Keskustelut Metsänhoito Aukon tuottomenetelmät

Esillä 10 vastausta, 3,761 - 3,770 (kaikkiaan 3,906)
  • Aukon tuottomenetelmät

”Entinen leppää kasvanut hakamaa hakattiin aukoksi ja istutettiin koivulle.  Koivu kasvoi erittäin hyvin, mutta vielä paremmin kasvoivat lepät.  Monta vuotta peräkkäin sain perata sitä kuviota ennen kuin voitin ne lepät.”

Toinen tapaus oli entinen leppää kasvava niitty.  Harvensin leppiä niin paljon kuin uskalsin ja istutin kuuset sekaan.  Olinko harventanut liian vähän vai liikaa vai mistä johtui, etteivät ne kuuset menestyneet.

En kyllä suosittele leppien hyödyntämistä.   Kaikki nurin ja koivua tilalle, jos hirviriskiä ei ole.  Muuten kuusta.

Kun kasvattaa kuusikon täystiheänä ja sitten istuttaa uudet taimet nopeasti, niin ne kasvavat nykyään niin hyvin, ettei heinettyminen pysy perässä.”

”Harsintahakkuun poistuma on yleensä n. 80- 100 mottia/ha ja tukkiosuus n. 60  % , parhaimmillaan n. 70 % .

Tavallista harvennusta parempi kantorahatulo edellisessä harsinnassa  (20 vuotta sitten) ei riitä korvaamaan kasvutappion kuluja koska silloin pitäisi ottaa laskelmaan mukaan myös alunperin (päätehakkuu/jk) tulleet  tuloerot.   Jk:n heikompi yksikköhinta, pienempi poistuma ja pystyyn jääneen puuston pääoma-arvo korkoineen nykyhetkeen laskettuna (verrattuna tasaikäisen vaihtoehdon uudistuskuluihin ).”

• Kuusiuskova

Perko, mikä on tuotto jk:ssa 50v aikana?

Itse en koe  että päätehakkuu on huono, se on tilipäivä, ja jotta saa hyvän metsän aikaiseksi, pitää välillä investoidakin uusiin taimiin. Se investointi on loppujen lopuksi aika pieni, varsinkin ku teen kaikki istutukset ja raivaukset itse. Säästäväinen metsänomistaja menettää paljon kasvussa.

Perko

Neuvonta  auttaa ja  suositellaan  unohtamaan sijoitus.  Jospa  ottaisit  laskimen avuksi.  Laskutikku voittaa ”tamppauksen”!  Investoinnin todellinen hinta lopputilanteessa: ~19 800 €/ha

JK  toteuttaa kerralla  säästön, vertailussa se kertoo jokaisen alun säästetyn euron kymmenellä ( exponential linen kasvu) !

Visakallo Visakallo

Perkolla on käytössä kahdenlaisia euroja. Uudistamisesta säästyvät eurot tuottavat tosi hyvin, mutta hakkuista saadut eurot eivät ilmeiseti ollenkaan…

Kuusiuskova

Ei näköjään, vain se ikuinen virsi tamppaamisesta. Minä en ole ikinä joutunut heinän kanssa tappelemaan. Itse lasken et 15% täytyisi aina investoida takaisin metsään, se ei ole meno, vaan investointi. Ja meillä kiertoaika (nykyään maks 50v) tuottaa tällä hetkellä melkein aina minimissään se 25-30000€/ha. En ymmärrä miten jk tuottaisi paremmin, mutta olenkin vaan maalaisjuntti.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Esitä Perko laskelmat eikä vain lopputuloksia, niin näemme missä kohtaa ajatelmasi menee pieleen.

Visakallo Visakallo

Sama täällä kuin Kuusiuskovallakin! Koulussa oli aina kymppi laskennossa, (Nimitys muuttui matematiikaksi vasta kouluvuosieni jälkeen) mutta täällä minulle on jo lukemattomat kerrat sanottu, etten ymmärrä numeroista yhtään mitään.

Muistui taas mieleen se traktorikauppiaan tokaisu joskus 80-luvun lopulta: Ennen isäntiin pystyi kauppoja tehdessä aina luottamaan, mutta sen jälkeen, kun heille alettiin  järjestää yrittäjäkursseja, ei voinutkaan enää luottaa…

Perko

”Maalaisjärki” on usein se  työkalu, joka erottaa todelliset tulokset, osaa vaistolla tehdä vertailematta valinnat ja  kokemuksellasi on varmasti painoarvoa. Mikä tuossa kyseisessä jutussa tarkalleen ottaen tuntuu siltä, ettei se istu järkeen tai kestä kriittistä tarkastelua?

Niin siihen ennakko asenteeseen AJ ; jospa se aukko on kuitenkin  tuottamaton jonkin aikaa ? Tarvitseeko siitä esimerkin?   Muutaman kertaan olen jo esittänyt niitä voitte lukea  sivuilta.

Scientist Scientist

Käsittääkseni se että et laske hakkuista saadulle rahalle tuottoa. Laske esim 5% korkoa korolle 50 v.  ajan. Lisäksi tamppaamisen ym 19000 lienee yläkantissa

Itse olen selvinnyt uudistamisessa alle 1000 euroa/ja.

Kuusiuskova

Oletetaan optmistisesti et teet 50v aikana kolme jk -hakkuuta, jokainen 100 mottia, runkohinnalla 60€, se tekee 6000€, ja se kertaa kolme on 18000€.  Kuusikolla teen samassa ajassa 30000€ menojen jälkeen.  En kyll ymmärrä miten jk olis kannattavampi, varsinkin ku tiedän omien kokemusten mukaan ettei jk kasva jatkuvasti niin et 15v välein vois poistaa 100 mottia hehtaarilta.

Kuusiuskova

Yhdyn edellisen kanssa, minäkin  selviän uudistamisesta alle 1000€/ha.

Esillä 10 vastausta, 3,761 - 3,770 (kaikkiaan 3,906)