Keskustelut Metsänhoito Ajourat kuin valtatiet ja metsä harvaa

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 71)
  • Ajourat kuin valtatiet ja metsä harvaa

    Tällainen artikkeli oli alkukesän Metsälehdessä.Juttu käsitteli ensiharvennusta Uuraisilla.Kerrottiin että hyvät tukkipuuaihiot oli kaadettu jo kuitupuuna.Liianleveät koneet vs Ruotsi vaatii leveät ajourat.Sanottiin,että puuston pieni litrakoko oli vaatinut pistämään harvaksi.Kukaan ei ole halukas kustantamaan kohonneita hakkkuukustannuksia.MO vaaatii hyväää hakkkujälkeä ja suurta kertymää

    Minulla ensiharvennusta odottavia männiköitä.Olen vähän tehnyt hankintahakkuita,mutta hakattavia hehtaareita ihan liikaa.Kapeampia ajokoneita ei juurikaan löydy.Jos EH tehdään pienemmillä koneilla kostautuuko se 2-harvennuksessa ?Olisiko viisasta nostaa järeyttä,mänty ei mielestäni kärsi tiheydestä eikä hyödy väljyydestä siinä kuin kuusi.Raiskattu männikkö ei ole mikäään ilo kaikkien Mota-rusiskutteluiden jälkeen

     

     

  • Jätkä

    Kyllä kuitenkin tyhmempikin tajuaa, että uranvarteen hakattua puutavaraa (esim kolmimetristä kuitua kourakasoihin, jotka juuri ja juuri mahtuvat kouraan) latoo kyytiin paljon nopeammin , jos kasat ovat metrin päässä ajouran reunasta, kuin että hapuilee puskista kahta pölliä kerrallaan jostain kymmenestä metristä.

    Kun kone on ns keskiraskas, mutta siinä on riittävän suuri kuormatila, eikä kokonaispaino ylitä 25 tonnia, alla on kahdeksan pyörää, telat ja leveyttä niidenkään kanssa ei ole enempää kuin 280 cm, koneen uushankintahinta puolet isomman koneen vastaavista, mutta ajomäärä työajassa sama, taikka enemmänkin, niin on pelkkää pienimunaisten höpinää, että iso kone on ainoa hyvä.

    Kun kahdeksan metrin ajoura pitää tehdä putkisuoraksi, niin kyllä kai haamu-urankin voi suoran tehdä?

     

    suorittava porras suorittava porras

    Kuka on väittänyt ,että kasat ovat kahden pöllin nyssäköitä pitkin palstaa. Olen monesti naputellut kymmenenkin runkoa vitosen pölkkyjä pöllin päät samassa tasossa yhteen kasaan puomin alle . Puita ei siis roiskita mihin sattuu ,vaan kourakasa tehdään paikkaan ,jossa on tilaa ja josta se on mahdollista nostaa ilman vaurioita jäävään puustoon ajokoneen kyytiin.  Tavoitteena luonnollisesti kourantäyteinen nippu käsittelypistettä kohti…..niin tämähän ei valitettavasti sillä lyhyellä puomilla aina onnistu ,mutta 11 metriin ulottuvalla pilkillä on lasten leikkiä.

    PS. Sampokin on saanut tuoteperheeseensä kahdeksanpyöräisen keskiraskaan moton ,jonka työpaino on 21 tonnia( ilman teloja?) ja kuormaimen ulottuma 11 metriä. Tuskin olisi kehitetty ,jos pikkusampo olisi ollut menestys.

    Jätkä

    Ei isomman koneen tekeminen merkitse sitä, että harvennusmoto ei olisi menestys.

    Kyllä kai sinäkin sen tajuat, että tarvitaan pienempiä ja suurempia koneita, – on täydellistä hölmöyttä edellyttää yhtä ja samaa kaikkiin olosuhteisiin. Sen kaliberin hemmot on rokotettu jäteöljyllä, kun olisi pitänyt rokottaa risiiniöljyllä.

    Metsuri motokuski

    Olisi hyvä että näissäkään asioissa ei liioitella. Ajouran sallittu leveys on tänä päivänä 4 – 4,5 m ja suolla 4,5 – 5 m. Näihin leveyksiin päästään kaikilla koneilla niin isoilla kuin pienilläkin. Sama metriväli toimii myös metsuri puita ajettaessa. On aivan turhaa väittää 8 m ajourista missään. Mikäli sallittuihin metriväleihin ei päästä on kuljettaja hyvin nopeasti entinen kuljettaja. Urakoitsijaa sitoo myös hyvän työnlaadun vaatimus ja se on yksi kohta myös sopimustekstissä jota on noudatettava.

    Rane

    On muistettava että koneet ovat muuttuneet ”hyvän harvennusjäljen mahdollistaviksi”.Ohjaamot sijaitsevan joko puomin kääntölaitteen yhteydessä tai ainakin lähellä sitä eli suora näköyhteys kouralle säilyy.Valot ovat xenoneita tai ledejä ja ikkunapintaa riittää,ylöspäinkin näkee vaivattomasti.

    Ja kuten olemme tälläkin palstalla lukeneet risukkoisia/ennakkoraivaamattomia palstoja ei tehdä.

    Tästä huolimatta harvennusjälki on huonontunut ja pysyy huonona vuodesta toiseen.

    Miksi?

    Tomperi

    Täällä kun on paljon konemiehiä niin kysyn, paljonko on koneitten  käyttöaste?

    metsässä tehtävät huollot yms plus lavetilla vietetty aika, aika jona kone ei ole suoraan tekemässä pöllejä?  Suunnittelihan ison koneen Ponsse ruotsin markkinoille kun siellä on paljon harvempi tieverkosto kuin suomessa ja palstalta tienvarteen pitemmät siirtomatkat.

    Puuki

    Saattaa  ajouran leveys olla yli 4-4,5 m  joskus ensiharvennuksellakin varsinkin käännöksissä.     Jk:n yläharvennuksessa tulee helposti 8 m uria ja leveämpiäkin, jos on isoja korjattavia puita ja jätettäviä lisävaltapuita vähän.

    Uudempia pienemmän kokoluokan koneitakin on kehitetty sen jälkeen, kun on joskus ennen ollut huonoja kokemuksia joillain niistä.   On siitä etua jäävälle metsälle ja kuskillekin , jos motolla ei tarvitse urkkia tiheissä ensiharvennusmetissä kauimmaisia puita n. 11 m päästä uralta .

    Tomperi

    Ja  enemmän tulee ajouraa myös sen takia kun kuormat tyhjennetään metsänpuolelta eikä tieltä päin.  risteykset  ja mutkat, leveyden lisäksi.  Eräs Metsänhoitaja sanoi että metsä pitäisi kasvattaa siten että puusto on läpimitaltaan keskimäärin 13 cm, miten toteutunee tuo ?

    suorittava porras suorittava porras

    Hyvämaineisilla yrityksillä koneet pyörivät  1- 2 vuorossa tehokkaasi. Huollot hoitaa palveluun erikoistunut yritys ja pikkukorjaukset oma huoltohenkilö ,joka saattaa osallistua myös siirtoihin. Kone pysähtyy vain tankkauksen tai ruokatauon ajaksi.

    Siirto tilataan jo edellisenä päivänä ,jotta homma onlisi sujuvaa. Siirrot keskitetään ,jotta hukka-ajoa eikä odottelua tapahtuisi.

    Viimeisen 18 vuoden aikana esim. siirtoajankohta siirtyi seuraavalle päivälle vain sattuessaan iltavuoron lopulle. Aamuvuoro pääsi jo aloittamaan työnsä normaalisti seuraavalla työmaalla. Keskimääräinen odotteluaika sirrossa oli alle 10 minuuttia ,jolloin lavetti odotti tai minä odotin. Nappisuorituksella kone oli valmis kiipeämään lavetille ,kun lavetin takaritilä laski maahan. Puolen tunnin päästä koura oli jo puussa kiinni toisella työmaalla. Näin tapahtuu siellä ,missä hommat osataan….ympäri vuoden. Toisaalla näkee koneita teiden varsilla odottamassa uutta työmaata vikkojakin ja normaali siirtoja päiviä. Osa-aikaisilla työrupeamat ovat lyhyitä ja seisokit pitkiä. Niiden jälkeen tuppaa olemaan laitteet ja kuljettajatkin ruosteessa.

    Tänä päivänä siirrot on suunniteltava huolella autonkuljettajien kireän työaaikalaindäädännön takia. Kiireenä aikana voi iskeä kuljettajapula ,kun ajopiirturin kortit alkavat olla yhdellä ja toisella punaisella. Kortin saa hyllylle hyvin näppärästi. Valvonta on tiukkaa.

     

    Metsuri motokuski

    Tuosta korjuun tarkkailusta sen verran vielä. Uusille metsäkonealan oppilaille opetetaan jo koulutuksen alkuvaiheessa oman työn tarkkailua eli ns itsearviointia. Opetetaan hyvän korjuun perusteet. Samoin työ jatkuu sitten työelämässä. Siellä jokainen kuski laittaa poistuman ja jäävän puuston määrään ennen kuin työmaa lopetetaan järjestelmään. Jotta työn seuranta ei vielä päättyisi on urakoitsijan suoritettava säännöllisin välein korjuukohteiden tarkastuksen ja raportoitava työnantajaa tuloksista. Tämän jälkeen vielä yhtiö tekee satunnaisia tarkistuksia korjuu kohteille joissa korjuujälkiä tarkistetaan. Jotta vielä homma olisi aukoton niin sertifikaati työryhmä tarkistaa satunnaisia kohteita onko luontoarvoja huomioitu hakkuussa. Vielä tähän lisätään viranomaisten satunnaistarkastukset joista saamme sitten lukea vuosittaisista raporteista.

    Olen miettinyt usein että mistä tämä viranomaisten ja omavalvonnan sekä ostajatahon tarkastusten ero johtuu. Tarkastuskriteerit ovat kuitenkin samat. Uskon että pääsyy siihen että harvennukset menevät harvaksi on mittausjärjestelmä.  Meillä metsän tiheyttä mitataan pohjapinta-alalla. Hyvä pohjapinta-ala ei kerro sitä onko harvennus tasalaatuinen. Onko kaikille puille tasaisesti annettu kasvutilaa. Hyvään tulokseen päästään vaikka puut olisivat kahden metrin välein  mutta puuston ja metsän  kasvinkannalta tilanne ei ole optimaalinen. Tarkastuksissa olen usein huomannut että tasalaatuinen harvennus jossa kaikilla puilla on tilaa järeytyä tahtoi mennä liian harvaksi. Mutta jos jättää yhden lähekkäisen puuryhmä pohjapinta-ala meneekin kohdalleen. Metsässä kun puut eivät ole aina tasaisin välein.

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 71)