Keskustelut Metsänomistus Edullinen metsätie

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 142)
  • Edullinen metsätie

    Suunnitelmissa jo ensikesän metsäasiat, onko minkalaisia kokemuksia ja arviota kustannuksista rakentaa metsätie omalle metsäsaralle ilman kemeraa, pituutta noin 1km, kangasmaalla.

    Miten leveä tulisi avata pohjasta, toiseen reunaa oja mistä myös saisi tienpohjaan maata.

    Mitä asioita tulisi huomioida että projekti onnistuisi kerrasta?

  • A.Jalkanen

    Meillä päin on tienteko aina onnistunut kerrasta niin, että on otettu palstalle kylän kokenein tientekijä-koneyrittäjä, ja on kävelty ja suunniteltu hanke maastossa. Tällainen tekijä osaa antaa myös melko tarkan kustannusarvion paikan päällä.

    reservuaari-indeksi

    Googlettamalla saat tuoreempaa tietoa, nämä kokemukset jo monen vuoden takaa. Hinnat suuntaa-antavia, riippuu aika paljon läänistäkin. Sen koko projektin kannattavuuden lienet jo miettinyt valmiiksi.

    Laita vaan ojat varmuuden vuoksi molemmille puolille. Otsikkoon, tee 8m leveä aukko itse. Hoida luvat itse, jos se tiesi liittyy yleiseen tiehen. Jos liittyy omaan, niin ei kai tartte. Kilpailuta kaivurit, max 5€/m saa riittää rungon tekemiseen. Hanki (kilpailutuksen jälkeen) itse rumpuputket (á <100€) ym., jos tarpeen. Tuossa se 1km pätkä edullisimmillaan on eli 5000€ + omat työt joita ei tällä kertaa laskutettu.

    Tuolla rungolla ajat varovasti h-autolla kesät talvet ja hyvällä säkällä talvella isommallakin autolla. Murskeilla, kankailla ym. kerroksilla hinta helposti x 2 tai x 3. Riippuu sitten jo siitä että onko mursketta saatavana 20 vai 120 km päässä. Niitä ehtii sitten myöhemminkin investoimaan, jos tulee sellainen fiilis.

    Raimo

    Edit: Alla oleva löytyi (ainakin) , jossa aiheesta.

    http://www.metsalehti.fi/keskustelut/aihe/metsatien-hinta/

    Timppa

    Tietysti riippuu siitä kuinka iso tuo palsta on.  Jos on vähän isompi, niin sitten rekoilla ajettava, mikä vaatii kunnon murskeen ja ainakin pehmeille alueille kuitukankaan.  8 metrin tuntuu pieneltä.  Jätä kohtaamispaikoja ja kunnon käntölenkki päähän.  Voisi harkita myös yhtä T-kääntöpaikkaa puoleen väliin.

    Annelin kanssa samoilla linjoilla, että hyvä konekuski on edullisin.  Kilpailuttaako vai ei, niin riippuu  kuskitilanteesta.

    Kalle Kehveli

    Jos maat eivät ole kesähakkuu kelpoisia, ei tiehenkään kannata panostaa penkkatietä enempää. Tiehen panostus kannattaa miettiä tarkkaan, mahdollisimman vähän.

     

    Per Ä Reikäs

    Ellei ole ihan suota niin penger tie noin kangas maalla vuoroon oja olla vain tois puolella,turhia rumpujakaan si tartte nin.

    Metsäkupsa

    Kymmenen metrin tielinja, etenkin jos joutuu hiukankaan leikkaamaan. Tiedustele paikkalisia kaivuriurakoitsijoita, esim. paikkallisilta metsäfirmojen pomoilta tai Mhy:n. Itse olen teettänyt tuntityönä, urakassa usein yrittäjä laittaa pelivaraa yllätysten varalta. Jos kangasmaasi on kovin kivistä, silloin urakka hommana. Kaivurityö ei suhteessa kallista, mutta murskeisiin kyllä rahaa saa uppoamaan.

    Jos tielinjalla hyvä  metsä, puilla  tulee hyvinkin kaivurin kulut kuitattua. Kaivureissa eroa, toinen tekee muutamassa päivässä rungon, toinen tupsaa viikkotolkulla ja sutta saattaa tulla. Monen moista kokeiltu, joten kokemuksesta voin sanoa. Minkä isompi kone, sen parempi. 60-70 €/ h plus alvi. Maansiirtokärri hyvä olla urakoitsijalla, jolloin maa-massojen siirto luotevaa. Teetä ensin runko painumaa ja lanuuta kun on painut runko kesän mittaan. Kuivalla kelillä ja pakkasella jo kulkukelpoinen. Varojen /budjetin rajoissa sitten pintamateriaalia pintaan, tarvittaessa puunostajaa sponsoriksi mukaan.

    Metsuri motokuski

    Tuo Annelin malli on ilman muuta hyvä. Noissa tie tekijöissä on niin monenlaista porukkaa ja jälki myös sen mukaista. Teetin eräälle isännälle kunnon metsäautotietä jossa käytettiin suodatinkankaita ja jonkin verran siirrettiin maata penkasta. Sille tielle tuli hintaa 6000 euroa + kankaat. Matkaa oli 600m .

    Metsänmies

    Annelin neuvo on oikea, sillä pärjää. Tiealueelle leveyttä vähintään Metsäkupsan manitsema kymmenen metriä. Jos ojat molemmille puolille, mieluummin enemmän. Kemeran avulla tehty tie ei tule yhtään halvemmaksi, ja saa mieleisensä tien.

     

     

     

    metsänkasvattaja

    kilpailuttaminen  on hyvä  mutta en  usko  että urakoitsijat  rupeavat  metritaksalla   tekemään  muissakuin  hyvillä   maapohjilla  tuntitaksaa   varmasti  käyttävät  siinäkin on  huomioitava  konemiehen kalusto  sekä työnopeus  aika  suurelta tuo  10  m  leveys tuntuu  pelkkään  metsäautotiehen ehkä  8   m  riittäisi  kemeran  saanti  nykyisin  teihin on vaikeaa  pitää  olla  useampi  tilallinen ja muutenkin sillä  ovat  tiukat  vaatimukset

    Visakallo

    8 metriä riittää siinä tapauksessa, ettei varsinaisia ojia tarvita. Jos  on niin märkä paikka, että kuivatusojat on oltava molemmin puolin, niin 12-13 metrin linja pitää olla. Voihan tien toki aina tehdä kapeampaankin rakoon, mutta puiden juuret katkeavat ja tuulenkaatoja riittää. Moottorisaha on oltava aina mukana, jos aikoo päästä tietä pitkin perille!

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 142)