Keskustelut Tekniikka Diesel vai bensa?

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 172)
  • Diesel vai bensa?

    Merkitty: 

    Biopolttoainetta jalostetaan puutuotteista. On tullut biodiel- ja etanolitehtaita. Mutta jääkö ja jos jää, niin millä aikataululla diesel-pienautojen valmistus kokonaan pois?

  • Tolopainen

    Kun otetaan huomioon pääomakulut, ei sähköautolla mitään vielä säästä. Jos dieselin polttainekulut on 60€ kuukaudessa vaikka ne saisi nollille ei kymmenien tuhansien hintaeroa saa maksettua. Jatkuva näprääminen roikkien parissa on hiukan rasittavaa, lataamiseen ei riitä normi 25A sulake eli perusmaksuja tulee sähköyhtiölle lisää rankasti ja sähkökeskuksen vaihto.

    mehtäukko

    No entäs häkäpönttö?

    Joku vuosi sitten Pohjanmaan puolella otsikoivat huippuhalvacta autoilusta..?

    Olikohan km- kustannus 6centtiä??

    Hiluxmetsuri

    Häkäpöntöistä en tiedä… kovin montaa kaupallista mallia en ole vielä autokauppiaalla nähnyt 🙂

    Tolopaisen yllätykseksi voin kertoa, että minun autoiluni lataukset ovat onnistuneet sähkölämmitteisessä 3x25A pääsulakkeellisessa talossa ilman liittymän kasvattamista taikka sulakkeiden palamista.

    Kotilatauspisteen kun sijoittaa sopivasti pysäköintipaikan kulmalle niin 10 sekuntia pidempään ei lataukseen kytkemisessä saa menemään. Paljon nopeammin se onnistuu kuin lämmityspistokkeen kanssa ährääminen.

    Vaikka toisaalta joidenkin mielestä sähköautolla ei tee mitään koska sillä ei voi vetää asuntovaunua yhdellä istumalla 1000km matkaa Helsingistä Nuorgamiin. 😂

    Tolopainen

    Kulla hybridin lataamiseen tietenkin on riittänyt, eihän siinä ole väliä vaikka akku ei olisi täyteen ladattu liikkeelle lähdettäessä. Täyssähköauto on hiukan eri asia, jos pitää lähteä talvella motarille.

    harrastelija harrastelija

    10 tunnin lataaminen 220 V jännitteellä ja vaikkapa 10 A:lla antaa 22 kWh. Akuissakin häviää jotain, kuinka pitkän matkan tuolla latauksella ”Hiluksmetsuri” ajaa?

    Tuo 10 A on yleinen taloussähkön sulake 25 A on jo voimavirtaa. Eikä noita virtamääriä voi koko ajan vetää maksimissaan, koska jännitevaihteluita on ja aamulla huomaa, että palelee eikä auto kuljemihinkään!

    Jätkä

    Onhan se selvää, että sähköautojen lataus kannattaa laittaa voimavirralla, sen yleensä sähköyhtiö tekee mielellään. Aika monessa huushollissa on esim. voimavirtaliesi, joten järjestelyt ovat ainakin omakotitalossa asuvalle simppeli juttu.

    Puuki

    Eikös ne uudemmat täyssähköautot kulje n. 300 – 450 km yhdellä latauksella. Opel Ampera esim. Kovilla pakkasilla sitten toimintasäde puolittuu.  Lämmin talli tai akuston esilämmitys voi olla pakollinen , jotta myös talviautoilu olisi kunnolla mahdollista.

    Hybridiautoista kuullut juttuja, että eivät välttämättä vähennä kulutusta yhtään verrattuna polttomoottoriautoihin, jos ajomatkat ei ole vain muutamia-/kymmeniä kilometrejä kerrallaan.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Minkäälaisia käytännön kokemuksia on sähköautojen/hybridien latauksesta palstalaisilla?

    Ihmettelen jos tavallinen 25A kolmivaiheliittymä ei hommaan riitä.

    Olisikohan muuten jo aika jättää käsitteet valovirta/voimavirta museoon. Lienee yksiselitteisempää puhua 1-vaihe ja 3-vaihe käytöistä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Kyllä varmasti 25A:n liittymäsulakekoko riittää. Koska yleensä tuo on päävirtasulakkeen koko ja esim. harrastelijan 10A:a on vain yhden jakelusulakkeen yhden vaiheen sulake joka antaa läpi maksimissaan noin 2500W:a. Tosin mieluummin nk. hitaana.

    Tolopainen

    Ei se riitä jos ostaa sähkölatauspisteen, jonka teho on esim. 3 kertaa 32A, kyseenalaista riittääkö edes 3 kertaa 16A. Sähköauton latausasema pitää kytkeä erikseen pääkeskuksesta ja saattaa vaatia yhteydenoton sähkölaitokseen ainakin sähköasentajaan. Sähkölämmitteisissä taloissa kytkeytyy lämmitys pois päältä jo kun laittaa 6kw kiukaan päälle ainakin meilläpäin kun on 25A pääsulake.

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 172)