Keskustelut Tekniikka Husqvarna 550xp(g) seuraaja?

Esillä 10 vastausta, 191 - 200 (kaikkiaan 289)
  • kim1

    Elämäni ensimmäisen ja viimeisen isäntälinjan sahan ostin 1992.Kävi nimittäin niin että suostuin puoleksi vuodeksi mhy:lle töihin.Kuvittelin että vissiin jotain harvennushommia…,niin ostin jonsered 2050..,nuukuuksissani..,katin konttia miltei ainoastaan tukkihommia.Työparilla oli 2159,vai mikä se kiertävä ja tehokas sen ajan saha olikaan..Sillä omalla sahalla päiväsässä tuli saldoksi 20-25 kiintoa,työkaverin päivä saldo 40-45 kiintoa,toki kyseessä oli ihka oikea ammattimetsuri ,jopa huippu sellainen.,itse olisin ehkä 35 kiinnon suoritukseen päässyt samanmoisella sahalla päässyt…,elikkä varmasti otin 10000 mk takkin sinä talvena pelkästään sen liian pienitehoisen sahan takia.Vaikken nykyjään tee kuin satunnaisia hankinta hakkuita omassa metsässä ,niin on ne paljon mielekkäämpiä riittävän tehokkaalla ammattisahalla.

    sitolkka

    Kaipa opit jotain sitten tuosta. On sitä itsekin virhehankintoja tehty, mutta montaa päivää ei niitä ole kateltu.

    Jätkä

    Kim1. Ei se, että palstakaveri oli huippuammattilainen ja teki kaksi kertaa enemmän kuin sinä – ja ammattisahalla, merkitse sitä, että sinulla olisi ollut pelkästään saha, joka heikensi ansioita. Kyllä ero ahkeran – ja huippuammattilaisen välillä on kuitenkin oikeissa suorituspalkkatöissä merkittävän suuri.

    Sahan ei tarvitse olla huipputehokas, mutta se pitää olla huippukunnossa. Minun tyttären mies osti Huskun – oliko se nyt se littonen 390 – vai mikä se oli. Hankintahakkuuta pari päivää ja hän tuli n. 270 km:n päästä säädättämään sahaa.  En saanut sitä määkäisemään niin, että olisi ollut hyvä, parempi toki. Meni takaisin – sahasi yhden päivän ja Huskukauppiaan puheille, vaihtui saha 550 – malliin. Oli tyytväinen.

    Sahakauppiaat tekevät karhunpalveluksen, kun myyvät monelle ”noviisille” vääränlaisen sahan. Täälläkin on uskomattoman paljon tyyppejä, jotka vain haikailevat isotehoisen sahan perään, kun on pari pihapuuta kaadettavana. Heille on helppo myydä iso – raskas saha ja he tutkivat teholukemia ymmärtämättä niistä oikeasti mitään. Opettelisivat teroittamaan ketjun, niin huomaisivat, että Tilhin 201 on heille aivan liiankin tehokas.

    Me pidimme sahauskilpailuja varten karsintasahaukset opetuslapsille. Oli kaksi kisasahaa, joilla kaikki sahasivat : Husku ja Jonssi. Muutamilla meni kaato aivan poskelleen: ” Kun se saha horaisi sen puun poikki”.

    Olen aina sanonut, että se ei riitä, että viilaa ketjun. Se pitää teroittaa ja teroittajan pitää nähdä, milloin se on terävä.

    Kun oikealla ammattisahalla järeässä tukkimetsässä tankillinen kesti noin 35 – 45 minuuttia ja tankillisella sai keskikooltaan lähes kuution puita n. 6 kpl kuusia ja n.8 kpl mäntyä. Tankillisia 6 – 10 tähän aikaan vuodesta, kun on hyvä ilma hakata. Siinä ei sahaa kannatella karsittaessa, vaan se kulkee runkoa pitkin suunnilleen omalla voimallaan.

    Ruotsalaisella sahanvalmistajalla on kaksi ammattityöhön sopivaa sahaa kummassakin merkissä. Tilhillä on pikku-tilhi ja ja sitten se 261 – jos se pelaa.

     

    petep

    Niin ja tänne voi kirjoittaa  jos sahaa kaksi päivää vuodessa tai kaksi viidessä vuodessa. Ja  voihan joku jopa sahata ihan ammatikseen mutta lienee pihapuiden parissa laskuttamassa.

     

    Itse ajattelisin niin että ehkä se surkeinkaan matööri ei kärsi siitä jos on kunnollinen työkalu vaikka ei siitä saisi kaikkia ulosmitattuakaan, Toki kai sillä Jönkööpingilläkin ehkä sen päivän vuodessa sahaisi,mutta lienee kaikille ihan sama minne jokainen rahansa tunkee.

    Jätkä

    Myönnän, että jos tekee ylisuurien puiden kaatoa, varsinkin pihapuiden kaatoa ja pätkintää, on iso saha ”tarpeellinen”, koska se, että voi esim yhden puun tekemisestä laskuttaa parin päivän palkan, edellyttää A: Isoa sahaa pitkällä laipalla. B: esim HVA 550:n 15 tuuman laipalla. C: Pikku-Tilhiä oksien karsimisessa latvapäässä. D: Lompakkotaljaa, Alumiinisia taittotikkaita väh kuuteen metriin. Stalpen kaadonsuuntaajan, Kaatokiiloja 3 kpl – mielellään puolen metrin pituisia, Kaksi vänkäriä ja Auton, jossa lava, taikka peräkjärry.

    petep

    Jätkä unohti vielä nostokoriauton joka vuokrataan yhden puun kaatamista varten . Sehän ei liikahda  alle kolmensadan yhtään mihinkään. Silti siitä jää vielä rahaa sille joka kirjoittaa laskun  siitä yhden puun kaadosta.

    kim1

    Jätkä.Toki ammattimies on ammattimies,ja  onhan selviö että jäin tietysti tekniikassakin kakkoseksi ,varmasti ketjukaan ei niin hyvässä iskussa.,mutta niinkuin arvioin en kuitenkaan olisi samalla sahalla samoihin tuloksiin päässyt.

    Varmasti olet oikeassa että moni saattanee turhan isolla sahalla pöristellä,itselläni pari viimeistä hankinta hakkuuta on ollut sellaisia jossa valtaosa puista ollut 700-900l.,niin en näe mielekkäänä käytää pienintä sahaani…201:stä,kun nurkista löytyy vähän isompiakin.

    Lenkopetäjä

    Minä en oo oikeen nuihin kevyisiin sahoihin innostunu vielä.on ollu muutama 339xp stihl ms200 2kpl ms192 ja 361 echo vaan oon myyny kaikki.

    Jätkä

    Joo! Kyllä hyvä, käteensopiva ammattisaha on makea peli, jos se ei ole liian painava.

    Uskon, että ammattimetsuri ei sahaile sahalla, joka ei toimi ”täydellisesti” Voi ihan hyvin laskea, että päivä takkuavan sahan kanssa maksaa ainakin satasen. Kyllä se nopeasti auttaa päätökseen sahanvaihdosta.

    Lenkopetäjä

    Niin.mikä on liian painava🤔mun mielestä 162huski on jo liian painava 154 ja 254 ei.sekin saattaa vaikuttaa että luulen olevani riski😁

Esillä 10 vastausta, 191 - 200 (kaikkiaan 289)