Keskustelut Tekniikka Husqvarna 545fx raivaussaha kaasarin säätö

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 178)
  • Husqvarna 545fx raivaussaha kaasarin säätö

    No niin! Tankillinen kestää 1h20min säädin kaasaria matalakierrossuutin l auki noin 30min! Työkierros suutin h auki 15 min tankki kesti 1h35min ja sai lapasta kone! Uskaltaako laittaa vielä kiriämmälle? Kone ei kyllä huuda missään vaiheesa liikaa pumppaus kaasutus tekniikka sahatessa!

  • Jätkä

    MM:”-Tilhillä ei pääse kuin tunnin ja vähän reilun sahausaikaan tankillisella. Päivässä ( 6h) menee 5 litraa bensaa. Mukana on aina kannu bensaa ja sen ajan loppuun työpäivänä. Joskus se menee kuudessa tunnissa joskus kuudessa ja puolessa tunnissa. Riippuen leimikosta.  Tankkihan voi eri sahoissa olla eri kokoinen joten pelkän sahausajan perusteella kulutusta ei voi verrata.”

    – Tuohonhan on paras verrata. 6 tuntia ja viisi litraa. Huskulla kyllä tuo kombikannullinen riittää kahdeksi päiväksi. Ja aivan varmasti ei päivän tuotos Tilhille häviä – päinvastoin.

    Kyllä se on poijaat niin, että kunnon Huskun kun on hankkinut, niin säästyneillä bensarahoilla saa vaihdettua parin vuoden välein uuden Huskun.

    Metsuri motokuski

    Se on ihan varma että on sitten kumpi tahansa saha niin tuotoksessa ei ole eroa. Tuotos johtuu kuskista jos sitä eroa on. Sahoista se ei ole kiinni. Itse en ole kompikannua kantanut kun mielläni vien vain päivän annoksen kerrallaan. Edes takaisin en bensaa halua kantaa.

    Jätkä

    En ole kantanut takaisin minäkään. minulla on ollut käytössä kahdet bensakannut, ja takaisin olen normaalisti tuonut bensaa vain viimeisenä päivänä.

    Ja ihan varma on, että Huskulla tulee enemmän jälkeä samassa ajassa, jos terät ovat yhtä hyvät. Ero on lähinnä siinä, että Tilhillä ollaan tankilla jatkuvasti, Huskulla sahataan ja Tilhissä terä pyörii, mutta Huskun terä pyörii niin P..keleesti.

    Syrjälä Jari

    Kyllä minä tiedän metsureita jotka Stihlillä sahaa ja jälkeä tulee mahottomasti! Met olemma erilaisia! Toinen tykkää olla metässä pitempään ja toinen sahaa lyhemmässä ajassa saman alueen mitä toinen! Mitäpä set hyövyttää vaikka jollakin olisi husokki jos ei ole työ ja teränkäyttö tekniikka kunnossa! Mutta harjoitellaan!!

    Jätkä

    RS – työ on todellisuudessa enemmän taitolaji kuin MS – työ. raivurin kanssa ehkä kaikkein tärkein on jalkatyö, eli kuinka hyvin liikkuu maastossa.

    Arvioni on, että korkeintaan 10 % metsätöitä tekevistäkään liikkuu niin kevyesti ja nopeasti, kuin parhaat liikkuvat. Melkein tuli kateus mieleen kun katseli heidän jalkatyötä ja lantion pyöritystä.

    Ei ole minusta ollutkaan koskaa sellaiseen.

    Moottorisahan kanssa onkin aivan toinen juttu.

    Harjoittelu tosiaan auttaa, mutta vain rajoitetusti. arto pistää kolme hehtaaria päivässä kevyesti helpompaa raivausta, meikä ei päivän mittaan pysty tekemään samaa määrää jalanjälkiä maastoon, ainakaan käyvän raivurin kanssa.

    kuusessa ollaan

    Raivauksessa ehkä pahin työtä hidastava homma on liian leveän raivauskaistaleen ahnehtiminen. Turha koukkiminen hidastaa etenemistä, sivuaskelia ei paljin kannata ottaa. Työssä myös pitää ennakoida, esim puskien kohdalla. Ja turhan lyhyet kannot estää kaatosuunnan valintaa tyveä siirtämällä.

    Nää havaintoja omista ja ammattilaisten työskentelyistä.

    Syrjälä Jari

    Niimpä! Raivaus sektori pitäisi kastoittaa pitkiä suht suoria jotoksia! Sivuaskeleita vähän eli leveys 3m-3.5m tiheikössä jopa tuon alle! Kerran näin kun yksi pitkän huiskea mies sahasi! Ei voinut kun ihastella!! Terän käyttö ilmiömäinen ja liikkuminen sulavaa! Teki kyllä pitkiä päiviä myös metässä!

    arto arto

    Tämä viikko meni mätästys alueilla. Yksi sarka kerralla puolet mennessä ja puolet tullessa. Hyvä konsti päästä niistä vika askeleista on kuvata video ja katsoa. Samalla miettiä mikä meni väärin….Se avartaa.  Noista ammatti mallin sahoista 2 valta merkkiä ovat nykyään aika samalaisia. Päivä tuotoksista niistä suurin ratkaisia on sahaaja ( sitkeys) ei masennu vaikka sakeaa vesakkoa edessä jaksaa puurtaa metsästä välittämättä.

    Jätkä

    Raivauskaista. Käytännössä sahaajan pitäisi kulkea suoraa linjaa, jopa niin, että pieni reikä kävellään yli. Tiedän, että takajaka pitää periaatteessa pysyä ”viivalla, eli maksimi on YKSI sivuaskel, ei yhtään enempää.

    Kun palvelukoiranäyttelyssä arvioidaan, onko koiralla ”maatavoittava” askel, sellainen pitäisi olla myös raivurin käyttäjällä. Joskus voi kaista olla vain kaksikin metriä, mutta ei yli 3,5 m

    Joskus olen ituniskoille sanonut, että mennään kuin kynnettäis peltoa, ei siinäkään kurvailla pitkin sarkoja.

    Jotkut tykkäävät tehdä pitkiä kaistoja, minusta sata meriä on melkein maksimi. Viisikymmentäkin on ihan hyvä. Maastokin ratkaisee.

    ( Paras sahuri meni raivurin kanssa aika vitelikossa parin metrin kaistaa niin lujaa, että meinasin vauhdista pudota).

    arto arto

    Itse vetelen noin 5m kaistoja jos alue riittää niin 200m metriä siellä käännös ja takasin. Aina menee se 20 aaria vähintään tankilla. Kävellen s mutkaa. Pakenen repulta niin kauas kuin mahdollista. Sopii minulle tuollainen tekniikka hyvin. Tuolla tyylillä meni 5 p 7.1 ha.  eli kohtalaisen tehokas tyyli. Joskus nuorempana kaistotanut  2m sillä en päässyt hyviin päivätuotoksiin.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 178)