Keskustelut Metsänhoito Aukon tuottomenetelmät

Esillä 10 vastausta, 4,491 - 4,500 (kaikkiaan 4,804)
  • Aukon tuottomenetelmät

”Entinen leppää kasvanut hakamaa hakattiin aukoksi ja istutettiin koivulle.  Koivu kasvoi erittäin hyvin, mutta vielä paremmin kasvoivat lepät.  Monta vuotta peräkkäin sain perata sitä kuviota ennen kuin voitin ne lepät.”

Toinen tapaus oli entinen leppää kasvava niitty.  Harvensin leppiä niin paljon kuin uskalsin ja istutin kuuset sekaan.  Olinko harventanut liian vähän vai liikaa vai mistä johtui, etteivät ne kuuset menestyneet.

En kyllä suosittele leppien hyödyntämistä.   Kaikki nurin ja koivua tilalle, jos hirviriskiä ei ole.  Muuten kuusta.

Kun kasvattaa kuusikon täystiheänä ja sitten istuttaa uudet taimet nopeasti, niin ne kasvavat nykyään niin hyvin, ettei heinettyminen pysy perässä.”

”Harsintahakkuun poistuma on yleensä n. 80- 100 mottia/ha ja tukkiosuus n. 60  % , parhaimmillaan n. 70 % .

Tavallista harvennusta parempi kantorahatulo edellisessä harsinnassa  (20 vuotta sitten) ei riitä korvaamaan kasvutappion kuluja koska silloin pitäisi ottaa laskelmaan mukaan myös alunperin (päätehakkuu/jk) tulleet  tuloerot.   Jk:n heikompi yksikköhinta, pienempi poistuma ja pystyyn jääneen puuston pääoma-arvo korkoineen nykyhetkeen laskettuna (verrattuna tasaikäisen vaihtoehdon uudistuskuluihin ).”

• Jovain Jovain

Tulonjaosta on aina kysymys. Voisi olla maajussille myönteisempi, lopputuloskin voisi olla parempi.

Perko

Nykyinen metsätalous on pitkälti halpatuotantoa. Omistaja saa  vuoteen ~150 €/ha, josta valtio vie jopa 34 %. Jäljelle jäävä tulo kuluu heti kalliisiin neuvonnan  korvauksiin, istutuksiin ja raivauksiin.    Vaihtamalla menettelyä  ja  veronuudistus  heille  homma korjaantuisi.

Kuusiuskova

Onneksi itse saan keskimäärin noin 500€/ha/vuosi,  ja en käytä maksullista neuvontaa, istutukset ja raivaukset teen itse, Metsävähennystäkin riittävästi vielä jäljellä, eli verokin on matalampi. Eli en aio todellakaan vaihtaa menettelyä, vaan jatkan vanhalla hyvin toimivalla systeemillä, eli Perkon sanoin tyhmällä tamppauslinjalla.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Mitä se kallis neuvonta Perko on? Tarkoitatko ehkä mhy:n jäsenmaksua? Sen saa takasin kun kilpailuttaa yhden leimikon.

Kuusiuskova

Ja mhy:n jäsenmaksu on niin pieni et se ei paljon maksa, itsekin käytän sitä. Ehkä jk:ssa on hyvin kalliit neuvojat, jonkunhan pitää varmaan leimata puita. Pitäisiköhän ruveta jk neuvojaksi??

A.Jalkanen A.Jalkanen

Onko sulla Kuusiuskova pätevyys siihen? 🙂

Kuusiuskova

Tuskin ainaskaan muodollisesti. Olen vaan tavallinen tamppaaja.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Mä olen haukkunut sitä niin kauan että olen varmaan jo lähes pätevä.

Kuusiuskova

Pitäis sit varmaan perustaa uusi yritys jk-neuvontaan, Visa ja konsta ovat ainakin tervetulleet mukaan , ovat vähintään yhtä päteviä kuin me.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Ahistais kyllä liikaa, kun pitäisi päästellä katteettomia lupauksia ja kuunnella asiakkaiden valituksia.

Esillä 10 vastausta, 4,491 - 4,500 (kaikkiaan 4,804)