Keskustelut Tekniikka 550 xp

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 93)
  • 550 xp

    Ongelmia sahojen kanssa vain riittää. Keväällä ostettussa 550 xp:ssa ollut uudesta asti ongelmia. Nimittäin tahtoo tukehtua aina kun tyhjäkäynniltä painaa kaasua. Tuntuu, että saa liikaa bensaa. Käytin kesällä huollossa ja ajoivat jonkin autotune-päivityksen. Päivityksen jälkeen saha oli edelleen samanlainen, tukehtuu kiihdyttäessä sen jälkeen kun on ollut kaksi sekunttiakaan tyhjäkäynnillä. Aika mukavasti maistuu myös bensa sahalle. Erittäin ärsyttävä vika. Välillä kaasulla joutuu aivan houkutella kierroksille. Sitten vein sahan uudestaan takuuhuoltoon, jossa tulos että kokonaan uusi kaasutin tilattiin. No nyt sitten uudella kaasuttimella saha on ehkä hieman parempi, mutta ongelma ei ole poistunut täysin vieläkään. Olen sahanut noin 4 tankillista uudella kaasuttimella. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia 550 xp:n kanssa?

  • Nimetön

    Sorvissa voi höylätä boorit pitkittäiskelkalla.Muutaman olen putken olen lyhentänyt.

     

    husku550xp

    Perustele mikä siinä on pilalla jos suorituu samalla tavalla työstä kuin ennenkin paitsi paremmin. Reilu 5ha on tullut sillä raivattua muuten olisi enempikin mutta meni puola rikki. Aikaa näyttää miten pilalla se on herran mielestä. EDIT

    Tolopainen

    EDIT

    trimmeri

    Aika karu temppu kyllä hitsillä hoitaa tuo lyhennys. Toisaalta, mitäpä ei tekisi työergonomian puolesta. Mites husku muuten riitti dolmarin kannattimen säätö? Onko siinä tilhimäinen reikälevy vai portaaton? Mites pitkä väli on siittä kannatukselta kulmavaihteen keskelle (yläpuoli) vaikka husqvarnassa? Vaikka ite olen pitkän putken käyttäjä niin yksi murhe on. Kun pitkäputkiseen pikkutilhiin laittaa mettäkulmän ja 225 terävarustuksen, niin tottakai painoa tulee sinne enämpi. Eli nyt on viimisessä reijässä kahvojen juuressa pidettävä kannatus. Kahvatanko on siis turhan lähellä. Joku 5cm lyhennys putkeen ei vielä paljoa tuohon putken ”teholliseen” mittaan vaikuttaisi, koska kannatuskohta siirtyisi myös. K-mallin  11,5 cm lyhkäsempi putki on mulle liian lyhyt kuitenkin.

    Jätkä

    En ole uuteen Dolmariin tutustunut – siksi voi kysymykseni tuntua hölmöiltä:

    Ruotsalaisraivureissa on perinteisesti varaudutti siihen, että sahan painopiste voi muuttua. Siksi on ns. Kehtoputki, jonka sisällä akselin suojaputki sijaitsee, kaksiosainen ja näin ollen moottorin ja ripustuskohtien etäisyyttä voi muuttaa aikalailla paljonkin.

    Jos minä alkaisin akeslia lyhentämään, niin ensimmäiseksi purkaisin koko akselin. Sitten runkoputkesta sorvissa ottaisin liiat pois ja koneistaisin putken tasan samaan kokoon kuin alkuperäinenkin on.

    Akselin livauttaisin saman verran lyhyemmäksi kuin runkoputkenkin ja vedättäisin siihen boorit.

    Tulos hipoisi tarkkuudeltaan tehtaalla tehtyä työtä. Meillä on hyvä, kahden miehen sorvaamo ja kyllä se homma onnistuisi ”meidän ammattioppilaitoksen” koneistus luokassa.

    Jos kysyntää olisi, he varmaan tekisivät niitä vaikka isommankin määrän.

    husku550xp

    Miten se verenkiertoon vaikuttaa jos ei täristä yhtään sen enempää kuin ennen? Kannattimen säätö riitti hyvin ja on tilhimäinen rautalevy ja kuten sanoin ammattilainen hitsasi putken kieroutta ei juuri silmällä havaitse. Tähän laitoin myös sarvet huskista minusta mukavamat kuin alkuperäiset. Ottaako tolloa noin aivoon kun ei välttämättä se omamielipide olekkaan se oikea. Minulle on aivan sama jos 50euron saha särkyy jonku hitsaus testin takia. Ainoa minkä halusin tietää että onko tuosta mahdollista saada lyhytputkista ja näköjään on. Seuraava lyhennys operaatio tehdään ihan koneistajalla uuteen sahaan jos tämä testi malli nyt tuntuu toimivan hyvin.

    arto arto

    Mitenkähän jos vaninko sattuu muutetulla sahalla. Korvaako kukaan. Onko se sama jos eu ulkopuolelta tilaa vaikka moottorisahan sattuu vaninko silloin ei korvaa kukaan. Jos siis menee tarkastukseen.

    Ola_Pallonivel

    Eiköhän korvaa, jos turvavarusteet asialliset. Jos tuolle linjalle lähdetään, ni samalla pitäs kyseenalaistaa myös maajussien traktoreihin tekemät viritelmät…

    Jätkä

    Aivan varmasti korvaa. Jotkut hölmöy peloittelevat kaikenlaisilla vakuutusyhtiöiden kieltäytymisellä tms, mutta en ole kuullut henkilövahingoista muuta sanktiota vakuutuskorvauksissa kuin sen, että kun juovuksissa ajaa autolla kolarin, niin kuljettajan henkilövahinkoja ei korvata täysimääräisesti, vaan niintä voidaan leikata 20 – 30 %.

    Ja tämä on varma tieto.

    Rakennusalalla ei ole tiettävästi evätty korvauksia, vaikka ei ole ollut tyrvakengän – housut – kypärä päällä vahingon sattuessa. Muu taitaa olla Urbaanilegendaa.

    arto arto

    Tiedän vaan sellaisen tapaukset ; lenti raivatessa tikku silmään ja visiiri rikki vakuutus ei korvannut hoitoja sen takia. Tämä sattui yrittäjälle. Jos vakavaa sattuu ja sama linja. Niin miten käy.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 93)