Keskustelut Puukauppa Huippuasiakas

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 76)
  • Huippuasiakas

    Hei

    Muussa yritystoiminnassa (ei metsäala) toimiessa olen tottunut siihen ajatusmalliin, että asiakas tai yhteistyökumppani joka tuo liikevaihtoa ja varsinkin sellaista liikevaihtoa josta jää myös katetta firmalle on kuningas ja häntä pyritään palvelemaan mahdollisiman hyvin.  Täällä metsäalalla jostakin syystä tuntuu olevan yleisenä ajatusmallina, että puunostajaa eli metsätalousyrittäjän tärkeintä yhteistyökumppania pidetään jotenkin kilpailijana tai vihollisena vaikka ainakin minun metsätaloudessani liki 100 % liikevaihdosta tulee puunostajilta.  Minusta metsänomistajan kannattaa pyrkiä yhteistyöhön ja pitkäaikaiseen kumppanuuteen sellaisen puunostoyhtiön kanssa, jonka puunostotarpeet natsaavat omien metsien myyntimahdollisuuksiin.

    Asiakkaiden jako eri luokkiin on normaalia yritystoimintaa monella alalla.  Esim itse käytän karkeaa kolmen luokan jakoa:  1. Huippuasiakkaat (palvellaan aina mahdollisimman hyvin, joskun jopa omasta katteesta tinkien).  2. Normaalit asiakkaat (suurin masssa, tuovat leivän pöytään, palvellaan hyvin, mutta ei liikaa). 3. Ei halutut asiakkaat (vältellään tarjouksen tekoa, jos pakko tarjota niin laitetaan hintaan reilu lisä, jotta vituttaisi vähemmän jos tarjouksen joutuu lunastamaa).

    Tämä taustaksi ajatusmallistani, mutta sitten se varsinainen kysymys.  Tällä palstalla on varmasti paljon myös puunototehtävissä toimivia, joten toivoisin heidänkin vastaavan:

    Mitä seikkoja puunostajat arvostavat asiakkaassa? Millainen on se huippuasiakas, jonka puut ostetaan isommankin myrskyn jälkeen tai heikommassakin markkinatilanteessa, josta pidetään kiinni vaikka kilpailija olisi käynyt houkuttelemassa, jolle soitetaan kun puun hinta on putoamassa ja vielä ehtii tehdä yhden kaupan vanhalla hinnalla, jonka ei tarvitse valitella hankintapuun heikkoa menekkiä, jonka harvennusta hakkaamaan laitetaan se paras konekuski yms. yms.

     

  • Apli

    Niin, en ole enkä halua olla minkään yhtiön huippuasiakas, johtuen siitä että kilpailutan Aina kaikki puukaupat ja paras voittaa, toki minulla on sopimussuhde 2 isoon yhtiöön mutta monesti kauppoja menee myös heidän kilpailijoille, euro on paras konsultti. Mutta jokainen taaplaa tavallaan!

    Jätkä

    Kun olin ”Oikeissa töissä”, niin työnantajanani toimi Metsähallitus, joka möi joka vuosi taloussuunnitelmansa mukaan. Leimikot olivat suuria, aina sellaisia, että savottaa kesti koneketjuillekin läpi vuoden.

    Jokaisella leimikolla oli useita puunostajia, jopa niin, että mäntytukkeja vietiin eri ostajille, samoin kuusitukkeja, sahakuitua, kuitua ja niin edelleen.

    Myöhemmin olin metsäoppilaitoksella, jonka vuosimyynnit opetusmetsästä vaihtelivat 5000 – 8000 kiinnon haitarilla. Siellä oli tapana myydä yhdelle ostajalle koko vuoden hakkuut. Tapahtuneista kaupoista näki, että vaikka kauppa oli iso, ei hinnat olleet luisuneet ainakaan kovin paljoa ylöspäin. Kyse oli aina hankintakaupoista.

    Jos leimikon puutavaralajit olisi jaettu eriin, olisi monen lajin kohdalla takuuvarmasti hinta noussut.

    Ihmettelen muuten suuresti tuota palstamme kummajaista, joka myyskentelee pikkukauppoja 3 – 4 kpl vuodessa ja kaikki aina samalle ostajalle. Jos on pakko myydä aina samalle, niin luulisi isommasta erästä , joka ei kuitenkaan vuosittain ole tuhansia kiintoja, saavan muutaman euron enemmän kuutiolta, varsinkin jos saisi sahakuituakin nimikkeisiin ympättyä.

    metsä-masa metsä-masa

    Erikoispuiden ostajia ei aina ole siinä vieressä, mistä saisi erälle asiallisen hinnan. Isoilla ostajilla tiedän olevan ns. boonusjärjestelmiä, jotka palkitsee vuositasolla myydyt puuerät, lisätilit puutavara lajeittain on huomattavia.

    Erikoispuutavaralaji valikoimaa ko. ostajilla on yleensä vähemmän kuin  esim. sahureilla. Näistä se metsänmyyjä valitsee sen omiin arvoihinsa ja tarpeisiinsa sopivan ostajan, onneksi on vaihtoehtoja !

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Itse olen alkaneena vuotena 3000 mottia myynyt,kahdella kaupalla.Ostaja sama kuin ennenkin,Kahdelta pyysin ja sain tarjouksen,mutta vakiintunut asiakassuhde antaa itselleni parhaan tuloksen.Koneet ovat jo viikkoja harventaneet loistokeleissä ja firmasta soittivat,kyselivät asiakas tyytyväisyyttä,nyt oli pakko antaa 10 arvosanaksi.Hinnan lisäksi tuli  muuta lisuketta,jota aika harva taitaa saada,kun katselee metsäteitä ym.laaneja,jotka huutavat kaivinkoneita ja sora-autoja kunnostukseen.Yhdistyksen 300 jäsenmaksun juuri maksoin ja ajattelin joskus tulevaisuudessa senkin rahan murskekuormaan sijoittaa,niin tulee jotain näkyvääkin.

    metsä-masa metsä-masa

    Onnittelut ! Juuri näin se menee silloin on molemmin puolin reilu meininki, ja uskon, ettei pienet hankintaerätkään jää käsiin.

    Välikäsien kautta toimiminen onkin paremmin niille, jotka ei tiedä miten toimia metsäasioissa. ( ostajan henkilökohtainen huomio jää samatta )

    jees h-valta

    Hienoa metsäkupsa, noinhan sitä on tässä tullut mieleen myös tuon mhy-maksun suhteen. Hienoa kaupantekoa jota itse harrastan pienemmissä kertaerissä (tosin viime kauppa lähes 1000 mottia kyllä) johtuen että metsäni ovat kuvioiltaan pienialaisia ja ikäluokkajakauma on kyllä äärettömän monipuolinen. Ja kun on lähes puoliksi kahdella paikkakunnalla vielä, vaikkakin Satakunnassa kyllä mutta eri koneketjuilla. Ja kun siinä vielä sekä kesä-että talvikuvioita takaa se paljon kauppoja ja pitkillä toteutuma-ajoilla päätepisteeseen. Nytkin vielä 2015-marraskuun kauppoja toteutellaan talvikohteistaan. Kun ne on tehty tarjoan kovan maan harvennuksia seuraavaksi.

    jees h-valta

    Niin ja tuossa taisikin herra-epäilevä jätkäkin saada jo samalla vastauksen. Jos minusta nimittäin oli kyse kuten arvelen. Hintaan ei juuri isoja tee oli erä iso tahi pieni. Vuosittainen kaupanteko noteerataan kyllä hyvin ja tuleehan sieltä sitten kaikkea perästäkin vielä. Viimekuussa viimeksi edellisen vuoden osalta.

    Jätkä

    Kun halvalla myy pikkunökkösiä, niin jää ehkä tajuamatta sellainen ”pikku juttu”, että joku maksaa aina koneiden siirrosta jotain. Summa ei välttämättä KIRJAIMELLISESTI näy missään. Siis sitä ei puun myyjä näe – ei myöskään kaupan loppusummassa, koska sitä ei siinä summassa ole.

    Sanotaan, että tyhmyydestä sakotetaan ja se pitää näköjään paikkansa.

    jees h-valta

    Koneen siirtely on paljon tuottavampaa kuin makuuttaa sitä tukikohdan lanssilla. Varsinkin kun sen siirtelyn tuloksena joka vuosi ilmestyy tienvarteen pöllikasoja joista myös koneurakoija siivunsa saa. Mitään mahdollisuuksia järkevään isojen alojen niputukseen ei ole. Kuten mainitsin senverran monipuoliseen kuviorakenteeseen olen päässyt. Nyt sentään viime kauppaan saatiin hehtaareissa noin 3,5ha:n kuviot peräkkäin tehtäviksikin. Seuraavat kohteet ovat taas kutakuinkin hajallaan joka ei minua haittaa. Mutta kauppaa tehdään ja varmasti.

    Rane2

    Jesse kuitenkin myy itse niitä ” pikkunökkösiä” jatkuvasti. Jätkä vaikuttaa arvostelevan  sivustaseuraajan viisaudella?

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 76)