto

    Nyky husset omilla öljyillä 2% muilla öljyillä 3 %jota en suosittele. Jätkälle ne niitä teidän ihmekertomuksia. Uskotaan.

    Jätkä

    Hussen öljyt ovat ihan samaa kuraa kuin muidenkin sahamerkkien öljyt. Öljyille on laadittu kansainväliset laatuvaatimukset. Pänikän kyljessä ne on liimattuna tai painettuna.

    kuusessa ollaan

    Kiinnostaisi tietää, millaisessa käytössä tuo saha on ollut. Tuttavalla kilahti sahan alakerta hirsihommissa, vaikka oli kevyesti siistitty varauksia ja seokset oli kunnossa. Jatkuva huudatus korkeilla kierroksilla ilman vastustakin on laakereille hupaa.

    petep

    Sen mitä ymmärsin niin ihan metsätalouskäytössä mutta käyttötuntimäärä oli vain sen 151 h. Ja tunnit oli jaettu kolmen vuoden ajalle joten  ei voida puhua ammattimaisesta sahaamisesta.

    Jätkä kertoi että mäntä karstoittuu päältä ja sivulta  liialla öljyllä. No eikös tällä teorialla myös laakereille menevä voitelu heikkene?

    Jätkä

    Miten niin????

    Jätkä

    kuusessa ollaan:”-Kiinnostaisi tietää, millaisessa käytössä tuo saha on ollut. Tuttavalla kilahti sahan alakerta hirsihommissa, vaikka oli kevyesti siistitty varauksia ja seokset oli kunnossa. Jatkuva huudatus korkeilla kierroksilla ilman vastustakin on laakereille hupaa.”

    Hirsihommissa onkin oltava joko eri säädöt sahalle, taikka herkkä etusormi. ”Oikeat hirsimiehet” käyttävät useampaa eri sahaa, niin tehoiltaan, säädöiltään kui terävarustukseltaankin. Huskulla on ollut noita ”karvalakkimalleja”, joissa kierrokset eivät nouse kovin korkealle, ne ovat suosittuja ja sellaiseen voi asentaa isomman vetorissan varauksen sahauksen takia. Koirankaulan sahauksessa voikin sitten saha leikata nopeammin ja paksuakin hirttä, eli siihen jopa saha, jolla voisi lähteä tukintekoon.

    Laakerit kyllä kestää aikansa. yleensä ne eivät sahassa laukea lainkaan. Stefat alkavat vuotaa, jolloin laakeritkin menevät vaihtoon.

    Hirrenveistossa pitää huolehtia jäähdytyksestä ja siivota käynnistyskoppaa ja sylinterin ripoja säännöllisesti.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 289)