Keskustelut Metsänomistus Edullinen metsätie

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 142)
  • Edullinen metsätie

    Suunnitelmissa jo ensikesän metsäasiat, onko minkalaisia kokemuksia ja arviota kustannuksista rakentaa metsätie omalle metsäsaralle ilman kemeraa, pituutta noin 1km, kangasmaalla.

    Miten leveä tulisi avata pohjasta, toiseen reunaa oja mistä myös saisi tienpohjaan maata.

    Mitä asioita tulisi huomioida että projekti onnistuisi kerrasta?

  • Lasse

    Ohje taitaa olla että vähintään 600m välein kohtaamis mahdollisuus, myös kääntymis paikat pitää olla tien pituuden mukaan joka on myös kohtaamispaikka.

    Jätkä

    arton tie on tehty varmasti järjen kanssa. ”joka suoran pätkälle levike”. kevikkeen olisi hyvä olla niin pitkä, että siihen mahtuisi isompikin yhdistelmä, mutta ainakin sellainen, että henkilöauto sopii siihen väistämään.

    En ymmärrä tietä, johon on ajettu 20 cm mursketta / sepeliä ja että siinä olisi piennar / luiska samalla tasolla. Sellaisessa tiessä vesi jää kantavaan kerrokseen ja omeytyy runkoon, eli tie ei tule kestämään.

    Kyllä tien runko pohjalla on pullukka ja tuntuvasti leveämpi kuin ajorata, sen päälle pitäisi ensin tahdä suodattava kerros, sitten kantava kerros ja lopuksi kulutuskerros, joka arton tiellä siis on ”ohut sora”, joka omalta osaltaan sitoo kantavan kerroksen. Kulutuskerros on se, jota käsitellään lanaamallahiekkaa / soraa laidasta laitaan, varmistaen, ettei tielle synny lammikoita.

    Tienpiennar on käytännössä aina alempana kuin ajorata – ja ojan pohja on vielä sitäkin alempana. Ei piennar tai luiska ole autojen parkkeerauspaikka.

    Visakallo Visakallo

    Jätkä kirjoitti täyttä asiaa. Kääntöpaikkoja suunnitellessa ja rakentaessa on muistettava, että nykyiset pölliautot tarvitsevat etenkin lastattuna enemmän tilaa kuin ennen. Ei voi ajatella, että auto tulisi aina tyhjänä hakemaan juuri minun kalikat laanilta, vaan kuormia joudutaan hyvin usein täydentämään. Kääntöpaikan kantavuuteen pitää myös kiinnittää riittävästi huomiota. Useimmiten kääntöpaikka on juuri se, mihin joudutaan ajattamaan lisää karkeaa mursketta, jotta homma saadaan jatkumaan ja puut lähtemään tehtaalle.

    Lasse

    Varmaankin aikalailla samat ohjeet kemerakelposen tientekoon tekijöille ja tarkastajille yli Suomen. Jonkuverran teistä tulee osakkaittensa näkösiä, esim. jotku kieltää ja jotku vaatii metsänsä kohdalle kääntöpaikan minkä varteen voi esim. puutavaraa varastoida. Pienien kohtaamispaikkojen tekoon ei yleensä maanomistajien lupaa kysytä.

    oksapuu

    Otsokin herännyt koomasta kun heitti laskulla…

    Johan siitä parivuotta menikin kun tuota tiehanketta viimeksi laskutettiin. Tukeakin oli näemmä myönnetty…

    Lasse

    Ei käy Otson työntekijöitä kateeksi. Erittäin aktiivisesti yritetään uusia töitä etsiä ja samanaikasesti yrityssaneerauksessa neuvotellaan paljonko pystytään vanhoja velkoja maksaan koneurakitsijoille ja tavarantoimittajille.

    Timppa

    Meillä tiet ovat ovat pääosin kivisessä maastossa, jolloin ojien tarve on vähäinen.  Joskus syntyy aikanaan palteita ajoradan viereen, jolloin vesi ei mene maastoon ja mäkisessä maastossa alkaa juosta tietä pitkin.  Nämä palteet kun poistaa ja vähän sorastaa, niin tie on kuin uusi.

    Jos sattuisi olemaan kovin pitkä umpiperäinen tie, niin kannattaisi välille sopivaan paikkaan harkita T-kääntöpaikkaa.

    husse

    Pitäisi vielä selventää tai ketjun aloittaja ei ole vielä ymmärtänyt mitä hakee?

    Haluaako edullisen metsätien vai hyvän metsätien? Kuten autokaupoillakin, jos haluaa halpaa ja hyvää, niin pitää kaksi autoa ostaa.

    Kevytrakenteisen metsätien saa edullisesti, se näyttää hyvältä muutaman vuoden. Nopeasti Suomen sää ja metsätien liikenne pistää tien huonoksi. Jo yhden syksyn hirvenmehtuut voi pilata tien. Näitä saa toki puomittaa, koska ei ole valtion tukirahoilla tehty.

    Murskeesta säästämällä saa tehtyä edullisemman. Kemera-hankkeena jos tiekunta hakee halvinta tekijää, niin kilpailutuksissa tiehankkeen voittaja tinkii juuri murskeesta. Eihän sitä nyt omasta katteesta tingitä. Laitetaan mursketta vain ihan vähän, juuri sen verran alarajalle, että Kemera-ehdot täyttyvät. Normaalisti murskeesta ei tingitä, vaan laitetaan kunnolla.

    Metsähallitus näkyy tekevän pohjoisessa omille teilleen siten, että laittavat helvetinmoisen määrän mursketta, niin tie kestää 40-vuotta. Maksaa kertalaakista enemmän, mutta ei tarvitse parsia ja tiet saa olla.

    Kemera-tukeen tiealue tulee olla 14m. Jos tieoikeus on kapeampi, ei Kemera-ehdot hyväksy. Tulee työlästä lisäselvittelyä, kun uutta tieoikeutta ja tietoimistusta pitää hakea. Ihan tyypillinen väännön aihe, että joku osakas pelkää liian leveää tietä.

    Kemera-hankkeet ovat hyviä, vaikkakin tuskastuttavan tarkkoja ja byrokraattisia. Mutta Kemera-hankkeella saa viranomaisvalvonnan, jämptisti kaikki kuntoon ja tulevaisuudessa turvan, jos tarvitsee kättä pidempää riitatilanteissa, niin Kemera-hankkeena tehdyn tien osalta ei jää aukkoja.

    Sopimustiet osakkeiden kesken ovat sellaisia, etten itse lähtisi

     

    Ola_Pallonivel

    Lienee aloittaja jo tiensä tehnyt.

    Jätkä

    Me on tehty MH:n leimikoille kahdenlaisia teitä: Sellaisia, jotka pökätään aina yhden leimikon verran umpimetsään ja sen pätkän varrelle ajetaan koko leimikko, siinä on sitten aina hyvä kääntöpaikka lopuksi. Tietä aletaan käyttää heti kun hakkuu sillä leimikolla alkaa ja sitä hakataan, kunnes se on valmis, sitten tulee viljelyporukat.

    Seuraavan vuonna taas jatketaan edellistä tietä jne. Vuotuinen pätkä saattaa olla kilometrin, tai parikin. Tie tehdään paikallisten urakoitsijoiden kalustolla ja siihen ajetaan pintakerros lähellä olevista sorapaikoista. Tie on edullinen.

    Jos ja kun maasto on vaativampi, esim louhikkoinen ja epätasainen sekä pehmeikköinen, sen tekijäksi tulee organisaation sisältä osasto, joka tekee nimenomaa metsäAUTOTEITÄ. Tie tehdään hyvä, se tulee läpiajettava ja siinä on soiden kohdalla aina laveri, havutus, isot ojat, suodatinkangas ja mursketta paksulti. Ojat on kummallakin puolen, tiehen ei jätetä kiviä eikä kantoja, on merkityt kohtauspaikat , liittymät ja kääntöpaikat. Tie voi toimia osittain kylätienä, jos joudutaan menemään yksityismaiden läpi.

    MH pitää sellaiset tiet ajokuntoisina läpi vuosien. Laatu vastaa varmasti Kemera-ehtoja.

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 142)