Keskustelut Metsänomistus EU:n metsäpolitiikkaa

• Tämä aihe sisältää 2,298 vastausta, 89 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten leku toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,441 - 1,450 (kaikkiaan 2,298)
  • EU:n metsäpolitiikkaa

Hamuaako EU jo kohtuuttoman paljon päätösvaltaa sen suhteen, miten Suomen metsiä käytännön tasolla hoidetaan, metsäneuvos Heikki Granholm?

http://areena.yle.fi/audio/1-50799758

EU:sta on tulossa paljon lainsäädäntöä joka koskee metsiä: LULUCF-asetuksen tarkennus, biodiversiteettistrategia (mm. suojelupinta-alan tavoite 30 %), kestävän rahoituksen kriteerit ja ilmastopaketti. Haastattelussa taustaa.

• Nuakka
    A.Jalkanen A.Jalkanen

Ei näy, maksumuurin taakse jäi MT:n artikkeli… jotain ennallistamislainsäädäntöä. Liittyisiko ekologisiin kompensaatioihin?

Nuakka

Minulla aukeaa ihan ilmaiseksi:

”Euroopan komissio aikoo jatkaa maa- ja metsätalouden kurittamista tiukoilla ennallistamisvaatimuksilla. MTK:n mukaan Suomesta ollaan tekemässä pohjoista luontoreservaattia.

”Julkisuuteen vuotaneet tiedot ovat hurjia. Liioittelematta voi ennakoida, että komission valmistelemalla ennallistamislainsäädännöllä olisi erittäin merkittäviä vaikutuksia maa- ja metsätaloudelle”, toteaa MTK:n metsäjohtaja<b> Marko Mäki-Hakola</b>

<b>Komissio esittää</b> ympäristön tilaa koskevia säädöksiä liukuhihnalta. Mäki-Hakolan mukaan sopii kysyä, onko uusiutuvien luonnonvarojen käytölle enää sijaa ihmiskunnan vaikeimpien haasteiden ratkaisijana.

”Biodiversiteettistrategian mukaan vähintään 30 prosenttia EU:n maa-alueista tulee suojella. Kestävän rahoituksen taksonomiassa esillä on ollut ehdotus, että talouskäytön ulkopuolelle tulisi jättää 20 prosenttia metsästä, eikä aiemmin tehtyä suojelua huomioitaisi”, Mäki-Hakola luettelee.

Uusiutuvan energian osalta kaavaillaan, että tietyiltä alueilta energiapuuta ei saisi korjata ” ”

<b>Uusimpana osana </b>vyörytystä komissio on valmistelemassa asetusta, joka sisältäisi laillisesti sitovat tavoitteet ennallistamiselle. Päätavoite on, että vuoteen 2050 mennessä kaikki ennallistamista tarvitsevat alueet ovat ennallistamistoimien piirissä.

Julkisuuteen vuotaneiden tietojen perusteella ennallistamisen vaatimukset kohdistuisivat erittäin kattavasti metsiin ja maatalousalueisiin.”

Nuakka
    Teufelin Zumi

Mtk on maanviljelijöiden ammattiliitto, metsäasioista täysin pihalla. Kuten mielipiteet ostokartelleista ovat osoittaneet. Ainoat ulostulot ovat olleet maataloustuen nostoa, eli metsän verotusta lisää.

Nuakka

Parempi luottaa siihen paremmin metsänomistajien etua valvovaan järjestöön joka on?????

Visakallo Visakallo

Miksi et Teukka alkaisi maanviljelijäksi, kun heillä on kaikki asiat paremmin.

Nuakka

Teukasta tulee mieleen Lasse Lehtinen, jos hänellä on nuha tai auto ei lähde käyntiin, syy on yksin Kekkosen.

Visakallo Visakallo

Miten Teukka selittää sen, että siirryin 33 vuotta sitten puhtaasti metsätalouteen luopumalla kokonaan maataloudesta. Valintani oli täysin vapaaehtoinen. Olen myös ollut koko ajan valintaani tyytyväinen. Ajattelenko asiat väärin?

Scientist Scientist

Huvittava ja täyttä tietämättömyyttä pohjoismaisesta jokamiehenoikeudesta osoittaa ehdotuksen maininta, ”metsänomistajan tulee estää henkilöiltä keruutuotteiden keruu ilman lupaa”. Pitäisikö siis minun vahtia sitä, ettei joku poimisi mustikoita metsästäni  satojen kilometrien päässä?

Toivottavasti komission innokkaiden virkamiesten aikeet pystytään vielä torppaamaan tai saamaan järkevämmiksi. Asiat pitäisi käsitellä jäsenvaltioiden kesken, Eurooppaneuvostossa. Nyt komissiolla liikaa valtaa.

Muutenkin minulla ei ole kovin korkeaa käsitystä EU virkamiesten asiaosaamisesta. Kokemukseni perustuu mm. siihen, kun olin vuoden EU:n rahoittamassa projektissa Turkissa. Muutama miljoona meni siinäkin hankkeessa kankkulan kaivoon.

Esillä 10 vastausta, 1,441 - 1,450 (kaikkiaan 2,298)