Keskustelut Metsänhoito Hakkuuteknikkalla kovia tuloksia

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 153)
  • Hakkuuteknikkalla kovia tuloksia

    Ihan mielenkiintoisia videoita tullut sarja teemalla pitkää kuitua palstalle. 15 kuutiota kun on tuotos päivässä niin pitää olla oikeat liikkeet. https://youtu.be/-ihZtAI7kUc

  • Rane2

    Eikös Jätkä itse ajanut maataloustraktorilla harvennukselta 4 kuormaa tunnissa.?

    Puuki

    Rane2 ei nyt ymmärtänyt pointtia. Silakkapuntarimiehet jyryyttää aina ykkösvaihteella mutkasilla ajouran tekeleillään mutta Jätkä ajelee millintarkasti tehtyjä ajouria kutosvaihteella ja nakkelee myös kalikat kyytiin  käsipelissä, jos kuormain alkaa vaikuttaa liian hitaalta tuottotavotteisiin nähden.

    Rane2

    OK.

    Jätkä

    Silakkapuntarimiehet ovat omassa sarjassaan, eikä niistä sen enempää.

    Tuossa katselin hirvimetsällä kun tuttu konekuski ajoi avohakkuualueelta moton jälkiä. kone liikkui koko ajan eteenpäin suunnilleen ryömintänopeudella ja kuski mätti puuta kyytiin. hän myös kätevästi lajitteli sivulajipöllejä heittämällä yksittäisiä pöllejä jopa noin viiden metrin päähän toisten samaa lajia olevien rinnalle.

    Näyttää todella hienolta, kun kaikki liikket ovat niin pehmeitä ja harkitun oloisia, koska turhia liikkeitä ei näytä tulevan.

    Aukolla ei näyttänyt olevan tarvetta kurotella kaukaa yhtään mitään. Yleensä ottaen kourasuyksiköt jäivät yllättävän pieneksi, eli hän ei paljoakaan kokoillut taakkaa, vaan otti lähes aina kertanappauksella taakan kouraan.

    Jätkällä ei ole kuormainta, eikä tule, Jätkä kasaa pöllit suoraan peräkärryyn  moottorisahan tankillisen verran kerrallaan ja aloittaa uuden tankillisen, kun edellinen kuorma on muuttunut klapeiksi.

    Mottimasa Mottimasa

    Siksihän juuri jätkä sen kuormaimen hintaa on jatkettava pitkälle ajalle ja pieniä summia että riittää rahaa myös sen kunnossapitoon  ja muuhunkin elämiseen, tietysti voi maksaa vaikka alkuun 3 vuoden hankinnoista kuormaimen pois ja sen jälkeen keskittyä muuhun, mutta lopputulos sama. Nyt on tuossa 30 vuotta vanha monen isännän yhteinen patu jolla on ajettu joka vuosi vähintään 150 kiintoa. Tietysti siihen on vaihdettu hydrauliletkuja kouraan useampia kertoja, uusi koura, puomi on kerran katkennut pystötornista kääntäjän kohdalta ja uusi venttiilipöytä.Olisiko heittämällä 3000€ remonttia 30 vuoden ajalle. Sillä on saatu kuormain pysymään kohtuu hyväkuntoisena ja ikääkin jo on, polttoainetta tietysti menee aina n.200l vuodessa vähintään. Siksipä juuri ei kannata kovin kalliita omia koneita ostella jos hakkuutyön voi vaihtoehtoisesti tehdä ennenkaikkea itselleen kevyemmin ja ajattaa vieraalla, kuin tehdä itse reilusti enemmän töitä ja ajaa omalla kalustolla. ei kannata mitenkään ostaa kallista ja hyvää kuormainta vain omaan käyttöön, siinä urakoitsia ajaa samantien ohi.

    Jätkä

    On hieman eri asia, jos kalusto on jo valmiina Esim traktori, joka ei paljoa huonone metsässä rypemisessä, Uudehkoa – kallista maataloustraktoria en veisi metsään ränsistymään, siellä ei esim vyörenkaat ole oikeassa roolissaan.

    Se vaan on sillälailla, että jos puomilla yltää ottanaan vain kolmen metrin päästä, teettää se aikalailla enemmän raskasta siirtelyä ja kasausta kuin hakkuu palstalle.

    Kun joskus on nähty korkean ohjaamon katolla 4,5 metrin puomi, niin sillä juuri on yltänyt maahan asti parin metrin päässä traktorin renkaasta.

    Noissa puuhissa usein traktorin öljypumpun tuotos ja kestävyys joutuu koetukselle, Kouraa ja kourankääntäjää uusitaan, tornin kääntö jne ovat kovilla, Letkuja menee, puomitkin saattavat ratketa. Kyllä se homma oli lähinnä harrastelua.

    Jos hankintamiehellä on mahdollisuus joka vuosi hakata tuo 125 kuutiota, niin hänellä menee sen kanssa ensiharvennuksella kuukauden työpäivät. Jos määrä on isompi, niin aikaa tietenkin samassa suhteessa. Oletan hakkuutyön olevan lähinnä näpertelyä, kuten myös ajotouhun.

    Opeteltuaan pitkänä palstalle -tekniikan, hankintahakkaaja suoriutuu puolta lyhyemmässä ajassa.

    Mottimasa Mottimasa

    Tuossa on 5.5-6m puomi, kärryn aisalla kun on niin maksimissaan 4m päästä yltää, tienvarressa ison ojan päälle ei yllä purkamaan. Ja on on se nopeampaa hakata pitkää ja tuollalailla harakanpesäksi niinkuin videolla tehdään, mutta keruu ei isäntälinjan koneilla onnistu ja vaikka ulottuvuuttakin olisi, olisi se käsittämättömän hidasta kuormata kyytiin. Kasaaminenhan se ylivoimaisesti kovin homma on kolmosen teossa. Hyvissä olosuhteissa ja melko vanhoillakin vehkeillä ajaa 125 läjän neljässä päivässä, tarkoittaen kutakuinkin 12 tunnin päiviä, aivan tuntiin ei tahdo kuormaa hakea. Nyt on ajettu peltokäyttöön hankituilla traktoreilla joissa ns millisarjan peltorenkaat, yli 20 vuotta on ajettu pehmeillä tubeles renkailla, vielä ei ole rikki mennyt, kannon yli kestää ajaa kunhan se ei ole teräväksi sahattu.

    Jätkä

    Jos ja kun harvennushakkuussa on poistettavat puut oikean kokoisia, niin ne hoidetussa puustossa ovat lähelle 100 litran runkoja. Eli ”mottiin” tarvitaan 10 -11 runkoa.jos ja kun lähdetään siitä, että kertymää on n. 60 ”mottia” / ha.

    Jos on hakattu ajouran varteen n. kolmosta, niin: -Ajouran varressa on keskimäärin kuutio 5,5 ajouran metriä kohti. Kuution kasoja tarvitsee nostaa kaksi kertaa, eli niiden oikealla sijoittelulla voidaan kertapysähdyksellä ottaa kaksi kasaa. Kasojen sijoittelulla on suuri merkitys, kun silakkapuntarilla kuormataan.

    Maataloustraktorin kärryyn ei juurikaan kannata latjata kovin korkeaa kuormaa, ei karikoiden yli menevästi kukuttaa, koska niitä alkaa tippua sieltä. Niinpä tuota kuitupuuta ei saa normaalikärryyn kuin jotain 4 – 5 ”mottia”.

    Siis viisi – kuusi pysähdystä  ja kuorma on täynnä.

    Varastolla pino kannattaisi kyllä tehdä ojan päälle – niinhän sen tekevät muutkin, ellei pinoa voi tehdä takapuolelta.

    Ajouraverkosto kannattaisi tehdä niin, ettei koko kilometrin lenkkiä tarvitse kiertää joka kuormaa varten, vaan on keruu-urat ja kokoojaura. = jälki paljon parempi ja ajo helpompi ja nopeampi.

    Mottimasa Mottimasa

    Sivusuunnassa ei kannata pöllejä siirrellä, siinä tekee turhaa työtä muutenkin kovan työn lisäksi. On vedettävä suoraan uranvarteen, yleensä n.7 kasaa saa ottaa kuormaan, tulee jo traktorinkorkuinen kuorma. Miksi laittaa ojan päälle jos on ojatonkin kohta mihin on helpompi kuormata? Ei sillä vain kanavanpohjalle yltä tekemään pinoa. Omat urat ovat yleensä n.200m pitkiä kokoojauralta, niistä tulee 4-5 kuormaa pöllejä.

    Jätkä

    Itse otit ojan puheeksi.

     

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 153)