Keskustelut Metsänomistus Edullinen metsätie

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 119)
  • Edullinen metsätie

    Suunnitelmissa jo ensikesän metsäasiat, onko minkalaisia kokemuksia ja arviota kustannuksista rakentaa metsätie omalle metsäsaralle ilman kemeraa, pituutta noin 1km, kangasmaalla.

    Miten leveä tulisi avata pohjasta, toiseen reunaa oja mistä myös saisi tienpohjaan maata.

    Mitä asioita tulisi huomioida että projekti onnistuisi kerrasta?

  • ollikolli

    Minka takia monet suosivat tien rakentamista ilman kemeraa? Toki avaimet kateen tarjouset usein hinnoiteltu aika korkealle, tuki valuu suunnitelukuluihin mutta oletteko hakeneet tukea itse ja rakennuttaneet tien sen tutun kaivurimiehen avulla? Mietinnassa tilan tieverkon perusparannus jossa myos jonkin verran uutta tieta. Vaihtoehtoina kemeralla tai ilman. Mita raati suosittelee ja erityisesti miksi kannattaisi jattaa tuet hakematta?

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Juppen suunnittelema 1 km tie vaatii kemerassa n.55 ha hyötyaluetta. Tässä tapauksessakin omasta tiestä tulisi todennäköisesti yhteistiekolhoosi. Kulut karkaisivat ja edullisuus voidaan unohtaa. Asia on toinen, jos muiden maiden kautta tietä olisi tehtävä, silloin hyvä tietoimituksella aloittaa, samoin yksiköintijyvitys kustannusten jaosta.

    T-P

    Kemeratukeahan ei taida saada oman tien tekoon, vaan pitäisi olla useamman tilan yhteishanke? Jos palstan reunaan asti tulee kunnollinen metsätie niin siitä sitten omalla rahalla eteenpäin tarpeen mukaan.

    Jokainen tieprojekti on kuitenkin erilainen ja jokainen toteuttakoon tyylillään

     

    nuori isäntä

    Muutamassa tieinfossa on toisteltu, että mikäli tien haluaa pilata sen tekee parhaiten ”luonnon” soralla.

    Sen verran on myös kokemusta, että yhtä kimppatietä naapurimetsänomistaja korjasi soralla. Siitä oli kyllä enemmän haittaa kuin hyötyä.

    Juppe

    Auni kirjoitti aiemmin omasta projektista, kohteeni on myös kangasmaata ja märkiä kohtia ei ole, isoja kiviäkään ei ainakaan ole näkyvillä, kysynkin vielä, eikö ojasta saatava maa-aines ole riitävä/kestävä?

    Jos nevoihin rakennetut penkkatietkin kestävät raskaan kaluston talviolosuhteissa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jos on isompi porukka tien teossa, tien vaikutusalueelle on tulossa leimikoita joiden korjuuta tie helpottaa, eikä ole kiirettä, kemerahankekin voi olla järkevä. Päätöksen teko vaatii kokoustamista ja suunnittelu vie aikaa mutta yksittäiset jäärät eivät pysty upottamaan koko hanketta. Kemeratiellä on hoitovelvoite jota myös valvotaan. Suunnittelun mukana tulevat lasketuiksi tieyksiköt. Kemeraton tie on nopea ja joustava ratkaisu jos maanomistajia on vain yksi tai muutamia yksimielisiä.

    Jean S

    Jos saran leveys on reilu 100 metriä, niin mulla ei mielikuvitus oikein riitä siihen, että miten oman tien tekemisestä saa kannattavaa. Lähtökohtahan pitäisi kai olla se, että puun kasvu tien vaikutusalueella riittää maksamaan tien rakentamis- ja ylläpitokulut jollain aikavälillä. Omat sarat ovat siinä 300-350 m leveitä mihin olen nyt teettänyt teitä viime vuosina ja nekään eivät välttämättä koskaan maksa itseään takaisin. Jos tietä haluaa välttämättä tehdä, niin saran puoltaväliä pitemmälle ei ainakaan kannata tuollaisessa tapauksessa tehdä.

    metsänkasvattaja

    nykyisin  metsästys  on  mennyt niin  mukavuudenhaluiseksi  että  pitää  päästä  autolla  metsätietä  pitkin passiin  jossa  sitten gps  seurataan koiran  ajoa  joten  heillekin   siitä  on  kyseenalaista  hyötyä

    suorittava porras suorittava porras

    Kyseenalaista tai ei ,mutta hirvitihentymät syntyvät helposti tiettömien alueiden hoitamattomiin taimikoihin.

    Puuki

    Maa-aines tien varresta on usein riittävän hyvää ainakin kesäkulkukelpoiseen tiehen. Jossain voi olla esim. moreenimaassa soraa tai  hietakin toimii pohjamaana.  Savikolle pitää yleensä ajaa ainakin  ohut murskekerros pintaan.

    Sama tuli mieleen kuin edellä jo kerrottiinkin, että n. 100 m leveälle saralle ei kannata tien tekoon satsata yhtään liikaa panoksia ellei kyse ole  harrastuksesta tai mökki- tms. tiestä. Harrastuksillehan ei kannata aina laskea kustannuksia.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 119)