Keskustelut Tekniikka Husqvarna 550xp(g) seuraaja?

Esillä 10 vastausta, 201 - 210 (kaikkiaan 289)
  • Jätkä

    Kyllä metsätyössä on valtavasti apua siitä, että on voimaa hieman yli tarpeenkin. Haittana siitä seuraa helposti, että paikat eivät kunnolla kestä. On tosi, että 254 oli hieno saha, joka ei tuntunut kovin painavalta, mutta ensiharvennuksella se alkoi painamaan. Se on muuten ainoa saha, jossa isonsin vetorissaa yhdellä hampaalla, silloin tosin ei kannattanut raapia oksia kaasu pohjassa, koska ketjut eivät oikein kestäneet, samoin kärkipyöriä halkesi. Isompaan puustoon taas pikku-rissa.

    180 , 280, 380 pyörivät käsissä tukkimetsässä kevyesti, 162 oli jo hieman hengetön ”pikkusaha”.

    Jonseredin 85 kuutioinen oli jo sen luokan ”jyrä”, että sillä ei viitsinyt sahata muualla kuin kilpailuissa. Karsinnassa 30 sekuntia meni puhtaasti, mutta jos koko runko olisi pitänyt vetää samaan syssyyn, olisi kyllä vauhti hidastunut.

    petep

    Sitten päästääkin siihen että mitä  on voima ja mitä on lihasmassa.

    sitolkka

    Voima ei ole suoraan verrannollinen lihasmassaan. Metsurin työssä liiasta lihasmassasta on vain haittaa eikä jaksa kauaa. Tosin siinä hommassa ylimääräistä lihasmassaa ei kerrykään. Entisajan metsätyömiehet olivat hoikkia ja jänteviä, mutta kokoonsa nähden äärimmäisen voimakkaita.

    Lenkopetäjä

    No mulla on nivelrikko tarkotuksella pidän ihteni riskissä kunnossa.en oo ikinä salilla käyny työllä pidän ihteni kunnossa.toiveena olis että vois vielä viiskymppisenä tehä omilla käsillä ja jaloilla jotaki.minä oon kyllä nähäny niitä vapaa-ajan lihaksia ihan tarpeeksi🤣

    Jätkä

    Lihasmassaa ei tarvita oikeassa hakkuutyössä. Pelkkää voimaa ja taitoa käyttää sitä. Myönnän, etten ole koskaan esim painon-nostoa harrastanut, enkä muitakan voimalajeja. Ehkä siksi ole säästynyt pahemmilta vaurioilta, paitsi yllättäen ja pyytämättä Noidan-nuoli on pudottanut ukon polvilleen n. viisi kertaa. Se tulee herkimmin kylmiltään, eikä tarvita kovaa nostoa tms.

    Metsätyössä on ollut sellaisia paikkoja, että on pitänyt nostaa vänkärillä tuntuvasti enemmän kuin jaksaa. Silloin tulee se tilanne, että kun on esim vänkärillä saanut sen puun kumoon, niin on kokolailla sen päivän nostot nostettu. Sama juttu tapahtui, kun nostin Diesel-Golfin oikean etupyörän ojasta tielle – Tuntui, että silmäluomista yritti veri tulla poskipäille. Sen jälkeen lähinnä vapisee joka paikka.

    Kyllä voima olisi mukavaa, mutta sillä voi myös rikkoa paikkansa.

    sitolkka

    Kyllähän mies on vielä viiskymppisenä erittäin kovassa työkunnossa. Toiveena voisit pitää, että vielä seitenkymppisenä hoitelet pienet omat hankintaurakat.

    Lenkopetäjä

    Meillä oli armeijassa samassa tuvassa kovakuntonen Podari.riski ku perkele vaan ei sillä ollu kestävyyttä yhtään ensimmäisenä hyyty.tuo metsätyö on parasta mahdollista reeniä ja mukavaakin vielä ja saapihan siitä vähä rahaakin

    petep

    Bodarit nyt ei pääse ojan yli metsään niin ei voine olettaa että saisivat puutakaan nurin.

    Jätkä

    Bodarilla on vain löyhät lihakset. Olen joskus joutunut vääntämään kättä sellaisten kanssa. Hirvittänyt,, kun varsinkin kesällä hihattomien paitojen kanssa on hauikset pullottaneet ja vielä kädet olleet lyhyet, mutta pullollaan lihaksia. Minulla on hieman pidemmät kädet, kai on meinattu tehdä apina, mutta tullutkin tämmöinen.

    Kertaakaan en ole heille hävinnyt oikealla kädellä, vasemmalla en väännä.  Siinäkin on vähän sama homma, että kunnolla väännän kerran, toinen kerta onnistuu vasta parin tunnin kuluttua

    Puu Hastelija

    Jätkä, laittaisitko nyt edes jotain lukuja, miten tällaiseen 20000€/v eroon päädytään, jos takkuavalla sahalla saa edes 1/2 hyvin toimivan sahan suoritteesta.

    Uskon, että ammattimetsuri ei sahaile sahalla, joka ei toimi ”täydellisesti” Voi ihan hyvin laskea, että päivä takkuavan sahan kanssa maksaa ainakin satasen. 

Esillä 10 vastausta, 201 - 210 (kaikkiaan 289)