Keskustelut Tekniikka Husqvarna 550xp(g) seuraaja?

Viewing 10 replies - 241 through 250 (of 289 total)
  • Jätkä

    Metsänmies:”-Artolle. Noihin palkkoihin ei tule heko(henkilökohtainen lisä). Entisissä palkoissa se todellakin oli 2-20%. Uusimmissa palkoissa heko on korvattu noilla ikälisillä. Taidat työskennellä vielä vanhojen sääntöjen mukaan. Eihän mikään tietysti kiellä maksamasta vaikka tuplapalkkaa, mutta tuskin niin tapahtuu metsässä, kun se ei tapahdu muuallakaan. Jos nuo Jätkän palkat pitäisivät paikkansa, ei metsissä olisi työvoimapulaa, kaikki nuoret pyrkisivät metsäalalle.”

    -En tosin ole arto, mutta ojentaisin Metsänmiestä hieman: Henkilökohtaisesta palkanlisästä on sovittu, että suitä käytetää nykysopimuksella vielä 2020 vuoden yli. Prosentti on 2 -24 % -Vähintään!

    Lisäksi, jos metsässä viihtyy tarpeeksi pitkään, eli yli kuusi tuntia / päivä, rapsahtaa ateriakorvaus, joka lienee edelleenkin 25 €.

    Metsureilla on siedettävä palkka, mutta ei yhtään liian korkea työn vaativuuteen ja rasittavuuteen nähden. Mm tietoa pitää olla jo niin paljon, että venhan kolutuksen metsäteknikko jää kevyesti toiseksi, ellei ole tunnollisesti ottanut jatkokoulutusta kaaliinsa.

    Tuo tietämättömyys rehoittaa kyllä täälläkin keskustelijoiden joukossa ja kehoittaisin teitä lukemaan esim arton kommentit, vaikka ne ovatkin joskus aika epäselvästi jaksoteltu.

    Metsänmies

    Ei tunne arto uutta työehtosopimusta ja Jätkä kirjoittelee vähintään omiaan. Edessäni on METSÄALAN TYÖEHTOSOPIMUS 1.2.2018-31.1.2020. Allekirjoittaneita työnantajapuolia en ala luettelemaan, niitä on useita. Työntekijäpuolelta tuon sopimuksen ovat allekirjoittaneet 1.2.2018 Riku Aalto TEOLLISUUSLIITTO ja Marko Rosqvist TEOLLISUUSLIITTO. Tarkennan vielä.Arto on osittain oikeassa, ikälisä-nimike todellakin poistui, mutta uusissa sopimuksessa se on korvattu nimikkeellä Ammattikokemus.Ensimmäinen kokemuslisä tulee2. toinen 6. kolmas 10. ja neljäs 15 vuoden jälkeen. HENKILÖKOHTAISESTA PALKANOSASTA SANOTAAN TÄSSÄ TEOLLISUUSLIITON HYVÄKSYMÄSSÄ METSÄALAN TYÖEHTOSOPIMUKSESSA , SIVULLA 13, KOHDASSA 4.4 SEURAAVASTI :”MIKÄLI TYÖPAIKALLA ON KÄYTÖSSÄ PAIKALLISESTI SOVITTU, TAI MUUTOIN ON KÄYTÖSSÄ HENKILÖKOHTAISEN PALKANOSAN MÄÄRITTELY, VOIDAAN SILLÄ KORVATA AMMATTIKOKEMUKSEN PERUSTEELLA MUODOSTUVA TYÖKOHTAINEN PALKKA. HENKILÖKOHTAISEN PALKANOSAN MÄÄRITTELY TULEE TEHDÄ KIRJALLISENA. HENKILÖKOHTAINEN PALKANOSA ON VÄHINTÄÄN 2-24% PALKASTA.  Korvata tarkoittaa siis, että saa tuon ammaattikokemuslisän, tai henkilökohtaisen lisän, ei molempia.Jätkä arvailee,tai heittelee lukuja mitä mieleen juolahtaa. Ateriakorvausta ei ole koskaan työehtosopimuksessa ollut, eikä ole nytkään. Jos joutuu reissutöihin, on yöpymiskorvaus, joka on 22,31€ yöpymisvuorokausi. Tuo Jätkän haahuileman ateriakorvauksen voi vähentää verotettavasta tulosta, siis verotetavaa tuloa pienennetään. On kympin kahta puolen päivässä, riippuu vuodesta. Se ei siis tarkoita, että veroa pienennetään kymppi päivässä, vaan verotettavaa tuloa.

    Jätkä

    Kun työehtosopimusta luetaan, kuin ”piru raamattua”, niin silloin ollaan työnantajan puolella, eli ”herranpaskaan astuttu”.

    Ei sinun Metsänmies tarvitse minulle postata työehtosopimusta, minulla on se sama teos tietokoneella.

    Huomasin muuten virheen omissa ajatuksissani Sorry. Tuo ikälisä on tosiaankin vaihtoehtona  henkilökohtaisen palkanosan tilalle, mutta siinä on kuitenkin sana ”vähintään”.

    sitolkka

    Itse en koskaan ottaisi renkiä tekemään hommaa sellaisella palkalla, jolla en sitä työtä itse tekisi.

    arto

    Ei meilläkään tunti työnä tehdä kuin linjaraivauksia. Muut urakalla, Hinnat ja kartat mobilissa valmiina.

    Jätkä

    En muistanut enää tuota vuodentakaista asiaa: Ateriakorvausta, joka siis ei kuulu TES:siin, vaan on verottajan antama verotettavan tulon vähennys.

    arto. Mitä linjaraivauksia? ?  Täällä ne on tehtysähkölinjoiulle ja tekijät ovat sopineet urakan linjanomistajan kanssa. Yleensä hyviä urakoita ovat saaneet.

    Metsänmies

    Olen ymmärtänyt, että on Jätkän ja arton kanssa  päästy melko lähelle samaan loppupäätelmään, mitä tessissä lukee.. Jätkälle vielä, että kyllä tessiä on luettava, kuin piru raamattua, sen vähimmäistason osalta. Kaikki, mitä siitä yli saa on tietysti plussaa….Sitolkalla on oikea periaate, ei pidä teettää halvemmalla, kuin itse tekisi.Omasta mielestäni ei  pidä myöskään vaatia tulosta sen enempää, kuin itse pystyy tekemään.

    petep

    Entäs jos ostatte sen Husqvarnan uutuuden mistä oli tässä ketjussa kyse niin saatteko miten verotuksessa sen takaisin kun olette ammattilaisia ?

    Jätkä

    Niin. Pitää antaa mahdollisuus sille työntekijällekin. Ei metsureilla ole enää lähes koskaan raha löyhässä. Kyllä on ”Otsasi hiessä lepääsi syömän”. Työ metsässä on kyllä kivaa, enkä ole lähes koskaan kaihtanut metsässä olemista. Tarkkaan ottaen yksi kerta oli, kun muistaakseni levitin ns. käsin metsälannoitetta ja kesken kesäpäivän alkoi oikein halvatunmoinen rankkasade. Aluksi sellainen viileä sade tuntui ihan huyvältä, mutta sitten alkoi palelemaan ja sade vain jatkui. Lähdin kotiin, mutta kesäflunssa tuli ja olin varmaan viikon pois töistä.

     

    arto

    Entäs jos ostatte sen Husqvarnan uutuuden mistä oli tässä ketjussa kyse niin saatteko miten verotuksessa sen takaisin kun olette ammattilaisia ?…..Näkyy hinta olevan 850e Menee moottorisaha vähennyksenä. Eli  ei saa takasin.

Viewing 10 replies - 241 through 250 (of 289 total)