Keskustelut Puukauppa Apua sahojen tukkipulaan

Viewing 10 replies - 391 through 400 (of 461 total)
  • Apua sahojen tukkipulaan

    MT:ssa oli juttua sahojen tukkipulasta. Lienee todellista puukauppamäärien laskettua ja sinänsä harmillista.

    Samalla katselin Viron valtionmetsien  hakatun puun huutokauppahintoja (linkistä vielä edukad, niin pääsee Exceliin ja hintoihin). Mäntytukin sahahinta oli minun aikanani ensimmäistä kertaa noussut yli 100 euroa kuutio. Ei 2007 eikä 2018 päästy näihin tasoihin. Lukuisia kauppoja on tehty lisäksi lähelle 100 euroa kuutio.

    Tuo 100 euroa vastannee läheltä sahaa hakattuna kantohintaa 85 euroa.

    Uskon, että jos hinta pystyy joustamaan, niin pulakin hellittää.

    https://rmk.ee/organisatsioon/kuulutused-1/metsa-ja-puidu-muuk/kuulutused

     

  • Apli

    Noh ei nuo ihan mahdottomia ole, jostain löytynee potta päähän ja aurinkolasit silmille ettei häikäise pahasti(: Mittaustodistukset on toki aina tullut niin kuin pitää ja rahat varsinkin tämän firman jonka hakkuu..

    Timppa

    Itsestään selvyys tuo soitto kuskille, kun on tulossa moton lähelle. Joskun on kyllä ollut ongelmia, kun kuski on vaihtunut.
    UPM:llä on kyllä tarkat ohjeet. Esimerkiksi sellainen, ettei moottorisaha olla ostomiehen mukana. Ainosstaan kirves.

    Sensori

    ”Firmoilla ,jotka toimivat FSC-sertifikaatin piirissä ,on tiukat turvaohjeet.”
    Mitenkäs nämä kaksi nyt toisiinsa liittyvät? FSC ja turvaohjeet?

    suorittava porras

    Sanktiot herkemmässä ,jos ohjeista lipsutaan.
    UPM:llä nollatoleranssi vahinkojen suhteen. Ovat käyneet varovaisiksi ,kun muutama isäntä on menettänyt henkensä kaatuvan puun alla hiippaillessaan työmaalla. Muut seuraavat perässä vahingoista viisastuneina.

    Timppa

    On niitä turvaohjeita muillakin kuin metdsäyhtiöillä. Monilla firmoilla, esim Nesteellä, on määräys, että on pidettävä kiinni kaiteesta portaissa.

    Visakallo

    Minulle ei ole vielä auennut, miksi sinne moton koppiin pitäisi jonkun yleensäkään mennä kuskin lisäksi? Eihän oikein muihinkaan työpisteisiin ole muilla asiaa.

    Apli

    Muutamia kertoja on tullu istuttua, sieltä näkee hyvin esim katkonnasta, millasia vikoja puihin sallitaan ja mitä ei yms ja onhan nykyaikainen moto huima vekotin, Tekniikan ihmelapsi, tutuilla kun niitä on, niin ennen ottivat ainakin mielellään kyytiin, aina ei sinne tosin ole kerennyt vaikka olisi päässytkin.. Yleensä olen pyrkinyt hakkuulla käymään joka päivä.

    jees h-valta

    Onhan sitä jokunen tunti tullut oltua moton kopissa mukana niin yöllä kuin päivälläkin. Ehkä yö oli vielä mielenkiintoisempi kokemus. Varsinkin kun tuli kaatopäässä remppaa oli valon pitäjääkin hyvä olla. Mukavia kavereita, Virolaistaustainen oli hiukan pidättyvämpi mutta jutteli kuitenkin hänkin. Mutta se että meinasi vetää mökkiläisten sähköjohdon alas kertoikin että keskittymistä vaadittiinkin hiukan enemmän. Ei ollut ehkä tehnyt aivan huikeasti kuitenkaan vielä.

    Panu

    Janne Seppänen kertoi, että kerran isäntä oli istunut koko hakkuun eli kaksi päivää moton kopissa ja kommentoinut jokaista puuvalintaa.

    mettämiäs

    Suorittava on tässäkin asiassa oikeassa, kannattaisi uskoa kerralla. Konevalmistajienkin turvaohjeissa kielletään ylimääräisten henkilöiden kopissa oleminen ja myös metsänomistaja on tässä suhteessa ulkopuolinen, sillä hän on myynyt hakkuuoikeuden jollekin toiselle. Älkää laittako kuljettajapoloista vaikeaan välikäteen tunkemalla sinne ohjaamoon hakkuun ollessa käynnissä.

Viewing 10 replies - 391 through 400 (of 461 total)